Hvis I har Google SketchUp, så har I måske mulighed for at kigge nærmere på den tegning, jeg har lavet af et tænkt loft til børnenes værelse. Det er absolut ikke den endelige tegning, og det er meget muligt, at jeg ikke har tænkt på noget, der burde være indlysende. Jeg har aldrig tegnet sådan noget før. Jeg har også selv nogle tanker om, hvad der burde ændres, men jeg ville blive meget glad, hvis nogen, der har mere styr på byggeri end jeg, kunne tage et kig.

Her kan SketchUp-filen downloades: http://www.filedropper.com/nyttloft2

Nogle forudsætninger:
Jeg vil bygge på stolper, ikke hænge op på væggen.
Ståhøjde for femåringen (nu 114 cm lang, men vokser jo :)) bør være tilgængelig så mange steder som muligt.
Soveplads til femåringen er nødvendig.
Etåringen vil flytte ind i værelset og har brug for en seng med 60x120-madras.
Etåringen må ikke kunne klatre op på loftet.
Det skal være nogenlunde let at finde materialer. Nu har jeg taget udgangspunkt i det, der findes på Beijers hjemmeside, 19 mm MDF, regler 45x95, 45x170 m.m.
Værelset er 328 cm bredt, så der er vægge på tre sider af loftet, som det ser ud nu.
Værelset er 238 cm højt, så gelænderet/hylderne øverst når helt op til loftet.
(Måske burde gelænderet på det lavere loft hæves af sikkerhedshensyn?)
(Indser nu, at jeg har glemt at tage højde for et visst skråt loft, så jeg vil ændre det, men værd at kommentere alligevel.)

Et billede, hvor man ikke helt kan se, hvordan det er konstrueret, men alligevel...

Digitalt design af børneværelse-loft med sengepladser og gelænder, konstrueret på stolper, med plads til opbevaringsskuffer under.

Spændende ideer!

Men er det nu klogt at putte en 6-årig og en 2-årig i samme møbelbyggeri.
De vil jo altid være på forskellige stadier i deres udvikling.
Byg i stedet to forskellige moduler til børnene, så de får hver deres egen "krog".
Og du kan nok aldrig forhindre en 2-årig i at klatre/møve sig op til, hvor storebror er.

Jeg kan forestille mig, at I er lidt trangt boende og derfor ønsker at lave en sådan løsning, men...

I øvrigt sov jeg + min fire år ældre bror + vores forældre i ét rum, og farmor i det andet rum, indtil jeg var seks år.
Men vi havde hver vores seng (ja ikke far og mor så, de delte en dobbeltseng), og farmor sov i en sovesofa i "dagligstuen".

KnockOnWood sagde:
Spændende idéer!

Men er det så klogt at stoppe en 6-årig og en 2-årig i samme møbelbyggeri. De vil jo altid være på forskellige stadier i deres udvikling. Byg i stedet to forskellige moduler til ungerne, så de får hver deres egen "krog". Og du kan nok aldrig hindre en 2-årig i at klatre/klænge sig op der, hvor storebror er.

Jeg kan forestille mig, at I er lidt trangboede og derfor vil lave en sådan løsning, men...

F.ø. sov jeg + min fire år ældre bror + vores forældre i ét rum, og farmor i det andet værelse, indtil jeg var seks år. Men vi havde hver vores seng (ja, ikke far og mor da, de delte en dobbeltseng), og farmor sov i en sovesofa i "stuen".
Tak for dit svar. Interessant tanke. Samtidig har de jo egne små rum i den forstand, at de f.eks. befinder sig på forskellige etager. Hvordan tænker du, at vi kunne lave egne moduler? På hvilken måde ville du afgrænse dem? Jeg tænkte, at det var lidt praktisk at lave forskellige dele til dem i samme "møbel", eftersom vi så kan udnytte loftshøjden til en etage med passende højde til etåringen og en med passende højde til femåringen.

Vi bor i lejebolig og vil derfor ikke gerne lave for meget indgreb på gulvet og væggene. Det er dog helt okay, hvis gulvet skulle blive lidt beskadiget af en tung konstruktion, eftersom det alligevel allerede er skadet, og gulvtæppet skal udskiftes, når vi flytter.

Ja, man kunne jo bygge to hemse, hvor de får hver sin, eller snarere måske en hems til femåringen og en almindelig seng i den anden ende af rummet til et-to-åringen. Den lille seng i denne konstruktion er jo ikke så meget indbygget i konstruktionen, så man kunne jo også teste, hvad de synes om sådan en konstruktion og derefter "flytte ud" lillebror, hvis det ikke fungerer.

Modtager gerne flere synspunkter, ikke mindst på bygningskonstruktionen, men kommenter gerne funktionen også.

Som det er nu, går børnene i seng samtidig om aftenen. Lillebror tager dog en middagslur, så det kan være lidt tricky for femåringen at udnytte værelset måske. Dog sover de som sten begge to (og man må håbe, at de fortsætter med det :)). Man kan gå ind og tænde lyset og møblere om, mens de fortsætter med at sove for det meste.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.