Har et hus 1 1/2 plans hus fra 1975 og skal tage ned en væg.
Det jeg undrer mig over er, om væggen i spørgsmålet er bærende...
Har haft hjemme nogle venner som er tømrere, og de siger at med største sandsynlighed ikke er bærende, da der oftest ikke findes bærende vægge på overetagen, når det er 1 1/2-plans villaer...
Tænkte at spørge her også og se om der er nogen som har erfaring eller kan tyde noget andet på disse tegninger...
Ja, nu har de kommet med.
Væggen som er indrammet med rødt er sandsynligvis ikke bærende.
Overetagens tag bæres af selve tagstolen.
Jeg ville ikke tøve med at rive den ned, hvis huset var mit …
så var det, som jeg tænkte, at der ikke skulle være nogen problemer!
Skal forsøge at tage lidt billeder under nedrivningen og slutresultatet, så jeg kan vende tilbage med, hvordan det blev =)
Jeg har nået at rive en spånplade ned, og reglarne der sidder i væggen er 45X45 mm, og når man "ruckar" lidt på dem, er de ret ustabile, så der ser ikke ud til at ligge nogen last på dem...
vender tilbage med billeder i morgen, når det kun er reglarne tilbage...
Ikke bærende, men du måske får lidt sætninger, hvis der er meget sne på taget. Måske lidt smårevner da taget kan bevæge sig lidt mere. Selvom den ikke optager kræfter nu, så bærer den, når tagkonstruktionen belastes.
Har samme spørgsmål, har en væg mellem stuen og køkkenet, som jeg gerne vil rive ned. Men jeg er også lidt usikker på, om den er bærende eller ej? Så jeg vedhæfter nogle billeder fra de originale tegninger. Jeg har markeret væggen med rødt.
Tak for svar.
Med venlig hilsen, Richard