Hej,
Jeg er lige flyttet ind i et hus fra -63, og jeg vil gerne udvide en døråbning mellem køkken og stue. På tegningen er væggen markeret med et "B", som på tegningen for kælderplanet står for bærende væg (selvom der ikke er nogen tegnforklaring angivet på tegnebladet for den aktuelle etage).

Jeg synes, den ser ret spinkel ud til at være bærende, og den giver meget, hvis man slår på den. Mellem reglerne sidder der, hvad der føles som en slags fiberplade i tre lag.

Min tanke er at udvide åbningen med en "sektion", flytte reglen i åbningens venstre kant og forlænge reglen over åbningen.

Hvad tror I?

• En døråbning i en væg med trærammer og fiberplader. Udsigt til en stue med sofa og guitar på væggen.
  • En halvåben døråbning mellem køkken og stue med synlige træregler og en lagdelt fiberskive. Gulv med mønstret linoleum.
  • Trævæg med målebånd, viser tykkelsen på en væg, muligvis bærende, i et hus fra 1963. Væggen ser ud til at have let slid og et hul.
  • Bygningsplan fra 1963 hus, markeret med "B" for bærende vægge, viser døråbning plan mellem køkken og stue. Papirene er i en mappe.
  • Gammel byggetegning med detaljer om bærende vægge markeret med "B" og målinger i centimeter til en døråbning.
BirgitS
Er det en slags modul-/elementhus?

Findes der andre vægge, der er tykkere?
Er der en etage ovenover dette?
Hvis ikke: Hvad er det for slags spær?
Plantegning for denne etage ville være godt (med væggen markeret) og også sektionsplanen viser meget.

• Synes
Henningelvis
  • Laddar…
Det faktum at alle langsgående vægge, dvs. de som går på tværs af spær, er mærket med et B taler for, at det bærer på en eller anden måde. Kommentaren om armeringstegningerne på det andet foto er interessant. Har du også armeringstegningerne?

BirgitS BirgitS sagde:
Er det nogen form for modul/elementhus?

Findes der andre vægge, der er tykkere?
Er der en etage ovenover dette?
Hvis ikke: Hvad er det for slags spær?
Plantegning for denne etage ville være godt (med væggen markeret) og også sektionstegningen viser meget.
Jeg er lidt usikker på, om det er modulhus eller ej, men der er en halv etage over. Her kommer billeder af plantegningen med væggen markeret, samt af overetagen og en spærtegning.

• Planløsning med markeret væg, fremhævet med en rød cirkel. Viser detaljeret layout og målinger af etageplan.
  • Planløsningstegning af et hus med markerede vægge og detaljer om øvre etage. Viser mål og konstruktioner, relateret til et renoveringsprojekt.
  • Blåtprint af en tagstol, viser detaljerede mål og dimensioner for konstruktionen, indeholder tabeller og tekniske specifikationer.
Henningelvis Henningelvis sagde:
Det faktum at alle langsgående vægge, dvs. de som går tværs mod tagspærerne, er mærket med et B taler for at det er bærende på en eller anden måde. Kommentaren om armeringsritningerne på det andre billede er interessant. Har du armeringsritningerne også?
Ja, det er derfor jeg undrer mig lidt, selvom væggen føles så tyndt dimensioneret.

Har ikke fundet nogen tegning mærket armering, men har en som hedder ”systemritning” hvor konstruktionerne af bygningens forskellige dele specificeres. Lægger også op hele tegningen af kælderplan.

• Et træunderlag med savsmuld og spåner synlig under et gammelt gulvbelægning ved en væg i renoveringsprojekt.
  • Bygningskonstruktionsplan af et kælderplan med specifikationer for materialer og dimensioner, inklusive ikke-bærende vægge og armering.
  • Systemtegning af kælderplan med forskellige bygningsdetaljer og materialer specificeret. Papiret er slidt og har huller langs kanten.
  • Gulnet systemtegning af kælderplan, viser vægdimensioner og rumbeskrivelser med præcise mål og angivelser, huller til arkivering ses i midten.
Gulvet hviler på reglar, som løber parallelt med taget, og der er ingen regel under den del, jeg vil fjerne (får ingen god billede, men den næste løber ret præcist indenfor, hvor karmen vil stå efter flytningen, markerer med rødt på et billede).

• Nedrevet gulv med synlige træregler og savsmuld; område markeret med rød farve for dørkarmens potentielle placering.
  • Gulvstruktur med synlige reglar og savsmuld nedenfor, hvor en karm markeres med rødt for fremtidig placering.
  • Billede af gulv omkring en karm. Træspåner og fragmenter ses i åbningen under, uden støttebjælke, markeret med rødt ved karmen.
  • Væg med gulvbelægning; rød cirkel markerer område uden underliggende regel, tæt på en flyttet dørkarm.
Byggplan med detaljerede angivelser af vægtykkelser og materialer, hvor en del er omgivet af en rød cirkel, viser konstruktionen af indervægge.

Det ser ud til at der er forskel på tykkelsen. Så tjek det!

Bor selv i et Hultsfredshus (dog nogle år nyere) og visse bærende vægge er ret tynde, især når man har fjernet overfladelaget, som måske var en spånplade? I.e de mister vridstivheden ret hurtigt.

Men hvis du "bare" skal åbne et stykke, er det jo intet problem at veje åbningen af og sætte en større stolpe i den ene kant?

Sæt derefter krydsfiner og gips, så har du garanteret gjort det mere stabilt.

BirgitS
P peterlarsen sagde:
Jeg er lidt usikker på, om det er modulhus eller ej, men der er en halv etage over. Her kommer billeder af plantegningen med væggen markeret, samt over overetagen og en spærtegning.
Med en etage ovenover bør den væg være bærende. Du bør hyre en bygningskonstruktør, der kan beregne, hvilke dimensioner der er nødvendige for en bjælke over åbningen, og tykkelsen på de søjler, som bjælken skal hvile på. Du har også brug for en godkendt byggetilladelse, før arbejdet påbegyndes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.