Medlem
· Västra Götaland
· 34 indlæg
Hej,
Jeg er lige flyttet ind i et hus fra -63, og jeg vil gerne udvide en døråbning mellem køkken og stue. På tegningen er væggen markeret med et "B", som på tegningen for kælderplanet står for bærende væg (selvom der ikke er nogen tegnforklaring angivet på tegnebladet for den aktuelle etage).
Jeg synes, den ser ret spinkel ud til at være bærende, og den giver meget, hvis man slår på den. Mellem reglerne sidder der, hvad der føles som en slags fiberplade i tre lag.
Min tanke er at udvide åbningen med en "sektion", flytte reglen i åbningens venstre kant og forlænge reglen over åbningen.
Hvad tror I?
Jeg er lige flyttet ind i et hus fra -63, og jeg vil gerne udvide en døråbning mellem køkken og stue. På tegningen er væggen markeret med et "B", som på tegningen for kælderplanet står for bærende væg (selvom der ikke er nogen tegnforklaring angivet på tegnebladet for den aktuelle etage).
Jeg synes, den ser ret spinkel ud til at være bærende, og den giver meget, hvis man slår på den. Mellem reglerne sidder der, hvad der føles som en slags fiberplade i tre lag.
Min tanke er at udvide åbningen med en "sektion", flytte reglen i åbningens venstre kant og forlænge reglen over åbningen.
Hvad tror I?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Er det en slags modul-/elementhus?
Findes der andre vægge, der er tykkere?
Er der en etage ovenover dette?
Hvis ikke: Hvad er det for slags spær?
Plantegning for denne etage ville være godt (med væggen markeret) og også sektionsplanen viser meget.
Findes der andre vægge, der er tykkere?
Er der en etage ovenover dette?
Hvis ikke: Hvad er det for slags spær?
Plantegning for denne etage ville være godt (med væggen markeret) og også sektionsplanen viser meget.
Renovatør
· Uppsala
· 2 087 indlæg
Det faktum at alle langsgående vægge, dvs. de som går på tværs af spær, er mærket med et B taler for, at det bærer på en eller anden måde. Kommentaren om armeringstegningerne på det andet foto er interessant. Har du også armeringstegningerne?
Medlem
· Västra Götaland
· 34 indlæg
Jeg er lidt usikker på, om det er modulhus eller ej, men der er en halv etage over. Her kommer billeder af plantegningen med væggen markeret, samt af overetagen og en spærtegning.BirgitS sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 34 indlæg
Ja, det er derfor jeg undrer mig lidt, selvom væggen føles så tyndt dimensioneret.Henningelvis sagde:
Har ikke fundet nogen tegning mærket armering, men har en som hedder ”systemritning” hvor konstruktionerne af bygningens forskellige dele specificeres. Lægger også op hele tegningen af kælderplan.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 indlæg

Det ser ud til at der er forskel på tykkelsen. Så tjek det!
Bor selv i et Hultsfredshus (dog nogle år nyere) og visse bærende vægge er ret tynde, især når man har fjernet overfladelaget, som måske var en spånplade? I.e de mister vridstivheden ret hurtigt.
Men hvis du "bare" skal åbne et stykke, er det jo intet problem at veje åbningen af og sætte en større stolpe i den ene kant?
Sæt derefter krydsfiner og gips, så har du garanteret gjort det mere stabilt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Med en etage ovenover bør den væg være bærende. Du bør hyre en bygningskonstruktør, der kan beregne, hvilke dimensioner der er nødvendige for en bjælke over åbningen, og tykkelsen på de søjler, som bjælken skal hvile på. Du har også brug for en godkendt byggetilladelse, før arbejdet påbegyndes.P peterlarsen sagde:
Klik her for at svare