Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Så, jeg skal renovere mit lille værksted, udskifte vægge, lægge ny el, og tanken var også at fikse gulvet. Der er i dag cementgulv, som er lidt ru. Tanken var at rydde alt ud, børste og støvsuge gulvet grundigt og derefter lægge epoxy på.
Men når man kigger på YouTube på epoxygulve og læser om det på danske fora/sider, så virker det anderledes. På YouTube, som hovedsageligt er amerikanske videoer, blander de epoxy og hælder det ud på gulvet og bruger en skraber til at jævne det ud. Mens her i Sverige er der meget skrevet om at "male gulvet med epoxy", hvor man blander og laver flere lag. Så hvad er forskellen?
Min tanke var, at det skulle fungere lidt som flydespartel, det vil sige, at resultatet ville være et forholdsvis tykt lag, som er helt i vater, hvilket føles vigtigt i et værksted. Men hvis jeg kun "maler" gulvet i flere lag, så bliver det næppe i vater, så hvordan gør jeg?
Biltema har jo som bekendt tokomponent "epoxymaling", som skal blandes og rækker til 30 kvm for ét lag, 15 kvm for to. Men kan jeg blande det i en dobbelt portion og derefter bare hælde det ud og lade det hærde i en uge eller sådan? Eller kan noget gå galt?
Men når man kigger på YouTube på epoxygulve og læser om det på danske fora/sider, så virker det anderledes. På YouTube, som hovedsageligt er amerikanske videoer, blander de epoxy og hælder det ud på gulvet og bruger en skraber til at jævne det ud. Mens her i Sverige er der meget skrevet om at "male gulvet med epoxy", hvor man blander og laver flere lag. Så hvad er forskellen?
Min tanke var, at det skulle fungere lidt som flydespartel, det vil sige, at resultatet ville være et forholdsvis tykt lag, som er helt i vater, hvilket føles vigtigt i et værksted. Men hvis jeg kun "maler" gulvet i flere lag, så bliver det næppe i vater, så hvordan gør jeg?
Biltema har jo som bekendt tokomponent "epoxymaling", som skal blandes og rækker til 30 kvm for ét lag, 15 kvm for to. Men kan jeg blande det i en dobbelt portion og derefter bare hælde det ud og lade det hærde i en uge eller sådan? Eller kan noget gå galt?
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Bump!
Ingen som har nogen erfaring med dette?
Ingen som har nogen erfaring med dette?
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Hmmm, så det er forskellige typer af epoxy med andre ord, ok... Ja, flydespartle først måske ville være en idénino sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Malet mit garagegulv med
Biltemas 2K gulvmaling, 2 lag så dækkede det fint, lidt plettet med 1 lag men med lag 2 så blev det kanon. En ven gjorde som jeg overvejede og hældte et tykt lag ud, hans gulv blev mat og ikke blankt som mit (han malede så et lag mere, så blev det også blankt).
Biltemas 2K gulvmaling, 2 lag så dækkede det fint, lidt plettet med 1 lag men med lag 2 så blev det kanon. En ven gjorde som jeg overvejede og hældte et tykt lag ud, hans gulv blev mat og ikke blankt som mit (han malede så et lag mere, så blev det også blankt).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 indlæg
Jeg malede lige mit garage med maling fra Nils Malmgren, epoxibutiken.se.
To lag, første lag grund. Brug maske, byggmax har en fra 3M som fungerer godt.
Mine fejl:
Blandede ikke grundigt nok, så jeg fik lidt farveforskelle.
Spartlede hele skidtet i hånden med husfix for at reparere små huller, mistænker at dette har givet en hinde som ikke sidder så godt mod betonen, malingen har efter en måned sluppet lidt der hvor bilen står.
Et mat gulv kan skyldes at der var for høj luftfugtighed i rummet da det tørrede.
To lag, første lag grund. Brug maske, byggmax har en fra 3M som fungerer godt.
Mine fejl:
Blandede ikke grundigt nok, så jeg fik lidt farveforskelle.
Spartlede hele skidtet i hånden med husfix for at reparere små huller, mistænker at dette har givet en hinde som ikke sidder så godt mod betonen, malingen har efter en måned sluppet lidt der hvor bilen står.
Et mat gulv kan skyldes at der var for høj luftfugtighed i rummet da det tørrede.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Ok, ja om det er blankt eller ej spiller mig ingen større rolle, så det fungerer at hælde det ud med andre ord? Interessantsir_daniel sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 indlæg
Jeg tror de fleste skal males i to omgange, den første strygning bliver nemlig en grundmaling, som derefter forhindrer, at gulvet suger ujævnt. At rulle det ud er ikke specielt hårdt.
Det er muligt at købe epoxi, som man hælder ud, men det er næsten mere en flydespartel, og du skal have betydeligt større mængder. Findes på tyske ebay, hvis man leder lidt.
Det er muligt at købe epoxi, som man hælder ud, men det er næsten mere en flydespartel, og du skal have betydeligt større mængder. Findes på tyske ebay, hvis man leder lidt.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Ok, men hvis jeg køber Biltemas epoxymaling og blander en sats til en påføring, og når den er tør og klar blander jeg to-tre satser mere, som jeg hælder ud? Min tanke er at opnå flydespartelfunktionen her, og at "hældningen" skaber et gulv, der er helt i vater, hvilket flere påføringer efter hinanden ikke gør.13th Marine sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 indlæg
Selvom disse giver et tyndt lag, så får du ikke flydespartel-effekten.
Så skal du købe den anden variant.
Så skal du købe den anden variant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 indlæg
Jeg kiggede på denne sælger, inden jeg købte fra epoxibutiken:
Det er tilsvarende "tynd" maling, alle defekter ses.
http://www.ebay.com/itm/Epoxy-floor-coating-10kg-50m-SAMAFLOOR-BS98W-industrial-floor-/300878851842
De har også "tyk" maling:
http://www.ebay.com/itm/2K-Epoxidha...en-2mm-30kg-12qm-losemittelfrei-/290883368271
Sammenlign forbruget, den første skal 10l række til 50kvm, på den senere rækker 30kg kun til 12kvm. Det bliver ~0.2mm på den tynde, og 2.5mm på den tykke.
Det er tilsvarende "tynd" maling, alle defekter ses.
http://www.ebay.com/itm/Epoxy-floor-coating-10kg-50m-SAMAFLOOR-BS98W-industrial-floor-/300878851842
http://www.ebay.com/itm/2K-Epoxidha...en-2mm-30kg-12qm-losemittelfrei-/290883368271
Sammenlign forbruget, den første skal 10l række til 50kvm, på den senere rækker 30kg kun til 12kvm. Det bliver ~0.2mm på den tynde, og 2.5mm på den tykke.
mange af firmaerne som beskæftiger sig med fugtfrie gulve har meget at lave. ringer spørger så måske de ikke har tid til arbejdet, men kan sælge materialet.SandmanNet sagde:Ok, men om jag køber Biltemas epoximaling, og blander en omgang til en påføring, og når den er tør og klar så blander jeg to-tre omgange til som jeg hælder ud? Min tanke er at få til flydemørtel-funktionen her og at "hældningen" skaber et gulv som er helt i vater, hvilket flere påføringer efter hinanden ikke gør.
jeg betalte omkring 700kr pr. spand plus farvet sand.13th Marine sagde:Jeg kiggede på denne sælger, inden jeg købte fra epoxibutiken:
Det er tilsvarende "tynd" maling, alle defekter kan ses.
[link]
[link]
Sammenlign forbruget, den første skal 10l række til 50kvm, på den senere rækker 30kg til kun 12kvm. Det bliver ~0.2mm på den tynde, og 2.5mm på den tykke.
havde vel priming, der blev rullet. men så var det spartel.
rulle, spartel og en ske var de værktøjer jeg behøvede.
Senest redigeret af en moderator: