synes også, at det fungerer godt at skrue i OSB. satte overskabene op i køkkenet i OSB'en og hængte også FX-ventilationen op med bare et par skruer. intet er faldet ned endnu i hvert fald!

Jeg slutter mig til flokken og synes også, at OSB fungerer udmærket. Almindelige træskruer, rigtig længde, slagskruetrækker. Aldrig nogen problemer!

Hvorfor slagskruemaskine, hvad gør den for nytte i osbn?

Mere følelse, når man bruger en slagskruetrækker.
Den slår mindre hårdt, når man trykker mindre på knappen, i hvert fald min Makita.

Bruger du en almindelig skruetrækker og det går tungt, så giver man gas, med risiko for at ødelægge træfibrene, når man når frem, dvs man når ikke at stoppe i tide.

Og hvis man synes, det er svært, så skruer man 95% med skruetrækkeren og drejer det sidste i hånden.

Og til sidst, hvis man ikke stoler på fastgørelsen, så går det fint at montere en molly i gips+osb også.
Bare køb en mollyplugg til dobbelt plader.
Så kan man tale om, at den kan belastes bagefter.

Men at del del fejler med at skrue i osb skyldes ikke for korte skruer, dvs. den del som går gennem osb'en skal være gevindet og lige tyk hele vejen igennem.
En skrue trækkes jo oftest ikke lige ud men nedad og så bagdelen af skruen opad, men med den rigtige skrue burde det give effekten af, at den bider ind i materialet.

Andy78 sagde:
Hvorfor slagskruetrækker, hvad gør den for gavn i osbn?
Ingen speciel gavn, bare en vane.
Som JOW skriver, så synes jeg, man får en bedre fornemmelse med slagskruetrækkeren for, hvor hårdt man trækker.
Skruer gips med den også, sikkert ikke noget som folk anbefaler, men jeg synes, det fungerer godt.

Ang. skruelængde så er for lange skruer ikke godt heller. Det skal simpelthen være tilpasset for at have fuld gevind i OSB-pladen.

Hvad er definitionen af "for lange skrue"?

Andy78 sagde:
Hvad er definitionen af "for lange skruer"?
Mange skruer har ingen gevind nær hovedet. Hvis denne del er længere end tykkelsen på det, du skruer op plus tykkelsen på gipspladen, er skruen for lang. Der skal være gevind gennem hele OSB.
Skruen må heller ikke være så lang, at den med margen går igennem OSB, selvom der er gevind hele vejen. Skruen vil ødelægge hullet i OSB, jo mere du skruer. Selvom hullet bliver en lille smule for stort, kan det være nok til, at skruens gevind ikke får fat.
Vælg en skrue, der er lidt længere end tykkelsen på OSB+gips+det, du skruer op. Vælg den tykkeste, du kan med den længde.

...og som alle har sagt, så vær forsigtig med skruemaskinen.

Jeg kan tilføje, at jeg har en kasse med træskruer 5x30, som jeg har brugt i de tilfælde, hvor emnet, jeg har skruet op, ikke er så tykt.

Senest redigeret:
Min erfaring er, at gipsskruer (helgænget) kan miste grebet og rotere i OSB, når man skruer gips op. I mit seneste byggeri bruger jeg derfor 12 mm spånplade af god kvalitet, jeg har aldrig oplevet, at en gipsskrue mistede grebet i spånplade, og jeg er ikke det mindste bekymret for at hænge køkken, tv eller hylder op.

Dum spørgsmål men trækker du ikke gipsen i reglar selvom du har OSB bagved?? Det har jeg i hvert fald gjort... gipsskruen er ikke specielt grov, det jeg har brugt ved dobbeltmontage vil jeg mene var 3,5 ved stålregel eller 3,9 ved træreglar.

ZipLock sagde:
....Jeg arbejder med træ og indimellem bruger man et stykke skrot-OSB, når man bygger noget. Desværre synes jeg ikke, det er specielt godt at skrue i. Jeg synes ofte, det bliver "gängpaj", når man skal skrue i OSB. Hvad gør jeg forkert? Særligt 4 mm skruer er svære at få til at sidde godt fast i OSB.
Der er to ting, jeg ser, der påvirker;
* OSB fungerer bedst, når man har en gipsplade foran. Hvis du bruger en skrue uden at forbore, vil gipspladen holde træmaterialet i OSB'en, så det ikke presses udad, hvilket sker, hvis du kun skruer i et stykke OSB.
Uden gipsen bliver det lidt som en boreeffekt af skruen.

* Og når man skal hænge op eller fastgøre ting forborer jeg altid, hvilket gør, at skruen går direkte i materialet, selvborende skruer er gode men ikke lige så gode som at forbore. At forbore synes næsten at være en glemt teknik ;). Så prøv at forbore, når du bruger 4 mm skruer. En maskine med boremaskine og en til bits, for man skal jo bruge sine maskiner :)

Der findes forskellige kvaliteter af OSB, måske er det skurken i dramaet her...

JOW sagde:
Der er forskellige kvaliteter på OSB, måske er det synderen her...
Alle forhandlere jeg har besøgt, fra Byggmax til Beijer, sælger klasse 3 men kvaliteten kan sikkert variere fra en leverandør til en anden.
Det vigtigste er nok at kontrollere, hvordan pladerne opbevares (og det gælder alt træværk). Jo tørrere og mere beskyttet desto bedre. Sig, hvad man vil om Bauhaus, men meget af deres plademateriale opbevares indendørs i varme til forskel fra fx Byggmax hvor det står under tag udendørs.

I de tests jeg har læst, var der lige så stor forskel på en god/dårlig plade som mellem Spån/OSB.
Altså en god spånplade er bedre end en dårlig OSB...
En god spånplade var heller ikke langt fra en krydsfiner (husker dog ikke hvilken type krydsfiner det var).
-Så jeg går med spånplade, men bruger plugger der, hvor jeg skal hænge tungere ting, skabe eller lignende.

jtl: ok

Endnu en detalje, en spånplade er i princippet homogen, da det er små spåner, der er klistret sammen og presset. En OSB er jo store spåner, der er presset sammen, dermed kan det jo variere meget mellem forskellige områder på en og samme OSB-plade, afhængigt af hvordan det tilfældigvis fordeler sig i kvaliteten på de enkelte spåner.

Eller kan og kan, jeg ved at det er sådan, det mærker man, når man skruer, at det er forskelligt tungt/segt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.