Hej,

Jeg er i gang med at skitsere mit indgangstag i Sketchup og har lavet mine tagspær med 45x120 tømmer, men jeg undrer mig over, om det ikke er lidt i overkanten for mine behov og overvejer, om 45x95 ikke er tilstrækkeligt.

Forudsætninger:

Indgangstagets størrelse: 2,4 meter bredt og 1,5 meter dybt med 27 graders hældning.

Jeg har i øjeblikket en lille "veranda" som strækker sig ca. 30 cm fra bygningskroppen, hvor den inderste spærring vil være placeret på. Også bjælker vil blive forankret længst inde i denne del.

Yderst vil dette blive båret af to stolper i 70x70 trykket tømmer, forankret i betontrappen.

Tagbeklædningen vil bestå af fantomplade.

Bør jeg anvende 45x120, eller er det nok med 45x95 til rammen?

Sender sketchup-tegning med.

Skærmbillede af Sketchup-model af entrétag med gavl, støttebærere på bjælker og et lille dørtrin, designet i 3D-program med byggestruktur.

S
satse på 95*45. hvis du er bekymret for, at der er meget sne på taget.
er det jo bare at tage en kost og trække sneen ned.

Mikael_L
Hvor mange spær skal du have, 2 eller 3? Bliver det altså 1500mm mellem spærene eller 750mm.

Hvad er den egentlige grund til, at du vil bruge 95mm i stedet for 120mm? Omkostningen bliver vel ikke så afgørende direkte? ;)

Mikael_L
Den mindste dimension mit spærprogram kan regne med er 120x45.
Og det er ikke muligt at få længere cc mellem spærene end 1200mm.

Men hvis jeg regner med en snezone 3,
2.4 meter spændvidde, 300mm fod, cc1200 mellem spærene og let tagbeklædning
så udnyttes 120x45 i overrammerne til 74%.

Du angiver i din profil v:a götaland, som sjældent har mere end 2 i snezone.
Så samme beregning, men snezone 2 giver 51% udnyttelse af trækstyrken.
(Og at gå ned til 45x95 giver betydeligt lavere trækstyrke end 20% mindre ...)

Men med cc1500 mellem spærene så øges belastningen og udnyttelsen.

Hvis jeg skal se strengt på sagen, bør du enten bruge 120x45 i overrammerne og to spær med 1500mm cc.
Eller 95x45 og tre spær med 750cc.
I begge tilfælde ligger du ret OK i dimensioneringen.

Bruger du højt konstruktionsklassificeret tømmer (C30, C24, C18) kan du også bruge mere spinkle dimensioner.
Jeg har regnet på C14, dvs. fint lige brændeskurstømmer uden overdrevent med kvist eller vankanter osv.

Jeg er ingen konstruktør, så du må tage dette for hvad det er ... :o
Men selv ville jeg uden tvivl turde bruge disse anbefalinger. :)

Senest redigeret:
Mikael_L
Iofs er det mest snøzone 1 og 1.5 dernede mod vest ... :)

Her er en beregning vedrørende åmål (snøzone 2).

Underramme og lodret tværstræbe kan garanteret være 45x95, men da programmet ikke har den trækonstruktionsdimension, så bliver det sådan her.

Tak så meget Miakel_L!

Jeg har tænkt mig 3 stole med 750cc.
Hvorfor jeg tænkte mig 95 i stedet for 120 er vel mest for håndteringens skyld, lettere at slæbe op med en 95-takstol. Prisen bliver jo nærmest det samme som du skriver.

Mikael_L
Ja, jeg synes det burde klare sig med 45x95.
Man må ikke glemme, at bøjningsmodstanden = b*h[SUP]2[/SUP] /6 (om jeg nu ikke tager fejl!)
Så halverer man højden, så mindskes bæreevnen med 75%, osv.

Men med cc750mm og znözon sandsynligvis på 1 eller 1.5, så bliver det sikkert godt med 45x95.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.