Dette hører vel ikke til almindelighederne. Men vi skal bygge et hus i børnenes værelse, hvor der er en trappe at gå op ad, og så har de hver sit "værelse" til højre henholdsvis venstre side. Vær venlig at se billedet nedenfor.

Jeg har brug for lidt hjælp. Væggen i det almindelige rum har OSB og derefter gips. Min tanke er:

- yderramme der skrues fast i væg med stående 70x45 stolpe (1.5 + 4.8 + 1.5 m)
- søjle 70x70 (0.8m høj) ved trappe for at holde op tværgående stolpe
- bærende bjælke stående 145x45 to stykker (4.8m) som holdes oppe af bjælker ved seng og stående ramme (B)
- bærende bjælke mod langvæg fastskruet stående 70x45 (tæt mellem skruer)

Min største tvivl er 145x45, vil den være nok? Ved fx terrassebygning plejer man at køre med 60cm c/c hvis man har 145x45 stolpe. Nu har den c/c 2.1 0.5 2.1. Alternativt gå op i stolpen, eller sætte flere søjler? Måske også er jeg nødt til at gå op i dimensionen på den bærende bjælke. Der vil også være bærende bjælke til taget med lignende konstruktion, hvor de samme søjler vil bære vægten.

Jeg vil gøre dette med forsigtighed og dimensionerer hellere op end risikerer at lortet falder sammen :)

Håndtegning af husplan med børneværelser, trappe, sengemål, Benders tagsten og bærende konstruktioner indikeret.

Senest redigeret:
Hrm, ser ud til at jeg ikke kan fjerne billeder fra indlægget, der skal kun være et billede der :)

Redigeret: nu er der kun et billede der takket være hjælp fra et andet medlem :)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.