Hej! Har ledt i forummet og fundet en masse tråde om netop dimensionering af bjælker, men ikke rigtigt nogen, hvor man diskuterer netop store punktlaster. Jeg beklager dog på forhånd, hvis jeg har misset noget.
Så, det som jeg vil gøre.
Jeg har en høj træstammer. De ligger ovenpå en stillads, som er 4000 mm lang, 2000 mm bred og 500 mm høj. Stammerne er 3500 mm lange og ligger på tværs over stilladset, så de stikker ud ca. 750 mm på hver side. Stilladset er fuldt på længden, dvs. stammehøjen fylder de 4000 mm og når godt 2000 mm op fra stilladset, hvor den er højest.
De allerstørste stammer er 800 mm i diameter, men de fleste er ca. 400-500 mm. Regner man vægten på den allerstørste stamme, bliver det max 1500 kg.
Jeg vil have en løftevinsch med en stammegreb, der tager en stamme ad gangen og flytter den til en sav, hvor jeg saver den op til planker.
Dette er udendørs, intet tag. Har 3-fas el på stedet via en byggecentral.
Jeg har tanker om at bygge lidt tag rundt om saven for regnbeskyttelse osv. og et lille lager, men der taler vi ikke om noget, der kan bære den type last.
Mit spørgsmål er, hvad jeg kan bruge til at bære løftevinschen. Den skal kunne gå langs hele højen med træstammer (4000 mm) og mindst 2000 mm til for at kunne komme over stammehylden på saven og tillade 1000 mm foran saven til en vogn, der modtager de savede planker. Så, 6000 mm langt.
Min tanke er at have støtte på hver side og en lang (6000 mm) bjælke. Men hvilken bjælke? I-bjælke af stål er det almindelige, men hvilken type bjælke behøver jeg for at klare 1500 kg dynamisk punktlast på 6000 mm spænd? Er stål det bedste alternativ? Hvad med limtræ? Eller måske en "box beam" lavet af træregler? Hvis ja, hvilken størrelse? Er det et alternativ at lade vinschen hænge fra en wire mellem to søjler?
Har også overvejet, om jeg kan forkorte de 6000 mm ved at indsætte flere støttepunkter. I så fald skulle de støttepunkter have tilstrækkelig afstand for at stammerne skal kunne komme igennem (kan evt. snurre dem lidt, når jeg har hejst dem op). Men spørgsmålet er, om det virkelig er så økonomisk, da der skulle mange støttepunkter til for at ændre dimensioneringen på bjælken, og eftersom vi taler punktlaster, skal egentlig hver støttepunkt klare max punktlast.
Råd? Overvejelser?
Så, det som jeg vil gøre.
Jeg har en høj træstammer. De ligger ovenpå en stillads, som er 4000 mm lang, 2000 mm bred og 500 mm høj. Stammerne er 3500 mm lange og ligger på tværs over stilladset, så de stikker ud ca. 750 mm på hver side. Stilladset er fuldt på længden, dvs. stammehøjen fylder de 4000 mm og når godt 2000 mm op fra stilladset, hvor den er højest.
De allerstørste stammer er 800 mm i diameter, men de fleste er ca. 400-500 mm. Regner man vægten på den allerstørste stamme, bliver det max 1500 kg.
Jeg vil have en løftevinsch med en stammegreb, der tager en stamme ad gangen og flytter den til en sav, hvor jeg saver den op til planker.
Dette er udendørs, intet tag. Har 3-fas el på stedet via en byggecentral.
Jeg har tanker om at bygge lidt tag rundt om saven for regnbeskyttelse osv. og et lille lager, men der taler vi ikke om noget, der kan bære den type last.
Mit spørgsmål er, hvad jeg kan bruge til at bære løftevinschen. Den skal kunne gå langs hele højen med træstammer (4000 mm) og mindst 2000 mm til for at kunne komme over stammehylden på saven og tillade 1000 mm foran saven til en vogn, der modtager de savede planker. Så, 6000 mm langt.
Min tanke er at have støtte på hver side og en lang (6000 mm) bjælke. Men hvilken bjælke? I-bjælke af stål er det almindelige, men hvilken type bjælke behøver jeg for at klare 1500 kg dynamisk punktlast på 6000 mm spænd? Er stål det bedste alternativ? Hvad med limtræ? Eller måske en "box beam" lavet af træregler? Hvis ja, hvilken størrelse? Er det et alternativ at lade vinschen hænge fra en wire mellem to søjler?
Har også overvejet, om jeg kan forkorte de 6000 mm ved at indsætte flere støttepunkter. I så fald skulle de støttepunkter have tilstrækkelig afstand for at stammerne skal kunne komme igennem (kan evt. snurre dem lidt, når jeg har hejst dem op). Men spørgsmålet er, om det virkelig er så økonomisk, da der skulle mange støttepunkter til for at ændre dimensioneringen på bjælken, og eftersom vi taler punktlaster, skal egentlig hver støttepunkt klare max punktlast.
Råd? Overvejelser?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I mine øjne virker det som om du har brug for en form for telfer? Ser man på det som et statisk problem, så er det nok at dimensionere for en punktlast på bjælkens midt, da nedbøjningen vil være størst der. Når punktlasten derefter flyttes nærmere bjælkens støtteender, vil nedbøjningen mindskes. I stål bør det være nok med en HEA 160 bjælke. I limtræ 90x315 mm. Så skal det være stabilt i alle retninger.
Tak!J justusandersson sagde:I mine øjne virker det som om du har brug for en form for telfer? Ser man på det som et statisk problem, så er det nok at dimensionere for en punktlast på bjælkens midte, da nedbøjningen vil blive størst der. Når punktlasten så flyttes tættere på bjælkens støtteender, vil nedbøjningen mindskes. I stål bør det være nok med en HEA 160 bjælke. I limtræ 90x315 mm. Derefter gælder det om at få det stabilt i alle retninger.
Ja, det er hvad jeg tænkte, var bare usikker på dimensionerne. Limtræ 90x315x6000 mm koster ca 1700 kr hos Byggmax, det er egentlig ikke så galt. Spørgsmålet er, om jeg kan finde en løbevogn, der klarer en 315 mm høj bjælke, men i værste fald kan jeg lave "hylder" med 45x95 mm udenpå limtræsbjælken og montere løbevognen der.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjælp med dimensionering af HEA bjælke ved tilbygning
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dimensionering/antal plintar till balkong?
Altan & Uteplats -
Dimensionering af bjælker til skærmtag
Dimensionering af bjælke til etageadskillelse
Dimensionering af stålbjælke til pergola
Bygningsfysik