7ender
Hej,

Jeg har en anden tråd, men jeg henvender mig til denne forumsektion og håber at få hjælp til, hvilke bjælkedimensioner jeg har brug for til taget på en type "amerikansk" veranda.

Den eksisterende ramme, som hviler på søjler, er ca. 6,2m x 3,8m. Der vil også være en udhæng på 40-50 cm. Bjælken er 225x90 limtræ.
Snesone 1,5-2,0 (norra Stockholm).
Jeg tilstræber en hældning på 14 grader, men det vil blive et kompromis der.

1. Kortside på billedet har en spændvidde på 3,6m. Har jeg brug for en søjle mere, hvor der nu er en rækværkspæl?

Ramme til veranda under opførelse, ved siden af et gult hus med hvide vinduer og dør, omgivet af træer og blå himmel.

2. Når jeg fortsætter med taget, kan jeg fortsætte med 225x90 limtræ (som jeg tilfældigvis har nogle af) på de tagåse, jeg har markeret i rødt nedenfor, og resten 225x45 reglar C24?
Ville det i så fald kræve cc60?
De diagonale bjælker vil have en spændvidde på måske 4,4 m.

Diagram over veranda med planlagt tag, røde bjælker markeret, måltagningsdetaljer og speciel opmærksomhed på diagonale tagbjælker.

Jeg har svært ved at anvende TräGuidens tabeller på denne type af tag.

Tak på forhånd :D

7ender
Ja den pdf'en hjælper lidt.
På side 32-33 kan man udlæse, at en 90x225 limtræsbjælke klarer 9,29 m fri længde ved cc 120 i snezone 2.
Det lyder som om, jeg kan bruge det til diagonalbjælkerne i mit tag. Det, der gør mig usikker, er, at et antal bjælker jo skal fastgøres i de to diagonaler. Sådan her:

Tegning af tagkonstruktion med diagonale bjælker og understøttende bjælker i sort på hvid baggrund.
Diagonalerne får en spændvidde på ca. 4,3 m.

Nogen må gerne bekræfte, at det holder.

Hvis man vil have, at taghældningen skal være den samme i alle retninger, skal tagfladerne være lige lange fremad som til siderne. Eftersom verandas dybde i dette tilfælde er noget større end halvdelen af dens bredde, kræves en lille ås øverst, hvis dette krav skal opretholdes. Jeg synes, det er en unødvendig formalitet. En noget lavere taghældning foran vil ikke blive bemærket. Diagonalerne bør derfor trækkes til midtpunktet. Diagonalerne bliver da ca. 4,75 m lange og bør snarere være 90x270, hvis taget ikke gøres alt for tungt. 90x225 er nok til de kortere regler.

7ender
J justusandersson sagde:
Om man vil have, at taghældningen skal være den samme i alle retninger, så må tagfladerne være lige lange fremad som til siderne. Eftersom veramdaens dybde i dette tilfælde er noget større end halvdelen af dens bredde, kræves en lille højderyg øverst, hvis dette krav skal opretholdes. Jeg synes, det er en unødig formalitet. En noget lavere taghældning foran vil ikke blive bemærket. Diagonalerne bør derfor trækkes til midtpunktet. Diagonalerne bliver da cirka 4,75 m lange og bør hellere være 90x270, hvis taget ikke gøres alt for tungt. 90x225 duger nok til de kortere regler.
Hej Justus,

Tak for at du tager dig tid til at svare.

Ja, jeg har fået en bedre forståelse angående tagvinklerne. Desværre har vi besluttet os for en flad del i toppen, altså at ikke trække diagonalerne sammen. Jeg indser, at forskellene i taghældning udad/siderne øges. Det, jeg overvejer nu, er 10° udad og knap 14° til siderne. Er det dumt?

Under alle omstændigheder går jeg op til 90x227 på diagonalerne. Er det dumt at skære 45 mm ud ved stolperne, så alt ligger på samme niveau på oversiden? Måske kan jeg forstærke lidt med skrue-limet krydsfiner i værste fald?

Så skal jeg beslutte mig for, hvordan alt skal fastgøres til væggen. Det er en 6 cm planke-væg (som jeg vel må skrue i) plus 2x45 kryds-reglet ekstra isolering. Min snedker-ven synes, jeg skal fastgøre en lægte ordentligt udenpå eksisterende panel, som jeg skruer åserne i. Derefter en tykkere lægte under, som åser hviler på. Hvordan synes du, det lyder?

Du mener 90x270? Fire graders forskel i taghældning er svær at opfatte. Derimod bør man ikke gå ned til alt for lave hældninger, da det påvirker valget af tagmateriale.

Det er altid bedre at bygge på de lavere bjælker end at skære ud, selvom 45 mm af 270 er ret marginalt.

Man bør lave fastgørelsen, så eksponeret panel kan udskiftes. Det kræves en form for pladedækning, der går ind bag panelet og som beskytter overgangen mellem væg og tag.

7ender
J justusandersson sagde:
Du mener 90x270? Fire graders forskel i taghældning er svært at opfatte. Derimod bør man ikke gå ned til alt for lave hældninger, da det påvirker valg af tagmateriale.

Det er altid bedre at bygge på de lavere bjælker end at skære hakker, selvom 45 mm af 270 er ganske marginalt.

Man bør lave fastgørelsen, så eksponeret panel kan udskiftes. Der skal være en form for blikkabinet, der går ind bag panelet og som beskytter overgangen mellem væg og tag..
Yes, 90x270 selvfølgelig.

Jeg har en anerkendt dygtig blikkenslager, der kommer i dagene og siger, hvordan han vil have det.

Jeg har skåret panelet ud og (efter billedet) fastgjort en fed regel med franske ind i bræddevæggen. Så fastgør jeg åsene ordentligt i reglen samt, hvis det går, en skrue direkte ind i brædderne. Måske sikrer med et vinkeljern.
Byggeprojekt med stillads op ad en gultræs facade, udsnittet panel og vinduesramme forberedt til installation af regel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.