Hej!

Jeg ville bare høre, hvad jeres erfaringer siger om dimensionering af ydervægge.

Hvis man har en spændvidde på 11m på tagspærrene, kan man så klare sig med 145*45 stående regler? Der vil være både liggende og stående toprem. Snezone 1.5 tror jeg, Skåne. Et plans hus.

Jeg kiggede på en tabel på træguiden tror jeg det var, og ifølge den var det helt fint. Men hvad siger I?

Mvh

Duppido...

Ingen?:confused:

Jeg prøver en sidste gang.

Hvad har I, der har bygget, brugt for dimensioner? Hvilken spændvidde har I haft, og hvor mange etager?

mvh

Det er lidt risikabelt at svare, når du spørger "klare man sig...". Det bliver lidt som om, at man bliver ansvarlig for din holdbarhed. Så selvom det lyder helt OK, tør ingen love dig, at det holder.

Men jeg kan i hvert fald sige, at jeg har bygget med 145-regler, og det er ikke kollapset endnu. Dog var det hus 9 meter bredt. Men jeg ville ikke have tøvet, selvom huset havde været to meter bredere. Men det er min beslutning for mit hus.

Bredden er vel mere kritisk for spærkonstruktionen end ytterväggen.

Hvis en stolpe/regl ikke kan bøje sig eller vride sig, dvs. er helt låst i konstruktionen, og du belaster med vægt direkte ovenfra, så skal der en stor vægt til før den giver efter. Hvor meget ved jeg ikke, så jeg byder ikke på nogle tal.

andersmc: Tak for svaret!

Og forstår hvad du mener, men du behøver ikke være bekymret, har ikke tænkt mig at holde dig ansvarlig hvis det styrter;)

Skal på et tidspunkt tage kontakt med en form for "konstruktør", men ville bare høre jeres synspunkter om det!

Tak endnu en gang!

cc afstand mellem reglar i ydervæg?
vindue?
vægt på tag? (plade eller beton)

mange ting at tænke på...

ikke fordi jeg vil kunne svare på dit spørgsmål, hvis du giver mig ovenstående:o

C/c afstand regler bliver 60 cm. Det bredeste vindue kommer til at være omkring en meter. Jeg håber dog på, at en liggende bærelægte af 145 eller 195 vil klare det.

Taget bliver et shingeltag, dvs. let tag.

Er der nogen andre, der har bygget og vil dele deres dimensioner på ydervæggene?

Tak til alle jer, der har svaret:)

Jeg har bygget et to-etagers hus med fritbærende tagspær og tungt tag. Spændvidden var 7m og jeg brugte 120x45 (c-c 60) stående regler ifølge træguidens tabel og det fungerede udmærket.

Jeg ved, at man ofte byggede to-etagers med "tværtom fire" i gamle dage og det fungerede også, selvom der ofte blev lidt knapt med isolering.

Jeg ville absolut sove godt i dit tilfælde, træguidens tabeller har sikkerhedsmargin.

Gabbe1 sagde:
Jeg har bygget et toetagers hus med selvbærende tagstole og tungt tag.
Spændvidden var 7m og jeg brugte 120x45 (c-c 60) stående stolper ifølge træguidens tabel, og det fungerede udmærket.

Jeg ved, at man ofte byggede toetagers med "tvåtømmer fire" før i tiden og det fungerede også, selvom det ofte blev sparsomt med isolering.

Jeg ville absolut sove godt i dit tilfælde, træguidens tabeller har sikkerhedsmargin.

Sweet, tak for det svar!

Toetagers hus på 2*4? Kan det virkelig passe? Imponerende!

Den største grund til, at mange bygger med 45x170 eller 45x195 i ydervæg i dag, er for at få plads til isolering. Og udover det bliver der ofte 45mm indad til at installere i, som også isoleres.

Min nabo, som også bygger/byggede i løsvirke, brugte 45x120 stående og 45x120 liggende.
Etplanshus i vinkel.

JOW: I see i see. Så det er med andre ord overdrevet at bygge med fx 195 hvis man ikke er ude efter så tyk isolering?

Hvis det er et bolighus, vil du sandsynligvis få problemer med energiberegningerne, hvis du bruger en 145:a.

PCLarsson sagde:
Hvis det er et bolighus, vil du sandsynligvis få problemer med energiberegningerne, hvis du bruger en 145’er.
Det er en tilbygning, dette angår, hvis det påvirker det noget?

Jeg havde tænkt mig 145+45+45. Så liggende 45 på ydersiden og liggende 45 på indersiden. Eller er det helt galt tænkt?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.