Jeg planlægger en tilbygning ifølge vedhæftet billede (eksist. hus ses ikke). Hvilken dimension kan man tænkes at have brug for på de to røde bjælker, som jeg har tegnet ved trappen? Limtræ gætter jeg. Mellemunderlaget tænker jeg er C24 45x220 og 570cm lange fra væg til væg. På overetagen bliver der soveværelser. Jeg antager jeg alligevel har brug for en konstruktør med beregninger for at fremlægge ved byggetilladelsen, men jeg ville gerne ramme så rigtigt som muligt selv først.
1. Den lange bjælke til venstre for trappen bliver ca. 705 cm lang. Den sidder ikke midt på men på den ene side bliver spændvidden 245 cm og på den anden side 325 cm.
2. Den korte bjælke til højre for trappen bliver 330 cm. Denne kan derimod sidde mere frit, f.eks. midt i det 570 cm lange underlag.
En 7 m lang limtræsbjælke skal have dimensionen 165x540 mm eller tilsvarende. Jeg synes, du skal kontakte en konstruktør først. Jeg synes ikke, det er en tilstrækkelig stabil løsning, som du har skitseret, som jeg kan forstå den ud fra dit billede.
Okay det var lidt kraftigere end jeg troede. En stålbjælke i stedet måske så? Det var det, jeg havde planlagt fra starten, men så fik jeg den idé, at limtræ skulle række efter at have læst lidt andre tråde...
Hvad mener du med tilstrækkeligt stabil løsning i øvrigt?
Edit: tilføjelse at jeg gik på træguiden som siger op til 7 meter med 45x220 så synes mindre end 6 meter som jeg har burde være okay.
5,7 m lange 45x220 som har støtte på midten fra en bjælke fungerer aldeles udmærket. Et hus, der er 11-12 m langt, har brug for stabilitet i sidled, i form af tværvægge og lignende. Set i det perspektiv er en 7 m lang bjælke for lang, uanset om den er af limtræ eller stål. Gør du bjælken 5 m lang, er 215x360 tilstrækkeligt, hvis du vil have den så lav som muligt.
Mener du ligesom den grønne væg, jeg har lavet nu? Min tanke er, at første del er kælder på mark/garage, og så på den anden side af trappen bliver det mere som et almindeligt rum. Det må vel være muligt at gøre som alle andre garager, hvor en bil skal kunne være? Så selvfølgelig skal der en væg til, men den vil stadig være 7 meter væk (forhåbentlig).
Nu vil jeg ikke køre en bil ind dagligt, men jeg vil stadig gerne have de mål, hvilket gør 5 meter for kort.
Nysgerrig bare, bjælken skal jo hvile på noget. Mente du i første tilfælde, at jeg måske kun havde en stolpe ned så?
Det er også muligt at lave en væg til på den anden side af trappen, men den gør måske ingen nytte på den side alligevel, uden problemet er 7-meters siden. Eller væg skal det blive uanset, men tænkte ellers almindelig ikke-bærende.
Ved forsiden/porten, hvor der er en trævæg, forstår jeg, at den skal stå på en egen stolpe. Lige indenfor ydervæggen tænkte jeg.
Men hvis væggen ved trappen skulle være af typen letbeton/lecablok, kan den så ikke hvile på disse? Er de for svage til den punktbelastning, som 7 m giver? Hvis man først har noget stærkere horisontalt øverst mellem bjælken og lecavæggen?
En kommende konstruktør skal måske sige dette præcist senere, men jeg vil gerne vide det.