5,731 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Dimension bæreplanke stål/limtræ
Findes der en enkel måde at oversætte en limtrædimension 90x300 til Ståldrager i bæreevne? Jeg overvejer at bygge en terrasse og har kigget lidt på at lave skelettet i stål for at undgå at have så mange søjler, da den bliver ret høj.
Det bliver I- eller H-bjælke, som understøttes af stålstolper.
Hvilken behandling plejer man at gøre på dem, som skal stå ude? Er det bare rustbeskyttelsesmaling, eller bestiller man det fra leverandøren?
Hvordan ligger denne løsning prismæssigt, ville I tro, som måske har gjort dette før? Er det vanvittigt dyrt eller overkommeligt? Sammenlignet med limtræ primært??
Det bliver I- eller H-bjælke, som understøttes af stålstolper.
Hvilken behandling plejer man at gøre på dem, som skal stå ude? Er det bare rustbeskyttelsesmaling, eller bestiller man det fra leverandøren?
Hvordan ligger denne løsning prismæssigt, ville I tro, som måske har gjort dette før? Er det vanvittigt dyrt eller overkommeligt? Sammenlignet med limtræ primært??
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja det gør det. 90x300 limtræ svarer f.eks. til HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en mere almindelig limtræsdimension. Dens stålækvivalenter er HEA 160 og IPE 200.
Spørgsmålet om rustbeskyttelsesbehandling springer jeg over. Stål plejer at blive ca. dobbelt så dyrt som limtræ.
Spørgsmålet om rustbeskyttelsesbehandling springer jeg over. Stål plejer at blive ca. dobbelt så dyrt som limtræ.
Takker så meget for svaret. Hvad gælder så for søjlerne? Antager at det er tilsvarende 90x90 limtræsøjler jeg skal erstatte med stål.J justusandersson sagde:
Og er det muligt at gå ned til 3 søjler på tegningen jeg vedhæfter?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ikke lige så enkelt at sammenligne søjler af limträ med ståldito uden at kende den tænkte konstruktion. Afstivning i sideled og højde er vigtige parametre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du vil gå ned til tre søjler, bliver det helt andre bjælkemål. I limtræ ca. 90x495 og i stål HEA 220. For søjlerne skal man kende højden. Har du tænkt dig, at sømmereglerne skal krage ud en meter?
Ja præcis, skrue-reglerne hænger ud omtrent 1 m og søjlerne bliver omkring 3-3,2m høje.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er alt for stort overhæng for 45x195 bjælker. Jeg vil se på det senere i dag.
Det er ikke noget problem at gå op til 45x220 c24 for min del. Kan også flytte ud bærelinjen om det er nødvendigt. Ja, det ville være meget venligt, hvis du kan tage dig tid til at kigge på dette.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville flytte bæringsbjælken en halv meter og bruge 45x220 tømmer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
VKR 100x100 4 mm gods er mere end tilstrækkeligt. Med hensyn til laster og højder kan du gå ned til 60x60, men der er jo også praktiske aspekter ved montering.
Estetisk er det betydeligt pænere med 100x100 synes jeg.J justusandersson sagde:
Hvilke matematiske termer taler vi om, som kan være nødvendige i en byggetilladelsesansøgning? Nedbøjning osv. Ved du dette?
Mange tak for al hjælp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg