E
Findes der en enkel måde at oversætte en limtrædimension 90x300 til Ståldrager i bæreevne? Jeg overvejer at bygge en terrasse og har kigget lidt på at lave skelettet i stål for at undgå at have så mange søjler, da den bliver ret høj.

Det bliver I- eller H-bjælke, som understøttes af stålstolper.

Hvilken behandling plejer man at gøre på dem, som skal stå ude? Er det bare rustbeskyttelsesmaling, eller bestiller man det fra leverandøren?

Hvordan ligger denne løsning prismæssigt, ville I tro, som måske har gjort dette før? Er det vanvittigt dyrt eller overkommeligt? Sammenlignet med limtræ primært??

Bedste svar

Ja det gør det. 90x300 limtræ svarer f.eks. til HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en mere almindelig limtræsdimension. Dens stålækvivalenter er HEA 160 og IPE 200.

Spørgsmålet om rustbeskyttelsesbehandling springer jeg over. Stål plejer at blive ca. dobbelt så dyrt som limtræ.

• Synes
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
Ja det gør det. 90x300 limträ svarer f.eks. til HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en mere almindelig limträdimension. Dens stålækvivalenter er HEA 160 og IPE 200.

Spørgsmålet om rustbeskyttelsesbehandling passerer jeg på. Stål plejer at blive cirka dobbelt så dyrt som limträ.
Takker så meget for svaret. Hvad gælder så for søjlerne? Antager at det er tilsvarende 90x90 limtræsøjler jeg skal erstatte med stål.

E
J justusandersson sagde:
Ja det gør det. 90x300 limtræ svarer f.eks. til HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en mere almindelig limtrædimension. Dens stålækvivalenter er HEA 160 og IPE 200.

Spørgsmålet om rustbeskyttelse springer jeg over. Stål plejer at blive ca. dobbelt så dyrt som limtræ.
Og er det muligt at gå ned til 3 søjler på tegningen jeg vedhæfter?

• En håndtegnet teknisk tegning af en bygningsplan med dimensioner, der viser opstillingen af søjler og bjælker.
Det er ikke lige så enkelt at sammenligne søjler af limträ med ståldito uden at kende den tænkte konstruktion. Afstivning i sideled og højde er vigtige parametre.

• Synes
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
Det er ikke lige så enkelt at sammenligne søjler af limtræ med ståldito uden at kende den påtænkte konstruktion. Stagning i side- og højderetning er vigtige parametre.
Bliver det tydeligere ifølge tegningen, eller er der flere parametre, der er nødvendige?

Hvis du vil gå ned til tre søjler, bliver det helt andre bjælkemål. I limtræ ca. 90x495 og i stål HEA 220. For søjlerne skal man kende højden. Har du tænkt dig, at sømmereglerne skal krage ud en meter?

• Synes
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
Hvis du vil gå ned til tre søjler, bliver det helt andre bjælkedimensioner. I limtræ ca 90x495 og i stål HEA 220. For søjlerne er det nødvendigt at kende højden. Har du tænkt dig at sømmereglerne skal krage ud en meter?
Ja præcis, skrue-reglerne hænger ud omtrent 1 m og søjlerne bliver omkring 3-3,2m høje.

Det er alt for stort overhæng for 45x195 bjælker. Jeg vil se på det senere i dag.

• Synes
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
Det er alt for stort overhæng for 45x195 bjælker. Jeg skal kigge på det senere i dag.
Det er ikke noget problem at gå op til 45x220 c24 for min del. Kan også flytte ud bærelinjen om det er nødvendigt. Ja, det ville være meget venligt, hvis du kan tage dig tid til at kigge på dette.

Jeg ville flytte bæringsbjælken en halv meter og bruge 45x220 tømmer.

• Synes
epw
  • Laddar…
E
Det er absolut ingen problemer. Hvad taler vi for dimension på søjlerne? Er 100x100 vkr tilstrækkeligt, eller hvad ville du vælge?

VKR 100x100 4 mm gods er mere end tilstrækkeligt. Med hensyn til laster og højder kan du gå ned til 60x60, men der er jo også praktiske aspekter ved montering.

• Synes
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
VKR 100x100 4 mm gods rækker mere end rigeligt. Med hensyn til laster og højder kan du gå ned til 60x60, men der findes jo praktiske aspekter på monteringen også.
Estetisk er det betydeligt pænere med 100x100 synes jeg. (y)

Hvilke matematiske termer taler vi om, som kan være nødvendige i en byggetilladelsesansøgning? Nedbøjning osv. Ved du dette?

Mange tak for al hjælp! :ok:

E epw sagde:
Nedbøjning osv. Ved du dette?
Selvfølgelig. Det er det jeg kigger mest på. Nedbøjning på bærende bjælker < Spændvidde/300. Desuden kontrol af svigtkriteriet på gulvbjælkerne. Nyttelast 2 kN/kvm.

Jeg er enig i, at 100x100 bliver meget pænere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.