Jeg har altaner af trykimprægneret træ ligesom lærk, og jeg mener det er samme skrot og korn angående levetid. Lidt mere skuffet over lærketræet dog. Det er ca. 10 år siden, jeg lagde lærketræet (typ 95x21), og jeg har de sidste 3 år været nødt til at udskifte totalt fnuggede brædder - helt gennemrådne. I år bliver det muligvis en fuldstændig udskiftning, og så bliver det trykimprægneret også på denne altan og i 120x28 dimension. Placeringen er vest-nordvest med skygge, btw.

Type af konstruktion: Altan

Byggeår: 2017

Materiale: Organowood basic

Placering: Syd og sydvendt. Sol hele dagen

Evt. biologiske angreb: Intet vi har opdaget

Evt. mekaniske problemer: Nogle få brædder har bukket sig lidt, men det skyldes nok delvist, at vi har brugt skjult skrue og haft meget varmt og tørt.

Vedligeholdelse: Ved montering brugte vi middel nr. 1 i endetræ og skruehuller samt nr. 2 på oversiden. Derefter har vi hvert år vasket med organowood rengøring. Altanen er blevet sølvgrå hurtigt. Den har holdt sig blød helt uden splinter.

Vi har ikke set tegn på råd i nogen bræt. Vedligeholdelsen kræver lidt tid, men det gør det meste i haven, så det gør os ikke noget!

"Tilfredshed": Beskriv hvordan du har oplevet/oplever valget af materiale til den aktuelle konstruktion. Er du tilfreds/utilfreds med materialevalget/behandlingen? Angiv med en skala fra 1 til 5, hvor

5= meget tilfreds, vil bruge igen og anbefale
Sølvgrå terrasseplanker af Organowood, monteret i 2017. Brædderne er let bøjede, men uden råd eller splinter, vedligeholdt med speciel behandling. Sølvgrå trækonstruktion med let bøjede planker, sandsynligvis på grund af varm og tør montering. Overfladen er glat uden splinter.

• Synes
Blåsalvia
  • Laddar…
Type af konstruktion: Altan og rækværk

Byggeår: 2015

Materiale: Trykimp NTR A

Placering: Vejrstrejf S/V Skygge/sol Skygge til kl. 12, sol resten af dagen. Sydlige Sverige

Eventuelle biologiske angreb: algevækst.

Eventuelle mekaniske problemer: nej

Vedligeholdelse: Ubehandlet. Vasket med algebehandlingsmiddel om foråret de sidste 3 år.

R
Type af konstruktion: Altan og rækværk

Byggeår: 2018

Materiale: Greenplank komposittræ

Placering: Vejrstrejf S/V Skygge hele dagen på 1/3 af trallen, resten sol under hele.

Evt. biologiske angreb: Ingen

Evt. mekaniske problemer: En del bevægelse på længden af plankerne, ingen på bredden (i øvrigt helt formstabile).

Vedligeholdelse: 30 minutter med højtryksrenseren om foråret for at fjerne overfladesnavs. Derefter ser trallen ud som da den blev lagt.

Tilfredshed: 4

Senest redigeret:
"Ev mekaniska problem: En del rörelse på längden af plankorna", dette er jo velkendt med netop komposittrall iom at de øger og mindsker i længde afhængigt af temperatur, derfor installationsinstruktioner vedrørende temperatur og afstand etc.

R
T TheSwoopis sagde:
"Ev mekaniska problem: En del rörelse på längden av plankorna", detta är jo velkendt med netop komposittrall idet at de øger og mindsker i længde afhængig af temperatur, deraf installationsinstruktioner vedrørende temperatur og afstand osv.
Ja, jeg var bevidst om det, da jeg købte dem. Og det man "mister" på længden vinder man på bredden. Mellemrummene mellem plankerne er de samme hele tiden sammenlignet med træplank hvor de nogle gange ligger tæt, og nogle gange kan man næsten få lillefingeren imellem dem.

Så i valget mellem de to vælger jeg mine nuværende bevægelser på længden hver dag. Ville bare nævne det, for det bedste ville jo være, hvis de ikke bevægede sig overhovedet :)

Derudover er jo komposittrallen formstabil i øvrigt så buede eller vredne planker eksisterer jo ikke. Jeg indser, at det egentlig var dumt af mig at sætte en fire på mekaniske problemer når vi har træ-trall med i sammenligningen :)

• Synes
TheSwoopis
  • Laddar…
Hej

Jeg vil formidle to erfaringer:

Eksempel 1. Vestlige Stockholm,
Type af konstruktion: Terrasse med trætrappe

Byggeår: 2009

Materiale: Terrasse af oimpr rillet lærk 28x120, ramme af trykimpr NTR A, trappe af oimpr gran
Stod uden behandling i 2 år, blev derefter vasket med højtryk og SIOO vaskemiddel og behandlet derefter ifølge anvisning (OBS, før navneændring til SIOO-X

Placering: Øst

Evt. biologiske angreb: trappen rådnet efter ca. 10 år i to trin, ellers perfekt, helt vidunderligt om foråret, når jeg bare behøver at børste terrassen af. Nu tid til en ny behandling efter 10 år.

Evt. mekaniske problemer: ingen

Vedligeholdelse: Ingen vedligeholdelse andet end snerydning og fejning

Angiv evt. tips til vedligeholdelse med hensyntagen til materiale. Anvend SIOO-X ifølge anvisning, ingen genveje

"Tilfredshed": Meget tilfreds med lærken, grantræet er ikke ideelt til SIOO-X behandling, så det vidste jeg, at jeg skulle lave lidt renovering på.

Eksempel 2. Terrasse på Rådmansö

Terrasse med trapper, placering mod vest

Byggeår 2018

Trykket i klasse A i ramme, klasse AB i terrassebrædder. Terrassebrædder 28x120

Ingen problemer overhovedet,

Ingen vedligeholdelse

/ Torgny Nordin

• Synes
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fulkemisten
T tornor sagde:
underhold andet er snerydning og fejning
Præcis. Vigtigt. Rydde terrassen. Det er ikke at glemme.

• Synes
Il pane
  • Laddar…
A
En stor, trædækret terrase tilknyttet et hus med grå/malede overflader. Store, klare vinduer og en trappe, der forbinder forskellige terrasse-niveauer. Grålakeret terrasse med omgivende grønne hække og et hus i baggrunden. Skærmholder er synlig på terrassen. Grålakeret terrasse med moderne lys og hegn, flisebelagt kant og en flettet opbevaringsboks op ad huset. Buksbom i hjørnet. Grålakeret terrasse med moderne lys og hegn, flisebelagt kant og en flettet opbevaringsboks op ad huset. Buksbom i hjørnet. Træterrasse ved gråt hus med udsigt til sø og træer; terrassen er grålakeret, omgivet af træhegn og fører ned til have. Her kommer nok en del anderledes tip til, hvordan jeg gjorde for at få en grim terrasse, første del bygget i '84 og olieret, udvidet i '96 olieret, derefter udvidet og sammenbygget med trappe i omgange mellem 2010-2020.

De første år vaskede jeg og olierede, men syntes resultatet blev virkelig grimt rent ud sagt, det så altid snavset ud, og det spillede ingen rolle, hvilken type olie jeg brugte. Jeg besluttede mig derfor for at bygge terrasse på forsiden og prøvede dengang at gråludbehandle dem, blev virkelig flot!

Da jeg byggede sammen for- og bagsiden med en trappedel (2015), opstod udfordringen med at få det gamle og nye i samme farve/nuance. Jeg hårdvaskede dengang terrassen på bagsiden med stålbørste og klorin og derefter højtryksvask. Træet blev som nyt! Derefter blev alt ludbehandlet i samme grå lasur fra Biltema. Det har holdt i over 5 år nu og ser stadig frisk ud!

Når det begynder at se lidt plettet ud, normalt efter et par år afhængig af verdensretning og slid, lægger jeg to lag på efter let vask. Obs, jeg følger IKKE instruktionerne, der siger, at man skal lægge lidt på og tørre af. Jeg mætter træet fuldstændig og lægger to lag på. Får eventuelle plettede områder væk, og det holder længe, når det tørrer.

nogle tip, som jeg har lært gennem årene;
- vent med at anvende på ny terrasseplanke, mindst et til 1 1/2 år
- vask eventuel vækst væk let med dampvasker, dræber effektivt porerne uden at skade træet eller behandlingen
- hvis en planke revner, så vend den eller udskift den, vent derefter et stykke tid og ludbehandle igen

Jeg malede også balkonen fra 1984 i samme farve, meget tilfreds med resultatet! Træterrasse ved gråt hus med udsigt til sø og træer; terrassen er grålakeret, omgivet af træhegn og fører ned til have.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
I dag findes der mange produkter til træterrasse og udendørsarealer, som er nye, og som vi derfor ikke har tilstrækkelig erfaring med. Det, vi ved, kan du læse om her - Test: Bedste træsort til terrasse og trægulv

Træeksperten Jöran Jermer vil gerne tage del i forbrugernes erfaringer også.

Del dine erfaringer her i tråden, så sammenstiller Jöran alles erfaringer i en rapport, som vi alle kan have glæde af. Angiv dette:

Type af konstruktion: Terrasse, hegn, plank, osv?

Byggeår:

Materiale: Trykimprægneret NTR A, Trykimprægneret NTR AB, Accoya, Kebony, Varmebehandlet, Lærk, Fyrkern, Oragnowood (imprægneret), Organowood (overfladebehandlet), Sioo x, Tropisk træ (bangkirai, cumaru, etc.), andet?

Placering: Vejrsretning? Skygge/sol?

Eventuelle biologiske angreb: råd, misfarvende svamp (mug) og efter omtrent hvor lang tid efter byggeår, som angreb blev observeret

Eventuelle mekaniske problemer: usædvanlig revnedannelse, dimensionændringer, korrosion, eventuelt andet, og efter omtrent hvor lang tid efter byggeår, som de blev observeret

Vedligeholdelse: Beskriv om konstruktionen er blevet vedligeholdt på nogen måde (vaskning (med hvad?), træolie (hvilken?), andet (hvad da?) og med omtrentligt interval. Hvilken effekt har vedligeholdelsen haft (træet har bevaret omtrent oprindelig farve, bevaret en fin og behagelig overflade, andet, eller har været stort set uden effekt (=spildt tid og penge).

Angiv eventuelle tip til vedligeholdelse med hensyn til materialet.

"Tilfredshed": Beskriv hvordan du har oplevet/oplever valget af materiale til den aktuelle konstruktion. Er du tilfreds/utilfreds med materialevalget/behandlingen? Angiv med en skala fra 1 til 5, hvor

1= meget utilfreds, aldrig mere det materiale

2= utilfreds

3= hverken eller/Ok

4= Tilfreds

Jeg har kigget over forskellige muligheder gennem årene. Jeg købte et hus for cirka 10 år siden, der havde olieret trædæk, som blev udvidet i en omgang, en fra byggeåret 1984 og en del fra ca. 1998, altså meget gammelt. De første år olierede jeg terrassen, men blev aldrig tilfreds med resultatet.

jeg byggede derefter en terrasse på forsiden (2010), som blev gråludbehandlet med Biltema vandbaseret, som blev super flot. I 2015 byggede jeg terrasserne sammen rundt om huset med en trappe. Udfordringen blev da at få samme farve rundt om uden at udskifte terrassebrædderne. Jeg vaskede den olierede terrasse grundigt med klorin, stålbørste og højtryksvasker. Det blev helt rent træ! Utroligt hvilken kvalitet på over 30 år gammel trykterrasse. Derefter vandbaseret lasur i lysegrå, og det har holdt i fem år uden jeg har behøvet at gøre andet end at vaske let. Nu er dette i nordvestlig retning og delvist skygget. Jeg er især tilfreds med, at det ser så frisk ud og ikke gråner og bliver kedelig som al terrasse i reportagen. To tricks som jeg bruger;
1) læg rigeligt med lasur i to lag, træet skal være helt mættet med lasur, ellers bliver det plettet og holder dårligere
2) ved algevækst bruger jeg dampvasker, dræber alt organisk uden at skade træet eller behandlingen

Efter nogle år gør man samme procedure, dvs let vask og to lag med lasur, bliver som nyt igen! Hvis træet sprækker på et sted, plejer jeg enten at købe en ny bræt og vente et halvt år/et år og ludbehandle eller vende planken og ludbehandle efter nogle måneder for at få samme farve.

På denne måde får du garanteret liv i din gamle terrasse for en rimelig pris og passende arbejdsindsats. +Der findes rigtig mange forskellige farver at vælge imellem!

I dag findes der mange produkter til træterrasse og udendørsarealer, som er nye, og som vi derfor ikke har tilstrækkelig erfaring med. Det, vi ved, kan du læse om her - Test: Bedste træsort til terrasse og trægulv

Træeksperten Jöran Jermer vil gerne tage del i forbrugernes erfaringer også.

Del dine erfaringer her i tråden, så sammenstiller Jöran alles erfaringer i en rapport, som vi alle kan have glæde af. Angiv dette:

Type af konstruktion: Terrasse, hegn, plank, osv?

Byggeår:

Materiale: Trykimprægneret NTR A, Trykimprægneret NTR AB, Accoya, Kebony, Varmebehandlet, Lærk, Fyrkern, Oragnowood (imprægneret), Organowood (overfladebehandlet), Sioo x, Tropisk træ (bangkirai, cumaru, etc.), andet?

Placering: Vejrsretning? Skygge/sol?

Eventuelle biologiske angreb: råd, misfarvende svamp (mug) og efter omtrent hvor lang tid efter byggeår, som angreb blev observeret

Eventuelle mekaniske problemer: usædvanlig revnedannelse, dimensionændringer, korrosion, eventuelt andet, og efter omtrent hvor lang tid efter byggeår, som de blev observeret

Vedligeholdelse: Beskriv om konstruktionen er blevet vedligeholdt på nogen måde (vaskning (med hvad?), træolie (hvilken?), andet (hvad da?) og med omtrentligt interval. Hvilken effekt har vedligeholdelsen haft (træet har bevaret omtrent oprindelig farve, bevaret en fin og behagelig overflade, andet, eller har været stort set uden effekt (=spildt tid og penge).

Angiv eventuelle tip til vedligeholdelse med hensyn til materialet.

1= meget utilfreds, aldrig mere det materiale

2= utilfreds

3= hverken eller/Ok

4= Tilfreds

• Moderne hus med grålakeret terrasse og balkon, hvide døre og vinduesrammer, omgivet af træer, set fra siden i skumringen.
  • Lang, smal gang med nymalet gråt gulv, lyse vægge og store vinduer til venstre. Sollys skinner ind, ser moderne og rent ud.
  • Grålakeret terrasse omgivet af høje grønne buske med metalstolpe ved siden, i et boligområde med huse i baggrunden.
  • Gråt hus med stor altan og glasdør, omgivet af træer. Flad tagterrasse med gelænder, hvid dør- og vinduesrammer. Klar himmel set i baggrunden.
  • Stort hus med grålakeret træterrasse og balkon, omgivet af træer. Terrassegulvet og vægge er lysegrå, store vinduer reflekterer skoven.
  • Grålakeret terrasse ved siden af et hvidt hus, omgivet af en græsplæne. I baggrunden ses en sø omgivet af træer.
  • Grålaserede terrassebrædder, omgivet af hegn og busk, med en stor kurvemøbelboks ved huset og en lysmast ved den skrå kant.
  • Synes
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hvilket job du har gjort med terrassen, flot! Jeg antager, at det er trykimprægneret NTR AB du har brugt gennemgående?

A
Ja, det stemmer. Den ældste del er som sagt fra 1984, så det føles som det mest overlegne materiale til terrasser.

Hvilket arbejde du har gjort med terrassen, flot! Jeg antager, at det er trykimprægneret NTR AB, du har brugt hele vejen igennem?

Ok, så du olier ikke den overhovedet? Bare vask?

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Type af konstruktion: Altan, dvs ordentligt med luft under hele i modsætning til mange andres "altaner" som er jordnære og egentlig træterrasser.

Byggeår: 2014

Materiale: Trykimpr. NTR A med hensyn til regelværk, terrassebrædder Trykimpr. NTR AB.

Placering: Kompasretning? Sydvest. Meget solrig fra 11-18 sommerhalvåret.

Eventuelle biologiske angreb: Absolut ingen.

Eventuelle mekaniske problemer: Nej. Tørrevner i visse brædder men det må man jo regne med.

Vedligeholdelse: Linoliesæbe, vask + indersæbning forår og efterår hvert år. Nu efter 6 år smukt sølvgrå præcis som jeg vil have den. (Siiooo eller hvad det hedder er penge ud af vinduet, får samme resultat)

Tilfredshed: 5 af 5, fortsæt med trykimpr. og olie ikke, det trækker bare snavset ind i træet. Sæb flere gange om året, det tager omkring en time, at skifte altan hvert tiende år tager mere end 20 timer. Fætt værd det.

Fulkemisten
Fohlin Fohlin sagde:
Ok, så du oljer ikke ind den overhovedet? Bare vask?
Jo. Olie er vel en slags levn fra tiden før trykimprægneret. Det er ikke nødvendigt, medmindre man vil selvfølgelig. Jeg synes selv, at olien bare trækker skidtet ind i træet, så det bliver mørkt. Derimod er det ikke bare vask, men såkaldt sæbeskuring, meget linoliesæbe som får lov at trænge ind i trallen, så den bliver blød og glat.

• Synes
Fohlin
  • Laddar…
Byggeår: foråret 2014

Materiale: Oragnowood (imprægneret)

Placering: Altan i Vest/Nordvest position, eftermiddagssol. 4 km fra vestkystens saltvand

Biologiske angreb: råd 4-5 år, misfarvende svamp (mug) 2-3 år, fiberløsning (fnuller) 1 år. Den råd der er opstået er IKKE i forbindelse med hverken endetræ eller skruer. Brædderne med råd (ca. 7 ud af ca. 50) er IKKE ekstra udsatte for fugt/vand og er "tilfældigvis" fordelt over altanens overflade. Dette tyder på uens kvalitet i produktionen

Mekaniske problemer: Nej. Men blev leveret meget tørt hvilket gjorde at 3 mm mellemrum ved montering IKKE var tilstrækkeligt.

Vedligeholdelse: Påført "anti-lupp-middel". Skrubbet en gang.

Tilfredshed: 2 (måske 3) Havde væsentligt højere forventninger til træet. Kan ikke med god samvittighed anbefale til andre. Rimelig venlig kundesupport

• Altanens brædder af Oragnowood med tegn på forvitring, misfarvning og mulig svamp. Monteret på vest-til-nordvest vendt position, 4 km fra kysten.
  • Slidt terrassebræt i OrganoWood med fiberudtræk og tegn på råd. Brædderne er ujævne i farven og nogle er beskadigede. Træets holdbarhed diskuteres.
  • En slidt terrassebrædde med tydelige tegn på råd og misfarvning, omringet af nogle snavs og sprekker. Træets struktur er synlig.
  • Træplanker på en terrasse lavet af Oragnowood, viser tegn på nedbrydning og misfarvning, med tydelige revner og alderspletter.
  • Trist
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J Johnny2times sagde:
Type af konstruktion: Altan

Byggeår: 2012

Materiale: Värmebehandlat,

Placering: Sydøst samt Sydvest Regelmæssigt solbelyst

Evt. biologiske angreb: ingen

Mekaniske mangler: meget få! Trallen er jo lige og holder formen... trallen havde dog kantprofil og blev skruet fast uden synlige skruer med plastbeslag mellem plankerne... på få steder sprækkede den nedre ”flange”, så planken kunne bevæge sig..

på yderste planken måtte man forbore og bruge synlig skrue... jeg byggede med lidt overhæng så yderste planke/ramme hang over bærbjælken... det resulterede i at en udsat yderplanke sprækkede.

Vedligeholdelse: Olierede ind med pigmenteret træolie fra Tinnova hvert andet år... blev fint hver gang!

Vasken før oliering blev gjort med Jotuns tralvask... gennemvædede trallen, rullede på tralvask et par m² og så frem med børsten! Skyllede af før jeg gik på næste område

Angiv evt. tips til vedligeholdelse med hensyntagen til materiale.

"Tilfredshed": 4-5

5 for hvor flot det bliver med lige tralplanker uden synlige skruer!

5 for hvor nemt det var at lægge! Træet vejer halvdelen af hvad trykimprægneret vejer... og plankerne er lige!

5 for hvordan det holder i finish, hvis du plejer det

4. Du skal vaske og oliere det hvert andet år, hvis du vil have det flot...(altså ikke for at beskytte mod råd) men på større areal end 40-50 m² bliver det lidt børste.

Billedet viser trallen uden for hovedindgangen (meget trafik der året rundt) efter 8 år (to måneder efter oliering)
Hej,

Jeg undrer mig over hvilket materiale du har brugt? Der står kun "värmebehandlat". Eller er det mig, der ikke kan finde det i teksten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.