Spærret har dimensionen 50*230 og jeg mærker ingen samling/fravikling over væggen. Desuden ligger der noget træ ovenpå spærret med en højde på ca. 50 mm.
Overliggeren på væggen har dimensionen 90*50. Stolperne ser jeg ikke lige nu, men sandsynligvis er de 95 brede, hvis man ser på tykkelsen af væggen.
Er der nogen der ved, hvilken slags træ der er på spærret, og om man bør kunne tage væggen ned uden anmeldelse etc.?
Eftersom du allerede er begyndt at rive i det hele, så antager jeg, at du tænker at flytte væggen uanset om den er bærende eller ej. Da synes jeg, at du fortsætter med at rive, indtil du har frilagt tagstol og vægstamme for at kunne lave en bedre bedømmelse, inden du tager konstruktører ind eller sender anmeldelsen til kommunen.
Torbjørn, det stemmer, at væggen skal fjernes, og tanken er at sætte en ny indervæg op (ikke bærende). Afhængigt af om den nuværende væg er bærende, skal kommunen involveres, og en bærende bjælke skal op.
Mcstewart, nej, det ville ikke føles så rart. Så derfor tænkte jeg at prøve først at spørge blandt de kyndige i forummet for lidt råd.
Her kommer et par yderligere billeder med gips delvist fjernet også på væggen. Bemærk specifikt, at overliggeren (eller hvad det hedder) ikke er komplet over hele væggen, og at stolpen til højre for døren er fastgjort mod karmen. cc for vægstolperne er 60, dvs samme som tagstolperne.
Overliggeren er fastgjort i tagstolen, men også indervægge kan/bør vel fastgøres sådan (?)
Hvis spærkonstruktionerne ikke er i andet udførelse end dem, der er fritbærende længere ud i huset, så tror jeg ikke, væggen er bærende (medmindre der er noget på førstesalen/vinden, der forårsager problemer).
Eventuel afveksling bør jo have fundet sted over væggen, hvis det er tilfældet - men du bør jo i det mindste rive loftet ned ved væggen, så du burde kunne se det...
Lidt mystisk at der er tegnet en søjleplan med indervæggene dog, hvis kun ydervæggene er bærende?
Klaskarlsson, indersiden af taget skal ned, yes, absolut. Jeg har ikke mærket nogen form for forbandt, som skulle tyde på afveksling (i hvert fald ikke på den tagstol, som jeg mærkede på). Loft el. overetage findes ikke, da det fra starten er et fladt tag uden hældning, selv om et sadeltag senere er monteret (uisoleret) på det flade tag.
Vil helst ikke rive andre tage ned for at kigge på tagspærene. Dog er denne del af huset bygget til på samme tidspunkt, så samme type materiale er måske blevet brugt.
Klaskarlsson, loftbeklædningen skal ned, yes, absolut. Jeg har ikke følt nogen form for forband der skulle tyde på afveksling (i hvert fald ikke på den spær som jeg følte på). Loft eller overetage findes ikke, men det er fra begyndelsen et fladt tag uden hældning selvom et sadeltak senere er monteret (u-isoleret) på det flade tag.
Vil helst ikke rive andre tage ned for at kigge på spær. Dog er denne del af huset (tilbygget) på samme tidspunkt, så samme type materialer er måske blevet brugt.
Du burde vel kunne komme op med en lampe/kamera iaf så du kan inspicere spær uden at rive hele taget ned?
Er det ombygget i omgange desuden så føles dette jo endnu mere påkrævet da man har mindre overblik over hvordan den virkelige udførelse egentlig er /og varierer
/K
Klaskarlsson, jeg er enig i, at man bør lave passende undersøgelser. Spørgsmålet er, hvordan man gør kontrollen nemmest uden (større) indgriben, via el-loftdåse?
Edit:
Jeg prøvede at bøje en loftdåse løs med begrænset succes, da det er frygteligt trangt og svært at se, undtaget at tagstolen ser ud til at se ens ud i farven (se det tidligere billede).
Klaskarlsson, jeg er enig i, at man bør lave passende undersøgelser. Spørgsmålet er, hvordan man gør kontrollen nemmest uden (større) indgreb, via el-loftdåse?
Edit:
Jeg prøvede at bøje en loftdåse løs med begrænset succes, da det er utroligt trangt og svært at se, bortset fra at spærret ser ud til at have samme farve (se det tidligere billede).
Du har jo det hul, du har lavet - kan man ikke stikke en lampe og en mobil op der og filme, hvordan det ser ud oven over isoleringen ?