Ved udskiftning af facadepanel opdagede vi, at en lille del (ca. 50 cm) af det, jeg tror kaldes syll, var råddent. Det er brædderne, der ligger direkte på den murede grund. Se billeder. Jeg føler mig ikke sikker nok på at udskifte det selv, og undrer mig over, hvordan man skal gå til værks. Hvem skal man kontakte og i hvilken rækkefølge (bygningsingeniør, tømrer, beskikkelsesmand osv.). Bør man få nogen til at tjekke resten af grunden også? Yderpanelet ser godt ud på resten af huset, men det er måske ikke garanti for, at syller er ok? Hvad kan det koste? Og hvordan gør vi med facaden i mellemtiden, hvor der ikke er panel? Pakker man det ind i plast? Mange spørgsmål omkring dette, og taknemmelig for alle de svar, vi kan få.

• Person undersøger råddent træ i en vægkonstruktion under facadepanel, hvor man kan se fundamentet og rådnende brædder synlige ved udskiftning.
En billede til En person arbejder på en husvæg under renovering, med værktøj spredt på en træterrasse foran. To vinduer er synlige bag dem.

Opdatering: ingen svar her, men vi har nu kontaktet snedkere og håber, at det vil fungere at udskifte en mindre del af syllen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.