Vi har revet et indbygget garderobeskab, hvor loftet sad omkring skabet, så nu skal vi også udskifte hele loftet.
Spørgsmålet er, om man bør sætte en dampspærre mod loftbrædderne, inden gipsen, eller om det er negativt? Der er en vis ældre indikation på fugtgennemtrængning til loftet, men det er kun på nordsiden, gammelt og fra før vi skiftede ventilationen.
Jeg undrer mig også over, om det er lige meget, hvilken loftgips man bruger. Er det lige så godt at bruge tynd renoveringsgips som almindelig loftgips?
Det ser ud som på billederne nedenfor, hvor alt skal rives.
Vi har revet et indbygget klædeskab, hvor loftet sad rundt om klædeskabet, så nu skal vi også skifte hele loftet.
Spørgsmålet er, om man bør sætte dampspærre mod loftbrædderne inden gipsen, eller om det er negativt? Der er visse ældre tegn på fugtgennemslip til loftet, men det er kun på nordsiden, gammelt og fra før vi skiftede ventilationen.
Jeg undrer mig også over, om det er lige meget, hvilken loftgips man bruger, går det lige så godt at bruge tynd renoveringsgips som almindelig loftgips?
Ser ud som de nedenstående billeder i dag, hvor alt skal rives.
Ja mere om man over årene skifter flere indendørslofter og gør det samme.
Men sandsynligvis springer jeg over da det er tvivlsomt vi skifter flere tage i de nærmeste år.
Renoveringsgips er en sværskrue og sværspartel nødplan, der kun bør anvendes, hvor standardgips ikke fungerer.
Brug almindelig halvtommers standardgips eller speciel loftgips.
Tak for svarene! Et spørgsmål til:
Plejer det at være roligt at skrue gipsen direkte i råsponten/loftet (se billede i første indlæg) eller skal det være i loftbjælkerne?
De forrige loftplader var nemlig meget lettere end gips.