Jeg skal begynde at udskifte stort set alle gulvskokler og foringslister rundt om vinduerne. Det bliver almue, 21x120mm ved gulvet, 15x69mm rundt om vinduer og døre, og skørtklodser af kløvet planhøvlet hvor det er passende.
Inden jeg begynder med 200m liste:
...tager jeg gerne imod alle snedkertips, der plejer at være mange smarte tricks derude! For eksempel hvordan man nemmest og bedst måler.
Jeg har et par vinduer hvor min forsænkning ikke blev helt flush med væggen, hvordan løser jeg det bedst, så der ikke bliver sprækker?
Jeg tænkte at skyde dykkersøm med pistol. Hvor placerer man dem bedst på almueprofil, og hvor tæt? Det er mest gips+osb bagved.
Jeg så på youtube, at en snedker satte et dykkersøm med hammer fra siden ind, hvor 45 geringerne mødes rundt om vinduer. Bør man gøre det?
Jeg har parketgulv, man sætter socklen mod så den hviler mod gulvet, ingen sprække?
Svar på sidste spørgsmål. Læg en liste ovenpå soklen vinkelret ud fra væggen, og så lægger du din vægt på listen, så soklen presses ned, og så skyder du soklen fast. At skyde dem fast med pistol letter arbejdet, godt valg.
Tæl gulvsokkel i overkanten, gerer den ene 90 grader, saver ud i den øvre del i profilen altså i 45 grader, den møtende saves først i 45 grader men saves ud fra undersiden i 90 grader, ikke hele vejen, et stykke i overkanten spares.
Dette resulterer i at de plane sider møder hinanden i 90 grader og kun den øvre/profildelen går ind i hinanden som en puslespilsbrik. Hmmm, lød kompliceret, godt bliver det, ingen fuge er nødvendig, bliver godt uden.
Tak for tippet om forankring. Det skal jeg prøve på nogle gamle allmoge profiler jeg har tilbage fra tidligere, det lyder svært, men altid sjovt at prøve noget nyt. Hvad jeg forstår, gælder det primært indvendige hjørner?
Jeg havde tænkt mig at bruge klodser der hvor dørrammer møder fodpanel. Men over vinduer havde jeg tænkt mig bare at lave 45 graders gering af rammen, men det lyder kedeligt, hvis det kan gabe efter en tid. Er det derfor jeg har set tømrere slå en hånddykker ind fra siden i den lodrette ramme ind i den vandrette ramme, og lidt trælim, for at forhindre det?
Tak for tipset om forstærkning. Det skal jeg teste på nogle gamle allmoge profiler jeg har tilbage fra tidligere, det lyder svært men altid sjovt at prøve noget nyt. Som jeg forstår gælder det primært indre hjørner?
Jeg tænkte bruge klodser hvor dørramme møder fodpanel. Men over vinduer tænkte jeg bare køre 45 graders skæring af rammen, men det lyder kedeligt hvis det kan åbne sig efter en tid. Er det derfor jeg har set tømrere slå en håndstift ind fra siden i det lodrette ramme ind i den vandrette ramme, og lidt trælim, for at forhindre det?
Helt rigtigt, hvis man limer og sømmer skråt kan man undgå en vis bevægelse, ikke alt.
Hvis man vil undgå åbning ved 45 grader skal man skære i dobbelt vinkel, 45 grader samt nogle graders hældning skråt ned, så sætter man en lille klat med fugemasse kun i underkanten hvor der bliver et minimalt trekantshul. Hvis man bare skærer begge møtende hjørner i 45 grader bliver begge vinkler konvekse.
Helt rigtigt, hvis man limer og skråsømmer kan man undgå en vis bevægelse, ikke alt.
Hvis man vil undgå revnedannelse ved 45 grader skal man skære i dobbelt geringssnit, 45 grader samt nogle graders hældning skråt ned, så sætter man en lille klat med fugemasse kun i underkanten, hvor der bliver et minimalt trekantshul. Hvis man kun gerer begge møtende hjørner i 45 grader, bliver begge vinkler konvekse.
Mvh P-A
Min kapsav kan lave dobbeltgering. Men jeg fatter ikke rigtig. Altså 45 og så lidt vinkel, så der dannes en lille åbning/trekantsrum ind mod væggen og foringen? Er det for at give listen lidt plads til at bevæge sig? (Lidt ligesom et flydende parketgulv)
Min kap kan dobbeltgære. Men jeg forstår ikke helt. Altså 45 og så lidt vinkel, så det dannes en lille sprække/trekantet rum ind mod væggen og indfatningen? Er det for at give listen lidt plads til at bevæge sig? (Lidt som et flydende parketgulv)
Man skærer 45 samt lidt i vinkel, så det bliver et /\ ind mod væggen, en større sprække mod væg. Man skal lave den øvre indfatning nogle mm længere end hvad der ser ud til at være nødvendigt, derefter sætter man højre og venstre indfatning og "tvinger ned" den øvre indfatning, forsigtigt! Da det bliver spidse kanter, der mødes ud mod rummet set, kan de stramme lidt uden at de åbner op imellem.
Tænk 45 grader først, derefter fjern lidt materiale i vinkel af det, der ligger an mod væggen, altså tæt mod rummet, samme sprække mod væg gennem hele gæringen. Vizet med dette er, at overfladerne klemmer mod hinanden.
Man kapper 45 samt lidt i vinkel, så det bliver et /\ ind mod væggen, en større åbning mod væg.
Man skal gøre det øverste liste nogle mm længere, end hvad der synes nødvendigt, derefter sætter man højre og venstre liste og "tvinger ned" det øverste liste, forsigtigt!
Eftersom det bliver spidse kanter, der mødes ud mod rummet, kan de flytte sig lidt uden at skilles ad.
Tænk 45 grader først, derefter fjern lidt materiale i vinkel af det, der ligger an mod væggen, altså tæt mod rummet, lige åbning mod væg gennem hele gerningen. Pointen med dette er, at overfladerne presser mod hinanden.
Tvinge ned forsigtigt, den teknik vil jeg gerne mestre
Kan man have nytte af en kombinationsvinkel eller smygvinkel, eller er det bedst at køre med reststykker? Lidt fristet af en kombinationsvinkel, men de koster jo mindst en femhundrede, så...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.