Hej, jeg spekulerer på, om nogen kan komme med bæreevnen på en hammarband til en carport.
Målene bliver 3.6bred og 6m lang med pulpettag.
På den ene side fungerer det med 4 stolper i alt, men på den anden side vil jeg gerne have 3 stolper og dermed bredere mellem fundamenterne.
Så hvor meget kan hammarbandet række/stikke ud efter sidste stolpe for at kunne tage vægten?

Har prøvet træguidens skabelon og fået 45x195, men der er stolper på yderkanterne
Snesone 2 - Alingsås
5 graders hældning på taget
Papptag med sedum

Håber nogen kan hjælpe.

Jeg mistænker, at 45x195 C 24 er for spinkelt til den opgave. Jeg ville vælge limtræ. Så kan du desuden få bjælker, der er 6 m lange.

Hvis man regner med 2 kN/kvm i egenvægt for sedumtag, kommer jeg frem til en linjelast på kantbjælkerne (en mere relevant betegnelse synes jeg) på 7,2 kN/m. Så bliver største passende spændvidde (afstand mellem stolperne) 1,8 m.

• Synes
wrang
  • Laddar…
Jeg havde endda tænkt at have 45x220 for at være mere sikker samt en regel på pladen 45x120 ovenpå.

Hvis du skruelim (PU-lim eller lignende) symmetrisk en stående 45x220 med en liggende 45x120 får du en utroligt stiv konstruktion. Den svarer til en regel, der er 45x307 mm. Den klarer en afstand mellem stolperne på 2,8 meter.

• Synes
wrang
  • Laddar…
Stolperne er limet 2stk 45x120mm med PU lim å skruet med 80mm skruer cc300mm
Så skønt at høre, at det fungerer at have den ydre 3. stolpe længere inde, end jeg havde overvejet.
Eller har jeg misforstået dette

vender tilbage med skitse

En GS skitse så er det måske lettere at forstå. Jeg undrer mig nu over, hvad ??? kan være som udsick

3D-model af bygningsskitse med person ved siden af en konstruktion. Målestanger viser dimensioner på strukturen.

GS skitse?

useless useless sagde:
GS skitse?
Undskyld
Mener Google SketchUp

Der ??? er hvor meget det kan stikke ud uden at det forringer holdbarheden

Det afhænger lidt af hvilken afstand du har mellem tagbjælkerne. Er c/c afstanden 1200 mm, så kan du gå op til et udhæng på 1200 mm uden problemer. Samtidig er der grund til at være forsigtig. Selv hvis det holder, ser det måske ikke pænt ud med tiden.

• Synes
wrang
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det afhænger lidt af den afstand, du har mellem tagbjælkerne. Er c/c afstanden 1200 mm, kan du gå op til et udhæng på 1200 mm uden problemer. Samtidig er der grund til at være forsigtig. Selvom det holder, bliver det måske ikke pænt med tiden.
Havde nok tænkt mig c/c 600 da carporten bliver 6000mm

Hvad havde du tænkt dig for størrelse på udstikket?

J justusandersson sagde:
Vad hade du tänkt dig för storlek på utsticket?
Størrelse?
Samme som hammarbandet eller mener du længde uden for stolpen?
Det er netop dette, jeg gerne vil have hjælp til.
Så hvor mange xxxx mm kan hammarbandet stikke ud uden for 3. stolpen.

Om 45x220 klarer fx 1500mm??

Jeg har ingen præcise mål at give dig, men hvis du kan forestille dig en diagonal skråstiver et stykke oppe, så kan man øge den udstående længde.

Det er ikke kun et spørgsmål om byggestatik, men også et stabilitetsspørgsmål. Et hjørne i luften på en udendørskonstruktion, hvor en kantbjælke møder en tagbjælke, kan med tiden få det for sig at gå egne veje. Derudover er stolpekonstruktioner som en carport ikke stabile uden vægpartier eller diagonaler af forskellig art. Jeg foreslår derfor, at du viser et billede af, hvordan du har tænkt dig konstruktionen i sin helhed.

• Synes
snoooze og 1 anden
  • Laddar…
B b8q sagde:
Jeg har ingen præcise mål at give dig, men hvis du kan forestille dig en diagonal skråstiver et stykke oppe, så kan man øge den udstikkende længde.
Absolut hvis det bliver bedre med skråstiver
Skal skitsere det hele i 3D så ser man eventuelt lettere

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.