Her kommer nogle spørgsmål, som jeg er sikker på, at mange erfarne eller lærde kan hjælpe mig med.

Jeg skal bygge Attefall med pulpettag og 8 graders taghældning og pladetag. I fremtiden vil solceller blive placeret på taget.

Står i valget og kvalet angående dimension på tagspær.
Spændvidde mellem yderkanten af væggene 4,5m
Udkragning 400mm
Total længde 5,4m

Konstruktøren har specificeret 45x220 c24 cc400, men hvordan gør jeg med isolering? Det bliver jo noget af et skæringsarbejde og en masse spild?
Skære alt på langs eller bredden?
Kuldebroer i taget? Ikke sjovt at arbejde med 2 lag, når tyngdekraften gør sig gældende.

Jeg regnede lidt selv og får godkendt på beregningerne for 45x220 C24 med følgende præmis.
Snelast 1.5 samt pladetag 0.55kN/m2 (eller sedum 0.7kN/m2 som i regneeksemplet skal simulere solceller)
Anvendte Byggbeskrivningars eminente regnemaskine
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/

Eller ændre til limtræ 56x225 cc600 ifølge lignende præmisser
- Dobbel så dyrt i materiale (træ)
- tager yderligere lidt taghøjde
+ nemmere med isolering, cc600.

Luftspalten tænkte jeg at lægge på indersiden af spærene for ikke at påvirke byggehøjden/indvendige taghøjde.
Indser dog, at det bliver noget af et hestearbejde i stedet for at lægge den fladt oven på spærene og derefter sømme en lægte ovenpå. Eller findes der en anden smart løsning?

Tak indtil videre!

En kanonløsning, hvis man vil slippe for at skære isolering, er at bede en virksomhed om at sprøjte isolering ind. Det giver ofte meget veludfyldte rum, c/c bredder spiller mindre rolle isoleringsteknisk, det går hurtigt, og når man begynder at tage i betragtning at slippe for at hente isolering/bestille hjem, håndtere det/smage eventuelt spild, slipper man generelt helt for at beskæftige sig med dretet.

Suberbt subjektivt svar som mener, at det er en byrde at isolere, og at det er værd at slippe for det.

Jeg ville også have kigget på at bruge letbjælker. Der er flere forhandlere, men de er lette at håndtere, og den øgede højde medfører ingen direkte store omkostninger, men giver god stabilitet og bedre isoleringsværdi i taget end 220.

Mine 2 cent.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
T Tsdoesds sagde:
En kanonløsning, hvis man vil undgå at skære isolering, er at bede et firma sprøjte isolering ind. Det giver ofte meget veludfyldte rum, c/c bredder spiller mindre rolle isoleringsteknisk, går hurtigt, og når man begynder at veje ind at undgå at hente isolering/bestille hjem, håndtere det/smide eventuelt spild væk, samt generelt slipper man overhovedet at skulle rode med dretet.

Superbt subjektivt svar, som mener, at det er en plage at isolere og det er værd at slippe for det.

Jeg ville også have kigget på at bruge letbjælker. Der er flere forhandlere, men de er lette at håndtere, og den øgede højde medfører ingen direkte kæmpeomkostninger, men giver god stabilitet samt bedre isoleringsværdi i taget end 220.

Mine 2 cent.
Sprøjtet isolering er heller ikke en dum idé! Tak for tippet. Jeg kan forestille mig, at forskellen mellem de dyrere limtræsbjælker og omkostningen for arbejdet med at sprøjte isolering udjævner sig.

Lofthøjden vil jeg beholde så høj som muligt, da den maksimale bygningshøjde er 4m, når det kommer til småhuse. Taget bliver et kompromis, præcis som med meget andet, når det kun må være 30 kvm.

Det burde fungere med 45x220s600 samt at du blæser ind løsuld mellem reglarne👍

B bossespecial sagde:
Det burde fungere med 45x220s600 samt at du blæser ind løsuld mellem reglarne👍
Regner jeg på 4,5m spændvidde mellem væggene, 45x220 c24 cc600 med 1.5 i snezone og 0.7 kN i belastning, så får jeg frem, at det ikke er nok, uden at nedbøjningen bliver for stor?
Vedhæfter et billede af beregningen.

Så er spørgsmålet,
Regnes spændvidden som yderside konstruktionsvæg eller inderside konstruktionsvæg?
Jeg sætter forstærkningen af remmen på ydersiden.

• 3D-model af tagkonstruktion med tværgående tagåse. Tabeller viser deformation for forskellige trædimensioner som konstruktion tømmer 45x220 C24.
Anmod pris på løsuld isolering af hele huset så skal du se, at det ikke er dyrere at lade sprøjte løsuld end at gøre isolerings arbejdet selv, rejseomkostning/opstillingstid bliver en urimeligt høj andel, hvis du kun lader sprøjte taget.

Hvilken klimaklasse bruges i beregningen, da det nemlig har indvirkning på nedbøjningen.

B bossespecial sagde:
Hvilken klimaklasse bruges i beregningen, det har nemlig indvirkning på nedbøjningen.
Nu er jeg usikker, hvad menes der med klimaklasse?

F fribygg sagde:
Anmod om pris på løsuld isolering af hele huset, så skal du se, at det ikke er dyrere at lade sprøjte løsuld end at udføre isoleringsarbejdet selv. Rejseomkostning/ventetid bliver en urimeligt høj andel, hvis du kun lader sprøjte taget.
Ja det har du ret i, skal man få en ok pris gælder det at lade dem gøre hele bygningen

P Pierrelu sagde:
Nu är jag osäker, vad menas med klimatklass?
Klimatklass menes i hvilket klima træstammen skal befinde sig i. Dette bør være et valg i beregningen, ellers bør denne forudsætning være givet et sted i programmet.

B bossespecial sagde:
Klimatklasse betyder i hvilket klima trærammen skal befinde sig i. Dette bør være et valg i beregningen, ellers bør denne forudsætning være givet et sted i programmet.
Hvilke forskellige klimatklasser findes der? Og hvordan påvirker de træet? Det lyder spændende!

Klimaklassen har indflydelse på materialegenskaberne. Jo højere klimaklasse, desto "dårligere" bliver materialet.

• Text om klimatklasser for byggematerialer og deres fugtighedsniveauer, med eksempler på anvendelse i forskellige bygningselementer.
  • Synes
Freniño
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Klimatklass betyder i hvilket klima træstammen skal befinde sig i. Dette bør være et valg i beregningen, ellers bør denne forudsætning være givet et sted i programmet.
Tak for forklaringen!
Det kan ikke specificeres i beregningen, og det står ikke hvad jeg kan se nogen steder i slutberegningen heller
Det eneste der står er:
"Beräkningsnorm: Europeisk konstruktionsstandard - EKS12 (BFS 2022:4)"

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.