Hej,

Jeg har et spørgsmål om byggehøjde og energikrav for nybyggeri.

Baggrund:
1. En byggetilladelsesansøgning vedrører enfamiliehuse med en byggehøjde på 3,3 m.
2. Lokalplanen tillader 3,0 m i byggehøjde
3. Bygherren angiver som begrundelse for afvigelse fra lokalplan: en byggehøjde på 3,0 m gør det svært at opnå dagens energikrav for nybyggeri.

Min tankegang og spørgsmål:
Hvordan kan denne begrundelse om at "en byggehøjde på 3,0 m gør det svært at opnå dagens energikrav" holde? Burde det ikke være omvendt, da en byggehøjde på 3,0 m skaber et mindre rum, der skal opvarmes sammenlignet med en byggehøjde på 3,3 m.

Men selvfølgelig giver en byggehøjde på 3,0 m direkte effekter på den indvendige loftshøjde, da 3,0 m skaber en lavere indvendig loftshøjde, hvis man skal bruge samme højde (mængde) isolering på taget som man ville have gjort med en byggehøjde på 3,3 m.

Er jeg på rette spor her, altså at begrundelsen "en byggehøjde på 3,0 m gør det sværere at opnå dagens energikrav sammenlignet med byggehøjde på 3,3 m" egentlig handler om den indvendige loftshøjde og at denne bliver urimeligt lav, hvis man skal opnå dagens energikrav ved nybyggeri?

Taknemmelig for svar

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.