Givet at man vil sætte byggplyfa på 12mm indenfor gipsen på væggene, skal loftet gipses først eller skal byggplyfan monteres på væggen først?

Skal loftgipsen ligge mod plyfaen eller skal plyfaen ligge mod loftgipsen?
 
Det spiller ingen rolle.
 
Det spiller, som ingen rolle. Jeg foretrækker derimod at sætte vægplader først, da man har god plads til at skrue i overliggeren.
 
  • Synes
RoBo
  • Laddar…
Jeg har set begge varianter, også varianten med at gipse loftet inden indervæggene kommer op. Det sparer tid for tømreren men bliver mere bøvlet for elektrikeren...:p
 
De der 10-15mm over gulvet som OSB og væggipsen skal slutte - er det over lagt gulv eller over (fræste) gulvspånplader?
 
Mikael_L
Man kan gøre det på forskellige måder.

Jeg satte først OSB på væggene, så loftbrædder (huntonit-type, mine var vist mærket tak-ess) og til sidst satte jeg væggips.
Væggipsen til sidst var dog nødvendig, da jeg ønskede at have uden loftliste og ikke havde tænkt mig at spartle ind og male et loft.
 
Mikael: har du færdige loftplader (typ huntonit med mdf og "plast" film over) og malet væg gips uden loftliste? fungerer det?
 
csms: lad vægskiverne gå mod gulvet i badeværelset, ellers skal der spartles i gulv-væg vinklen
 
Mikael_L
nino sagde:
Mikael: har du færdige loftplader (typ huntonit med mdf og "plast" film over) og malet væg gips uden loftliste? fungerer det?
Vi har tapet overalt (undtagen køkken).
En smal malet snobrand øverst ved loftet.
 
ok, kan du smide et billede op?
 
Mikael_L
Hvad mener du med spørgsmålet "funkar det?"

Så jeg ved hvad jeg skal prøve at fange på billede. :)
 
overgangen mellem loft og væg uden loftliste :)
 
Mikael_L
Vil du have et billede med sprukken latex-fuge i overgangen, eller et med hel?

Det første er let som en leg at fikse. Det andet tror jeg, at jeg også kan fikse, hvis jeg leder lidt, finder jeg sikkert et sted med tilstrækkeligt langt uden sprækker, så det rækker til et billede. :eek: ;)

Men jeg fotograferer i morgen, tror jeg. Orker det ikke nu, og det begynder at blive lidt skumring, jeg tror det bliver bedre, hvis jeg får en større andel naturligt lys.
 
  • Synes
Freniño
  • Laddar…
sprække eller ikke kvitterer :)
 
Hej. Nu kommer det næste spørgsmål. Er der nogle betænkeligheder udover, at der bliver mere savning ved at sætte 2400 plyfa på 2500 lofthøjde og dermed også få horisontale samlinger (givet at man undgår gneralslinga)? Vil der være nogle andre komplikationer med gipsen (som er 2500)?
 
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.