7,113 læst ·
15 svar
7k læst
15 svar
Bygkrydsfiner eller taggips først?
Side 1 af 2
Givet at man vil sætte byggplyfa på 12mm indenfor gipsen på væggene, skal loftet gipses først eller skal byggplyfan monteres på væggen først?
Skal loftgipsen ligge mod plyfaen eller skal plyfaen ligge mod loftgipsen?
Skal loftgipsen ligge mod plyfaen eller skal plyfaen ligge mod loftgipsen?
Jeg har set begge varianter, også varianten med at gipse loftet inden indervæggene kommer op. Det sparer tid for tømreren men bliver mere bøvlet for elektrikeren...
Man kan gøre det på forskellige måder.
Jeg satte først OSB på væggene, så loftbrædder (huntonit-type, mine var vist mærket tak-ess) og til sidst satte jeg væggips.
Væggipsen til sidst var dog nødvendig, da jeg ønskede at have uden loftliste og ikke havde tænkt mig at spartle ind og male et loft.
Jeg satte først OSB på væggene, så loftbrædder (huntonit-type, mine var vist mærket tak-ess) og til sidst satte jeg væggips.
Væggipsen til sidst var dog nødvendig, da jeg ønskede at have uden loftliste og ikke havde tænkt mig at spartle ind og male et loft.
Vil du have et billede med sprukken latex-fuge i overgangen, eller et med hel?
Det første er let som en leg at fikse. Det andet tror jeg, at jeg også kan fikse, hvis jeg leder lidt, finder jeg sikkert et sted med tilstrækkeligt langt uden sprækker, så det rækker til et billede. :eek:
Men jeg fotograferer i morgen, tror jeg. Orker det ikke nu, og det begynder at blive lidt skumring, jeg tror det bliver bedre, hvis jeg får en større andel naturligt lys.
Det første er let som en leg at fikse. Det andet tror jeg, at jeg også kan fikse, hvis jeg leder lidt, finder jeg sikkert et sted med tilstrækkeligt langt uden sprækker, så det rækker til et billede. :eek:
Men jeg fotograferer i morgen, tror jeg. Orker det ikke nu, og det begynder at blive lidt skumring, jeg tror det bliver bedre, hvis jeg får en større andel naturligt lys.
Hej. Nu kommer det næste spørgsmål. Er der nogle betænkeligheder udover, at der bliver mere savning ved at sætte 2400 plyfa på 2500 lofthøjde og dermed også få horisontale samlinger (givet at man undgår gneralslinga)? Vil der være nogle andre komplikationer med gipsen (som er 2500)?
Senest redigeret: