Mine venner bygger hus med en hustilvirker, og de bad mig se på nogle ting, de har fundet, når de besøgte byggeriet. Jeg synes, det ser sjusket ud, men kan ikke rigtig vurdere, om det skal laves om, eller om det vil fungere alligevel, når alle overflader og ting er færdige.
Synes I, det er sjusket og bør laves om, eller er det helt ok?
På facaden ved tagfoden har de sat to brædder udenpå de andre, som om de vil skjule noget. Jeg synes, det ser uprofessionelt ud. Skal det være sådan?
Denne skrue/bolt sidder helt skævt. Vil det holde?
Gipspladen er beskadiget. Sådan ser det ud flere steder.
Skråspikningen i første billede var meget sjusket gjort og bør måske laves om. Jeg tolker det som en åbning til dør eller vindue, og disse fastgøres sidelæns. Den kortling vil alligevel blive holdt sammen af pladerne senere.
Brættet på facaden føles mystisk, medmindre gesimsen skal inddækkes på en måde og møde dette bræt. Hør med håndværkerne om, hvordan de har tænkt. Hvis der er meget af den slags, kan maleren blive sur og skrive nogle timer ekstra på det. Er det en totalentreprise, behøver ejeren dog ikke bekymre sig. Det er ikke noget, der påvirker slutresultat/funktion.
Det sidste billede er der ikke noget at bekymre sig om. Der skal vel sandsynligvis sidde en indvendig dør der senere, og foderet vil dække dette. Uanset hvad, vil maleren nok skulle spartle det ud alligevel.
Skråspikningen skal ikke være nogen fare som skrevet tidligere. Den "klädselbräda" ser ud til at de har sat den der for at skjule udsavningen under spærret, eller at de ikke fik målene til at passe opad mod luftspalten. Det ser under alle omstændigheder bedrøveligt ud.
Karmskruen sidder skævt trukket ind, hvis de er heldige, kan det forbores og trækkes ind i reglen i stedet, hvor den hører hjemme.
Gipset bliver desværre malerens problem, men det kan nok løses med lidt spartel. Men det ser ud som en døråbning, og så vil karmen dække det.
Overordnet set ser det jo temmelig sjusket ud, og mange sådanne smådetaljer sænker jo tilliden til tømrerne.
Heldigvis er der jo ingen af disse alvorlige fejl.