Hej,

har i dag en fritthængende altan som er ca. 1x2 m som vi overvejer at bygge ud til 3x2m.

Altanen sidder i et hjørne, og den nuværende konstruktion har 3 stk 45x195 reglar langs altanens langside samt yderkantsramme. I øvrigt beklædt med plade samt en aftagelig trædeflade.

vi har haft dialog med kommunen, og der er plads i byggeretten, men de er negative overfor en hjørnestolpe, da ingen andre huse har dette. En fritthængende altan med skjult bærende konstruktion er direkte acceptabel.

hvad gøre?

-diagonale tværbjælker i limtræ++?
-stålkonsoller der kan bygges ind i altanpanel?

råd i konstruktionsspørgsmålet modtages med taknemmelighed!

bifogar meget enkel skitse. Skitse af balkonudvidelse med nuværende del (B1) og ny del (B2), mål 1x2 m og 2x2 m, ved siden af et hus.

Hvad er det for en type hus? Hvornår er det bygget? Er de eksisterende bjælker indspændt i husets bjælkelag, eller findes der en form for konsolkonstruktion?

• Synes
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvad er det for en type hus? Hvornår er det bygget? Er eksisterende bjælker indspændt i husets bjælkelag, eller er der nogen form for konsolkonstruktion?
hej og tak for interessen i vores spørgsmål,

Det er et træhus med lærkebeklædning. Eksisterende bjælker er indspændt i bjælkelaget, men sandsynligvis ingen konsolkonstruktion. Træhus med lærkbeklædning, altan i glas og metal, grøn stol og planter. Solskinnet kaster skygger på facaden. vedhæfter eksteriørbillede

G
Hvis der er noget solidt at fastgøre på inde i væggen ved hjørnet, kunne en eller anden type stag måske fungere.

Byggelement med røde paneler og metalstøtter, mulig brug for fastgørelsesstøtte.

• Synes
Autodidak1
  • Laddar…
G Gooli sagde:
Om det finns nåt stadigt at fastgøre i inde i væggen ved hjørnet måske nogen typ af stag skulle fungere.

[billede]
Tak for tippet, men desværre godkender kommunen heller ikke stag pga af at det ikke findes i området.

Flot hus og elegant balkon! Uden hjørnestolpe og ophængsstag er der kun to måder at forankre en udbygning af balkonen: 1) Nye bjælker, der indsættes og forankres i etagedækket, og 2) Konsoller, der sidder under balkonen, fastgjort i facadevæggen. Hvis kommunen ikke godkender ophængsstag, mistænker jeg, at de heller ikke godkender konsoller. Reglerne for at beregne belastninger på balkoner er temmelig strenge, så der er begrænset plads til snydeløsninger.

• Synes
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Smukt hus og elegant balkon! Uden hjørnestolpe og hængestang er der kun to måder at forankre en udbygning af balkonen: 1) Nye bjælker, der føres ind og forankres i bjælkelaget og 2) Konsoller, der sidder under balkonen, fastgjort i facademuren. Hvis kommunen ikke godkender hængestang, mistænker jeg, at de heller ikke godkender konsoller. Reglerne for at beregne belastninger på altaner er ret strenge, så der er begrænset plads til løsninger uden for rammerne.
Hej og tak for dit svar!
konsoller som er skjulte har jeg fået ok på.

En variant er at fæstne en bjælke (kraftig i limtræ) i ydervæggen rundt om hjørnet og opbygge en konstruktion ved hjælp af den. Se principskisse herhen. Supplerende bjælker er ikke indspændte, men holdes oppe med bjælkesko eller lignende beslag.
Principskitse af bjælke fastgjort i ydervæg, suppleret med flere bjælker, understøttet af beslag, som vist.

• Synes
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
En variant är at fastholde en bjælke (kraftig i limträ) i ydervæggen rundt om hjørnet og bygge en konstruktion op med hjælp af den. Se principskitse her ved siden af. Supplerende bjælker er ikke fastspændt men holdes op med balksko eller lignende beslag.
[billede]
hej og tak for dit indslag i konstruktionsmatchen!
denne løsning har ikke været fremme før, så den tager vi med os i det videre tankeearbejde!

Kommunen henviser til, hvad naboerne har og ikke har. Er der ingen i området, der har lavet en lignende udvidelse, som du kan stjæle idéer fra?

Hvis ingen andre har udvidet deres balkon, kan man jo vende det mod kommunen og bede dem komme med forslag til "støtte", da det også for dem er interessant, at pilotprojektet i området bliver gjort på en god måde.

• Synes
P-H-Å
  • Laddar…
Med lidt held kan den yderste og bærende bjælke skjules bag facadepanelet på den del, hvor den er indspændt.

• Synes
P-H-Å
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Kommunen henviser til, hvad naboerne har og ikke har. Er der ingen i området, der har lavet en lignende udbygning, som du kan stjæle idéer fra?

Hvis ingen andre har udvidet deres altan, kan man jo vende det mod kommunen og bede dem komme med forslag til "støtte", da det også for dem er interessant, at pilotprojektet i området gør det på en god måde.
hej og tak for dit input, det tager jeg med mig!

Vi har boet længst i området og værner selv om områdets karakter og er først ude med denne type bygningsændring. Området er udformet og tegnet af Wingård med velovervejede løsninger. Selvejede huse og grunde men med fælles jord, garage, skure og legepladser i øvrigt. Dog ville en stolpe i yderhjørnet ikke skæmme området. Jeg må måske tage en ny runde med kommunen og forhøre mig om flere i området er interesserede i denne ændring.

Uanset løsning tænkte jeg efter tilbygning at stille vores materiale til rådighed for øvrige ejere i fællesejet for at lette deres processer.

Senest redigeret:
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
En ting som i det mindste jeg ville teste er at forsøge at få fat i nogen hos Wingårdhs og se om man kan få noget fra dem uden at skulle igangsætte et stort og faktureret arbejde.

"Hej til jer. Vi bor i xxx... Kommunen går med til at udvide altanen, men er i tvivl om at 'ødelægge' jeres design og oplevelsen af området med en stolpe i hjørnet. Hvad siger I – fungerer det med en hjørnestolpe uden at det ødelægger indtrykket, eller hvad med en hånd?

Hvis du får tilbage, at de absolut vil have altanen svævende, eller at de vil have 50.000 for overhovedet at tale om det, kan du lade som om intet er hændt og ikke nævne det yderligere. Men hvis du skulle få noget fra dem, der siger, at det kan løses med stolpe eller stag uden at det ødelægger området, så har du jo en ret god sag i de videre diskussioner med kommunen.

• Synes
P-H-Å
  • Laddar…
Hvis I bygger et lignende rækværk, synes jeg personligt, at et galvaniseret rør som stolpe ville være en pæn løsning, der bliver meget diskret. Man kan jo også trække det lidt ind i konstruktionen, så det ikke sidder yderst i hjørnet.

måske noget at tjekke med kommunen?

• Synes
richardtenggren og 2 andre
  • Laddar…
Larsa Larsa sagde:
Hvis I bygger et lignende rækværk, synes jeg personligt, at et galvaniseret rør som stolpe ville være en flot løsning, der bliver meget diskret. Man kan jo også trække den lidt ind i konstruktionen, så den ikke sidder yderst i hjørnet.

måske noget at tjekke med kommunen?
Ja, det er jo en god tanke, tak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.