Jeg skal bygge en sovehems i min lejlighed, vedhæfter en meget enkel tegning. Jeg har dog spørgsmål vedrørende, hvor groft træ der er nødvendigt? Kræves der limtræsbjælke, eller kan jeg klare mig med tykkere lægte?
Arealen bliver jo 300 x 165, så det bliver et spænd på 300 over rummet på den ene side af konstruktionen, mens de resterende sider har vægtilslutning. Alle 4 hjørner af platformen vil have støtter under sig i form af de lægter/bjælker, jeg vælger, og 3 af siderne vil blive skruet ind i væggen.
De rødt markerede linjer på tegningen er tværstiverne i platformen, der vil blive fastgjort med bjælkesko.
Giv gerne jeres mening! Hvor grov skal rammen og støtterne være? Og hvor grove tværstivere inde i rammen kræves?
Min tanke er, at det bør være bygget til 300 kg plus en 160 cm seng og 2 personer, måske tunge personer .
Bliver et planke gulv model tykkere. Bliver nok en almindelig 160 sengbund.
Mvh
Du kunne jo "indfælde" sengbunden i loftet, sengen behøver jo ikke stå på noget, så sparer du højde, og den forreste regel kan være 45x170 eller 45x195 uden at det mindsker anvendelig højde.