Hejsa alle sammen!

Jeg skal bygge en sovehems i min lejlighed, vedhæfter en meget enkel tegning. Jeg har dog spørgsmål vedrørende, hvor groft træ der er nødvendigt? Kræves der limtræsbjælke, eller kan jeg klare mig med tykkere lægte?

Arealen bliver jo 300 x 165, så det bliver et spænd på 300 over rummet på den ene side af konstruktionen, mens de resterende sider har vægtilslutning. Alle 4 hjørner af platformen vil have støtter under sig i form af de lægter/bjælker, jeg vælger, og 3 af siderne vil blive skruet ind i væggen.

De rødt markerede linjer på tegningen er tværstiverne i platformen, der vil blive fastgjort med bjælkesko.

Giv gerne jeres mening! Hvor grov skal rammen og støtterne være? Og hvor grove tværstivere inde i rammen kræves?
Min tanke er, at det bør være bygget til 300 kg plus en 160 cm seng og 2 personer, måske tunge personer :).

MVH
David
Ritning af et soveloft på 300 x 165 cm med vægmontering på tre sider og røde tværgående afstivere med mål angivet.

Hvis du kører med 45*220 C14 klarer du den almindelige dimensionering for gulv, det vil sige 200kg/kvm. Skal du kun have seng der?

huggan sagde:
Hvis du kører med 45*220 C14 klarer du den almindelige dimensionering for gulv, det vil sige 200kg/kvm. Skal du kun have seng der?
Yes det bliver kun seng der.

Så behøver du ikke engang have den dimension, hvis du ikke vil.

Så jeg ville klare mig med 45 x 145? Eller bliver det for svagt? Jo mindre jo bedre bliver det med loftshøjden.

Afhænger vel af hvad du skal gøre der!
Glad påske
Læg 4 styk på langs

Jeg ville nøjes med 145 x 45, bare rent intuitivt.

Det kan jo være rart med lidt gynge også :cool:

Hvad skal du have for en slags seng deroppe?
Skal du have "gulv" ved siden af sengen, og hvad skal du have for en slags stige?

45*145 er rigeligt.

Bliver et plankegulv model tykkere. Bliver nok en almindelig 160 sengbund.
Mvh

Dajo321 sagde:
Bliver et planke gulv model tykkere. Bliver nok en almindelig 160 sengbund.
Mvh
Du kunne jo "indfælde" sengbunden i loftet, sengen behøver jo ikke stå på noget, så sparer du højde, og den forreste regel kan være 45x170 eller 45x195 uden at det mindsker anvendelig højde.

Gulv kan du lægge ved hoved- eller fodenden.

Lofthængt seng med hvid ramme og en pink pude på en grå madras, monteret med en 45x195 stiver yderst.
Sådan blev det hos os, jeg satte en 45x195 yderst.

• Synes
sofia.r og 1 anden
  • Laddar…
Flot, vil nok gøre det :)

Jeg lægger nogle billeder op af resultatet senere.

• Synes
Trollskidan
  • Laddar…
Forresten, hvor meget loftshøjde fik du tilbage på loftet?

Tak!
75 cm er der mellem topmadras og loft, det er nok til, at man som voksen kan sidde op, og ikke slå hovedet for ofte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.