Ved ikke om dette er det rigtige sted...?

Jeg skal bygge en indervæg i vores hus og undrer mig over, hvordan man går til værks med dørgerigter og regelværket. Jeg ved ligesom hvordan væggen skal bygges, men hvordan beregner man, hvilke regler der passer til hvilken dørgerigt?
Jeg fandt dørgerigter på coop, der var 70cm, men hvis man tager 70 regler her, kommer der jo spånplade + gipsplade på = cirka 4cm mere.
Det betyder jo, at væggen bliver tykkere end gerigten. bygger man så på gerigten?

/Mvh micke

Du mener måske dørkarmsbredde og ikke selve foderet, der findes jo forskellige bredder på karme.

Har selv bygget en ny indervæg for nylig af 45x70 reglar, vil nok vælge 95mm karm som jeg lægger i niveau på indersiden eller ydersiden, resten må man jo fylde ud med en liste så foderet rundt om flugter med væggen.

Der findes jo lidt hjælp i form af vejledning til hvordan man gør, kan ikke komme på et link at formidle i øjeblikket men prøv at søge her på forummet samt på en søgemaskine, så finder du nok noget.

Hmm, mener du "karm" i stedet for "foder"? Ellers så forstår jeg ikke spørgsmålet. (Fodret er listerne, der dækker sprækken mellem dørkarmen og væggen, eller vinduet og væggen, og de er altså parallelle med dørbladet). Ideen er, at dørkarmen skal være lige så tyk som væggen færdig. Så kommer fodrene plant udenpå både væg og dørkarm. Ellers så kan man vel bygge på karmen (helst så på indersiden), men det bliver ikke lige så pænt. At bygge på den på ydersiden (altså i den retning døren åbnes) kan føre til problemer med hængslerne, og en "indsunken dør," så tjek det. Ellers så plejer det at passe, hvis du skal bygge en dobbelt indervæg (dobbelt gips) så tag tyndere reglar. Der findes karme, der passer til de almindelige vægtykkelser, så kig rundt, eller endnu bedre slug stoltheden og spørg personalet... ;-)

Jeg mener karmen :)
Det er jo foderet, der skal ligge tæt mod væg og karm, og det var her, jeg indså, at hvis jeg køber reglar på 70 og en karm på 70, så vil spån og gips stikke ud.
Det er en dobbeltvæg ja!

Søgte lidt her, men troede, at der fandtes en regel for dette, hvordan man går frem. Er jo generelle mål dog.

Lad os sige, at man tager en 90 karm til 70 reglar. Ved ikke, hvad spån og gips kan være, men maks 10mm/plade. Det indebærer jo 40mm på 70 reglar, som bliver 110mm. Så er karmen for tynd, og en på 120 for tyk med 5mm på hver side, men måske findes der karmar, der passer disse mål?

/Mvh Micke

Gipsskiver er typisk 13mm så som du ser så passer det godt med enkelgips på begge sider af en 70-regel til en 90+ karm. Og det samme med dobbelt: 13x4+70 = 122 altså ca. 120. Du kan gå ud fra, at de mest almindelige karmtykkelser passer til enkel hhv. dobbeltgips på 70 regel, noget andet ville ikke have været smart fra et salgssynspunkt. ;-)

Ja hvis det er en forskel på 2mm er det ingen katastrofe, men 5mm er lidt for meget.
Godt, så ved jeg hvordan det ser ud med dette. Tak!

Et opfølgningsspørgsmål dukkede nu op i hovedet.

Mener at man altid gør dørhullet lidt større end karmen? I hvert fald gør man det med vinduer. Findes der nogen gylden regel for dette i mål?

/Med venlig hilsen Micke

+15 mm!

En dør som er 900*2100 er altså egentlig 15 mm mindre i alle retninger, så selve hullet skal være netop 900*2100mm.

Selvfølgelig er det sådan...Tak å bock :)

men regla op på 91 cm......
gør man altid.

mvh
snickar estwing

Yderligere et tip, hvis det er første gang. Køb døren inden du bygger væggen. Føl på den, klem på den. Mål den... ;-)

Selv ville jeg ved ombygning af væg tage den gamle dør, stillede den til side, orkerede senere ikke at hente den og målte på en anden; "for de er jo ens i hele kælderen". Nej, det var de jo ikke, den hensatte var 10cm højere. Frem med saven... ;-)

Hvordan skal man bedst håndtere en 122 mm væg da? 118 karm plus 4 mm liste? Det er jo plywooden i badeværelset, der tilføjer de 4 ekstra mm...

Sala på list fungerer. Man kan vel også bestille efter mål eller lave en selv, det er det, jeg arbejder på for at få en, der passer til en mærkelig væg. Lidt arbejde for at få en flot fuge mellem karmesider og overstykket dog.

Så man kan lige så godt købe en 95 karm, som er meget billigere, hvis man alligevel skal bygge ud? Eller bliver det grimt?

Seneste væg anvendte jeg 45x70 reglar, 13mm gips på begge sider. (Nøjedes med enkelgips).
Anvendt 95mm karm.

Men i dette tilfælde, badeværelse, bliver det jo lidt anderledes, det bliver jo gips, osb, regel, krydsfiner, gips og kakel...så bliver det jo ret tykt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.