Vi skal bygge vores skorsten (premodul fra Contura) ind på overetagen, og da den står et stykke fra vores soveværelsesvæg, tænkte vi at udnytte pladsen til en "bogreol". Min tanke er lidt, at det skal se ud som en væg med huller i, og at jeg desuden skal sætte en lille spot i hver hylde. Her er et billede af, hvordan det ser ud, så det bliver nemmere at forstå, hvad jeg mener.
Døren man ser, er vores soveværelsesdør, og det er mellem den væg og skorstenen, at reolen skal være. Da jeg ikke selv skal bygge den, skal jeg overdrage det på en god måde til håndværkerne. Det, jeg ved, er, at de vil bruge metalregler for at kunne sætte reglerne så tæt på skorstenen som muligt. Mit spørgsmål handler mest om, hvad man skal beklæde regelkonstruktionen med, eftersom det også skal blive til hylder. Skal man sætte OSB+Gips og så bygge hylderne i MDF, eller kan man lige så godt bygge hele konstruktionen med MDF? Hvor tyk MDF bør jeg i så fald bruge? Tanken er, at det skal males hvidt og altså se ud som væggene i øvrigt, når det er færdigt.
Det bliver altså en kasse rundt om selve skorstenen med hylder, som fæster direkte i soveværelsesvæggen for at få så brede hylder som muligt.
overvejer om det ville være muligt at bygge den helt i mdf.
men måske nemmest med gips/osb og mdf til selve hylderne.
skal hylderne være åbne eller med plade bagpå?
overvejer om det ville være muligt at bygge den helt i mdf.
men måske nemmest med gips/osb og mdf til selve hylderne.
skal hylderne være åbne eller plade bagtil?
Det skal være åbent lige igennem hylden.
Det skal selvfølgelig være nemt at bygge, men gerne med så lidt spild som muligt. Samt at det skal være muligt at male med vægmaling.
Jo det forstod jeg, men jeg forstår ikke, hvordan det hjælper mig med problemstillingen...
At jeg kaldte det for "bokhylla" betyder jo ikke, at jeg skal opbevare bøger i hylden. Selv hvis jeg skulle det, så har det jo intet med denne tråd at gøre...
Gulvpladen, dørkarmen, stikkontakten og stikket ser ud til at være i vejen for dit projekt.
Det er nemmest, hvis du bygger en firkantet kasse rundt om skorstenen og derefter fastgør hylder mellem væggen og kassen. Gips på kassens yderside, hvis du skal have den med vægmaling.
Har du læst manualen? Tror du skal vælge f.eks. minerit eller gips og ikke mdf, da skakten skal være af ubrændbart materiale og du skal også installere en ventil. Men du kan jo beklæde skakten med mdf udenpå, men ind mod skorstenen må der ikke være noget brændbart.
Gulvpladen, dørkarmen, afbryderen og stikkontakten ser ud til at være i vejen for dit projekt.
Det nemmeste er at bygge en firkantet kasse rundt om skorstenen og derefter montere hylder mellem væggen og kassen. Gips på kassens yderside, hvis du skal have den med vægmaling.
Gulvpladen skal væk, da den ikke er nødvendig, når man bygger ind skorstenen. De andre ting er heldigvis ikke i vejen. 😃
Det føles som om det bliver gips plus OSB helt enkelt.
Har du læst manualen? Jeg tror, du skal vælge f.eks. minerit eller gips og ikke mdf, da skakten skal være af ubrændbart materiale, og du skal installere en ventil også. Men du kan jo beklæde skakten med mdf udenpå, men ind mod skorstenen må der ikke være noget brændbart.
Ja jeg har læst manualen. Det kræves 50mm mellem skorsten og nærmeste brændbare materiale. Helt korrekt at der også skal være ventiler.
Det er tilladt at bygge skorstenen helt eller delvist ind i en omsluttende skakt. Skakten skal bygges af ubrændbare byggeskiver eller af gipsplader. Pladerne skal sammensættes i hjørnerne med pladevinkler eller med udvendigt monterede trælister. Afstanden mellem skorstenens ydre kappe og indersiden af skakten skal være 50 mm. Tilslutter skakten til hætten på ydertaget sker udluftning via luftspalten under hætten. Hvis skakten ikke tilslutter til hætten, skal en udluftningsventil med en åbning på 30 cm² monteres højt oppe på skakten for udluftning.
For at muliggøre inspektion af skorstenen skal en inspektionsluge, med mål 300x300 mm, monteres på let tilgængelig og besigtigelsesbar plads i skaktvæggen.
Skift strømafbryderen ud med fx en NEXA trådløs afbryder, så holder du elektrikeromkostningerne nede, og så kan du nemt placere afbryderen på den rette side af døren.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.