3,889 læst ·
16 svar
4k læst
16 svar
Bygge i sten eller træ? Villa med store vinduer.
Side 1 af 2
Vi skal bygge nyt. Grund findes. Idéer findes.
Vi vil have store vinduer. Huset skal vi have i måske 15-20 år. Hvad der sker efter, er vi mindre interesserede i.
Spørgsmålet er, om sten eller træ bør anvendes, da vi vil have præcis 45 cm tykke vægge. Og som jeg nævnte tidligere, mange store vinduer.
Sydlige Sverige. Nær Ystad.
Hvad synes I?
Vi vil have store vinduer. Huset skal vi have i måske 15-20 år. Hvad der sker efter, er vi mindre interesserede i.
Spørgsmålet er, om sten eller træ bør anvendes, da vi vil have præcis 45 cm tykke vægge. Og som jeg nævnte tidligere, mange store vinduer.
Sydlige Sverige. Nær Ystad.
Hvad synes I?
ok, anede at I måske havde en god deal på dem. Ja, der er jo en grænse for, hvornår tykkere vægge ikke gør mere nytte / sparer mere energi. 45 cm i Skåne er I nok ret alene om, hvis jeg skal gætte. Det bliver jo et stabilt hus og formodentlig billigt i drift, hvis I isolerer taget ordentligt. Det nemmeste er vel at pudse & male væggene også udvendigt, afhængigt af den stil og design I har tænkt jer til huset og grundens beliggenhed.
For det første er det nødvendigt med et rimeligt forhold mellem bygningsareal og boligareal. Og så bliver 45 cm nok for tykt. Men dette er let at finde ud af. Det er bare at tegne det op på papir og se, om det fungerer. Stenhuse har traditionelt lidt mindre vinduesarealer, men der findes sikkert varianter. Jeg tror, man kan få idéer om vinduesarealerne, hvis man bladret i huskataloger. Puds er et kostbart facademateriale, der holder meget længere end 25 år. Træfacader kan blæse fra hinanden hurtigt på udsatte steder. Tjek hvordan naboerne gør. MVH, PerOF
Ser man rent teknisk så ville jeg foretrække et stenhus. Et tungere materiale der både giver fordele vinter som sommer med mere jævn temperatur indvendigt, specielt da I vil have store vinduespartier. Desuden så mugner eller rådner sten ikke hvis det ikke får noget organisk material på sig. Så brug sten også til indervægge i forbindelse med vådrum. Det store spørgsmål er vel snarere forskellen i pris, men for mig har et stenhus en større gensalgsværdi.
Mit område, nord for Ystad og kystnært, blev bebygget for ca. 10 år siden. Lokalplanen krævede pudsede facader, hvilket betyder, at de fleste huse er i sten. Et lille tip er at tænke sig om, når det kommer til facademalingen: de hvide facader, som traditionelt passer ind i dette miljø, holder ikke ti år. De bliver meget beskidte og "algefarvede" af vejr og vind og males ofte om. De få huse med farvet puds holder sig bedre, men der er snarere afblegningen et problem, om end mindre.
Sten eller træ har ikke så stor betydning i denne del af landet. Blæsten mod vinduespartierne er derimod kraftig.
Sten eller træ har ikke så stor betydning i denne del af landet. Blæsten mod vinduespartierne er derimod kraftig.
Senest redigeret:
I som ved så meget om stenhuse! Spørgsmål 1. Har moderne stenhuse murede hvælv i vinduerne? Eller er det præfabrikerede stenblokke? 2. Er ildsted og røgrør indmuret i væggen? Eller mures de fritstående? 3. Mures moderne stenhuse med bærende skillevægge og spær? Undskyld dumme spørgsmål! Mvh, PerOF
1. Det mest almindelige er nok forspændte bjælker, men hvælvinger kan laves, hvis man ønsker det.
2. Det afhænger helt af, hvad man ønsker og har plads til.
3. En smagssag her også, men jeg ville foretrække stenmateriale på grundplanet.
2. Det afhænger helt af, hvad man ønsker og har plads til.
3. En smagssag her også, men jeg ville foretrække stenmateriale på grundplanet.