Jeg har købt en gammel lejlighed, hvor eltavlen er meget synlig lige ved indgangen.
Jeg ville have brug for nogle tips til, hvordan jeg bedst kan dække den til, men stadig gøre det funktionelt okay...

Her er et billede af, hvordan de ser ud:

• En synlig elcentral med flera säkringar och brytare på en vägg vid ingången i en gammal lägenhet.
Først og fremmest skal du have 60 cm frit foran sikringerne. Ved ikke hvordan det er med automatsikringer.

Johan > hvorfor skal man have 60 cm frit foran??

Vores elcentral er godt nok mindre end din, men jeg kan tage et billede af vores "skab", hvis du vil... jeg vedhæfter et billede senere...

der er ikke nogen 60 centimeter foran det i det mindste, men en luge der åbnes og selve skabet "hænger" på centralen og er bare at løfte væk.

Plejer at tage et passende køkkenskab
og slagte, så det passer.
Ellers, hvis det er meget specielt,
så fungerer mdf fint.

Mvh Putte

Bonnier de skulle være sjovt at få se dit skab, vedhæft gerne et billede.

Mandensom ejede lejligheden før mig havde bare en spånplade ud fra væggen og så et gardin, der hang foran elskabet. Ikke specielt glamourøst :)

Jeg er jo blikkenslager selv, så en kasse er vel ikke direkte så svært at smække sammen, men jeg synes de ville være pænere med en kasse i mdf eller sådan noget i stedet.

Fredrik.engdahl sagde:
Johan > hvorfor skal man have 60 cm frit foran??
Mod eventuelle gnister fra sikringer. Jeg sad i præcis samme situation som rahkko for to år siden, da jeg skulle renovere min egen BRF. Målerpanelet blev løst ved, at foreningen flyttede dem ned i kælderen. Min central, som da sad der, tænkte jeg at bygge ind i en niche, men det gik ikke ifølge elektrikeren. Mindst 60 cm foran skal der være.
Byttede derfor hele centralen til en pæn Eldon med automatsikringer, JFB og emaljeret yderside.

Kan i og for sig afhænge af om man bruger brændbart materiale eller ej. Et metalskab er jo ikke noget problem at sætte tæt på.

rahkko sagde:
Jeg har købt en gammel lejlighed, hvor elcentralen er meget synlig lige ved indgangen.
Jeg har brug for nogle tips til, hvordan jeg gør det pænest for at dække den ind, men stadig gøre det funktionelt okay...

Her er et billede af, hvordan det ser ud:
Mit tip er at købe et nyt elskab med jordfejlsafbryder og automatsikringer. Biltema af alle steder har færdigkoblede skabe, der efter min mening er de pæneste og også har gode automatsikringer. Så ringer du til elektrikeren og beder ham koble det til, hvilket han bør klare på 1 time.

Så ville jeg sørge for at få fjernet den synlige kabelføring, det ser ikke godt ud, selvom det er meget almindeligt i ældre lejligheder. Lidt mere arbejde at løse dette i øvrigt.

Her er et ikke helt godt billede...

• Skab med grå dør og buet vindue placeret højt på en væg i et rum, med lys baggrund og loftdetaljer synlige.
Lekkamraten sagde:
Mit tip er at købe et nyt elskab med jordfejlsafbryder og automatsikringer. Biltema af alle steder har færdigkoblede skabe, som efter min mening er de pæneste og også har gode automatsikringer. Så ringer du elektrikeren og beder ham koble det til, hvilket han bør kunne klare på 1 time.

Så ville jeg sørge for at få fjernet den synlige ledningsføring, det ser ikke godt ud, selvom det er meget almindeligt i ældre lejligheder. Lidt mere arbejde at løse dette selvfølgelig.
Hvad kan det løbe op i totalt prismæssigt? Rundt 3000 kr?
Har faktisk overvejet at udskifte centralen, men hvad siger BRF om det, plejer de at være okay med det?

rahkko sagde:
Hvad kan de koste totalt prismæssigt? Omkring 3000kr?
Har faktisk overvejet at udskifte centralen, men hvad siger BRF om det, plejer de at være okay?
Har en anden diskussion med en elektriker i en anden tråd om Biltemas elcentral. Kan bare sige, at den har virket perfekt for mig.

Biltema Sverige

Normalt svarer foreningen for ledninger, der tjener flere end en lejlighed, og andelshaveren for det andet.

Det plejer at stå noget i stil med:

"Andelshaveren svarer således for vedligeholdelse og reparationer af blandt andet:
· ledninger til afløb, varme, gas, el og vand – til de dele, der befinder sig inde i lejligheden
og ikke tjener flere end en lejlighed

For at du skal være sikker, spørg nogen i bestyrelsen eller læs hvad der er angivet i din forening. Sandsynligvis er det dit ansvar ligesom i de fleste andre foreninger.

Andelsboligforeningen svarer derimod for stigledningen ind til din lejlighed, fordi den ikke befinder sig inde i andelsboligen, men den behøver ikke udskiftes, når man udskifter normcentral/elskab.

Johan Gunverth sagde:
Kan i og for sig afhænge af om man bruger brændbart materiale eller ej. Et pladeskab lader jo ikke til at være noget problem at sætte tæt på.
I nogle lejligheder sidder selv skabet indbygget med en pladelåge som original har jeg set, så jeg tror ikke, at man skal have 60 cm mellem sikringerne og evt. låge.

Derimod kan jeg forestille mig, at man skal have 60 cm fri adgang for at skifte sikringer, rep. arbejde osv. !?

/K

Uvidende om denne tråd stillede jeg næsten det samme spørgsmål i el-forummet og fik svarene, at der ikke findes nogen regler om dette for almindelige centraler i boliger.
Man bør dog kunne arbejde i centralen uden alt for meget nedrivningsarbejde kræves....

http://www.byggahus.se/forum/el/61133-bygga-elcentral.html#post413244

/Ingenjören

har netop haft et køkken, som jeg har arbejdet med, hvor eltavlen blev bygget ind i et skab, og elektrikeren sagde intet om, at der skal være 60 cm til brændbart

man lærer noget nyt hver dag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.