17,966 læst ·
15 svar
18k læst
15 svar
Bygge eltavle - Konstruktion?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Først og fremmest skal du have 60 cm frit foran sikringerne. Ved ikke hvordan det er med automatsikringer.
Johan > hvorfor skal man have 60 cm frit foran??
Vores elcentral er godt nok mindre end din, men jeg kan tage et billede af vores "skab", hvis du vil... jeg vedhæfter et billede senere...
der er ikke nogen 60 centimeter foran det i det mindste, men en luge der åbnes og selve skabet "hænger" på centralen og er bare at løfte væk.
der er ikke nogen 60 centimeter foran det i det mindste, men en luge der åbnes og selve skabet "hænger" på centralen og er bare at løfte væk.
Bonnier de skulle være sjovt at få se dit skab, vedhæft gerne et billede.
Mandensom ejede lejligheden før mig havde bare en spånplade ud fra væggen og så et gardin, der hang foran elskabet. Ikke specielt glamourøst
Jeg er jo blikkenslager selv, så en kasse er vel ikke direkte så svært at smække sammen, men jeg synes de ville være pænere med en kasse i mdf eller sådan noget i stedet.
Mandensom ejede lejligheden før mig havde bare en spånplade ud fra væggen og så et gardin, der hang foran elskabet. Ikke specielt glamourøst
Jeg er jo blikkenslager selv, så en kasse er vel ikke direkte så svært at smække sammen, men jeg synes de ville være pænere med en kasse i mdf eller sådan noget i stedet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Mod eventuelle gnister fra sikringer. Jeg sad i præcis samme situation som rahkko for to år siden, da jeg skulle renovere min egen BRF. Målerpanelet blev løst ved, at foreningen flyttede dem ned i kælderen. Min central, som da sad der, tænkte jeg at bygge ind i en niche, men det gik ikke ifølge elektrikeren. Mindst 60 cm foran skal der være.Fredrik.engdahl sagde:
Byttede derfor hele centralen til en pæn Eldon med automatsikringer, JFB og emaljeret yderside.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Kan i og for sig afhænge af om man bruger brændbart materiale eller ej. Et metalskab er jo ikke noget problem at sætte tæt på.
Mit tip er at købe et nyt elskab med jordfejlsafbryder og automatsikringer. Biltema af alle steder har færdigkoblede skabe, der efter min mening er de pæneste og også har gode automatsikringer. Så ringer du til elektrikeren og beder ham koble det til, hvilket han bør klare på 1 time.rahkko sagde:
Så ville jeg sørge for at få fjernet den synlige kabelføring, det ser ikke godt ud, selvom det er meget almindeligt i ældre lejligheder. Lidt mere arbejde at løse dette i øvrigt.
Hvad kan det løbe op i totalt prismæssigt? Rundt 3000 kr?Lekkamraten sagde:Mit tip er at købe et nyt elskab med jordfejlsafbryder og automatsikringer. Biltema af alle steder har færdigkoblede skabe, som efter min mening er de pæneste og også har gode automatsikringer. Så ringer du elektrikeren og beder ham koble det til, hvilket han bør kunne klare på 1 time.
Så ville jeg sørge for at få fjernet den synlige ledningsføring, det ser ikke godt ud, selvom det er meget almindeligt i ældre lejligheder. Lidt mere arbejde at løse dette selvfølgelig.
Har faktisk overvejet at udskifte centralen, men hvad siger BRF om det, plejer de at være okay med det?
Har en anden diskussion med en elektriker i en anden tråd om Biltemas elcentral. Kan bare sige, at den har virket perfekt for mig.rahkko sagde:
Biltema Sverige
Normalt svarer foreningen for ledninger, der tjener flere end en lejlighed, og andelshaveren for det andet.
Det plejer at stå noget i stil med:
"Andelshaveren svarer således for vedligeholdelse og reparationer af blandt andet:
· ledninger til afløb, varme, gas, el og vand til de dele, der befinder sig inde i lejligheden
og ikke tjener flere end en lejlighed
For at du skal være sikker, spørg nogen i bestyrelsen eller læs hvad der er angivet i din forening. Sandsynligvis er det dit ansvar ligesom i de fleste andre foreninger.
Andelsboligforeningen svarer derimod for stigledningen ind til din lejlighed, fordi den ikke befinder sig inde i andelsboligen, men den behøver ikke udskiftes, når man udskifter normcentral/elskab.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
I nogle lejligheder sidder selv skabet indbygget med en pladelåge som original har jeg set, så jeg tror ikke, at man skal have 60 cm mellem sikringerne og evt. låge.Johan Gunverth sagde:
Derimod kan jeg forestille mig, at man skal have 60 cm fri adgang for at skifte sikringer, rep. arbejde osv. !?
/K
Uvidende om denne tråd stillede jeg næsten det samme spørgsmål i el-forummet og fik svarene, at der ikke findes nogen regler om dette for almindelige centraler i boliger.
Man bør dog kunne arbejde i centralen uden alt for meget nedrivningsarbejde kræves....
http://www.byggahus.se/forum/el/61133-bygga-elcentral.html#post413244
/Ingenjören
Man bør dog kunne arbejde i centralen uden alt for meget nedrivningsarbejde kræves....
http://www.byggahus.se/forum/el/61133-bygga-elcentral.html#post413244
/Ingenjören
har netop haft et køkken, som jeg har arbejdet med, hvor eltavlen blev bygget ind i et skab, og elektrikeren sagde intet om, at der skal være 60 cm til brændbart
man lærer noget nyt hver dag
man lærer noget nyt hver dag