Hej!
Jeg har søgt og søgt uden at finde svar.
Tanken er at jeg skal sætte loft op i gangen + et lille rum. Jeg tænkte at lave en ramme rundt om rummet og derefter fastgøre glespanel 28x70 i en vis afstand (cc300?) i denne ramme. Kan man bruge samme glespanel til at lave nævnte ramme, eller er det for svagt? Jeg har ikke højde nok til at sætte 45x45 som ramme. Findes der andre alternativer? Jeg vil helst undgå at sætte glespanelen direkte i loftet.

Tak

• Synes
EccoochD
  • Laddar…
Fulkemisten
Hvorfor vil du undgå det? Det plejer at fungere fremragende, når man renoverer og vil lægte ned.

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Hvorfor vil du undgå det? Det plejer at fungere udmærket, når man renoverer og vil lave nedforskalling.
Det bliver meget boring i betonloftet. Det føles nemmere at sætte glesen i en ramme. Jeg har heller ikke adgang til en borehammer, så jeg må stole på slagboren! Færre huller i betonen = mindre arbejde.

Fulkemisten
Hmm. Hvor stor er hallen, og hvilken type tag er det? At taget skulle kunne klare kun at være fastgjort ude ved væggene, tvivler jeg på for de fleste typer af indvendige tage, medmindre det drejer sig om meget små spændvidder.

Hallen er kun 90cm bred, så der tænkte jeg at lave en ramme af glespanel og derefter sætte tværgående glespanel i rammen på cc300. I det andet rum er der 230cm fra væg til væg, så der må jeg nok have op regler også i midten, som jeg kan fastgøre glespanelen i. Jeg tænkte at sætte almindelig 13mm gips i glespanelen.

Sætter du en ram Rundt og så lægger spredt panel, skal disse også fastgøres mindst per 1,2M CC. Så sidder spær og det fungerer bevist. 2,3m er lidt for langt, men det var du ikke på.

J Johan456 sagde:
Sætter du en ram Rundt og så lægger glespanel så skal disse også fastgøres mindst per 1,2M CC. Sådan sidder spær, og det fungerer beviseligt. 2,3m er lidt for langt, men det var du ikke på.
Ja præcis, jeg tænker at styrke op i midten af taget med ekstra regel. Men er glespanel for svag til at bruge som ramme/regel i dette tilfælde?

Så længe du ikke har mere end 1200mm cc på "ramen", så klarer det sig. Spær ligger på disse mål, og der gleser man. Vil du forsikre dig lidt kan du sætte en ekstra række med gles i det større rum. Så bliver det omkring 770mm cc. Det bliver godt (y)

Mikael_L
N Nooblet sagde:
Jo precis, jag tänker stärka upp i mitten av taget med ekstra regel. Men er glespanel for klejn til at bruge som ramme/regel i dette tilfælde?
Nej, gles 28x70 kan bruges som "tagspær", når man så at sige krydsgleser. Så gør man ofte ved renovering. Sætter 28x70 CC 1200mm og så gles på det.

Tak for alle svarene! Så kan jeg trygt fortsætte med mine planer.

• Synes
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
N Nooblet sagde:
Det bliver meget boring i betontaget. Det føles mere nærliggende at sætte glesen i en ramme. Jeg har heller ikke adgang til en borehammer, så jeg må stole på slagboret! Færre huller i betonen = mindre arbejde.
Jeg synes, at den største fordel jeg kan se er, at du sandsynligvis reducerer støj (overhør) mellem etagerne, dvs. lyd og trin fra etagen ovenfor lyder ikke så meget, og du generer heller ikke så meget.
Og så er et nedsænket loft, så meget som muligt frakoblet fra det eksisterende blandt det bedste.

Så kan en hel del lyd forplante sig som strukturlyd og ned i væggene, og der hjælper det jo ikke.

Synd at jeg ikke kan gøre noget lignende for at lukke lyden fra mine naboer på etagen nedenunder ude, haha!

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, du må sætte et ekstra loft hos dem ... :D

Byd på en uges udlandsrejse, og bed om nøglen, så du kan vande deres blomster. :crysmile:

• Synes
kulle
  • Laddar…
Men lad ikke en manglende borehammer styre. Til dette er en billig maskine fra fx Jula tilstrækkelig. Skruer og rawplugs vil koste mere end maskinen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.