Hej! Har for nylig flyttet ind i en nyproduceret lejlighed. Lejlighederne består af gipsvægge og gipsloft.

Da loftet er "sænket", er jeg meget interesseret i at indbygge spotlys i køkken + stue. Kom dog til at tænke på, om det ville påvirke brandsikringen, hvis man laver hul i gipsen.

Har taget én indbygget lampeudtag ned, og selve loftboksen er brandklassificeret med en brandtætning i bunden. Lykkedes at få min inspektionskamera ind for at få et billede over loftet og så, at der er træværk, som loftgipsen er fastgjort i, samt isoleringen ligger ovenpå reglarne. Havde to repræsentanter fra byggeselskabet på stedet under slutbesigtigelsen, men ingen af dem kunne svare på mit spørgsmål.

Har talt med en bekendt, der er bygningsingeniør, som mente, at hvis der lå isolering over gipsen, burde det være roligt + der burde være et ekstra "lag" inden bjælkelaget op til naboens gulv.

Tænkte derfor at tjekke med eksperterne her på forummet, om nogen ved noget.

Er det okay at lave hul i loftet, eller kan der blive problemer, hvis bestyrelsen får oplysning om dette i fremtiden, eller kan det skabe problemer ved et evt. salg?

P.S Jeg er autoriseret elektriker, så jeg har ikke brug for råd eller moralprædikener om valg af armaturer. ;)

Bjælkelaget burde rimeligvis være klassificeret REI60, hvis det er en nyproduceret lejlighed. Da udgør gipspladerne (antageligvis dobbelte) brandsikring, som du ikke kan lave huller i, uden at det påvirker klassificeringen.

Aron Roger Aron Roger sagde:
Bjælkelaget burde rimeligvis være klassificeret REI60 hvis det er en nyproduceret lejlighed. Så udgør gipspladerne (formentlig dobbelte) brandsikring som du ikke kan tage hul i, uden at det påvirker klassificeringen.
Kun et lag gips i loftet

Så kan man overveje, om det er korrekt udført fra begyndelsen, hvis der ikke er noget, jeg har overset. Hvis det er forskellige lejligheder på hver side af bjælkelaget, skal bjælkelaget opfylde REI60, da det drejer sig om nybyggeri. For at opfylde det krav kræves der typisk 15+13 gips på undersiden. Men det kan jo også være, at bjælkelaget er opbygget på en anden måde end "traditionelt".

A
Så kan man overveje, om det er korrekt udført fra starten, hvis det ikke er noget, jeg har misset. Hvis der er forskellige lejligheder på hver side af bjælkelaget, skal bjælkelaget opfylde REI60, da det handler om nyproduktion. For at opfylde dette krav kræves der normalt 15+13 gips på undersiden. Men det kan også være, at bjælkelaget er opbygget på en anden måde end "traditionelt".
hvad mener du?

du opfylder jo aldrig REI 60 med gips?

Den traditionelle måde at adskille lejligheder i bjælkelaget er jo aldrig i gipsen?

Der har du forkert. Gips udgør brandsikring i mange forskellige konstruktioner, bjælkelag er en af dem.

A
Der tager du fejl. Gips udgør brandsikring i mange forskellige konstruktioner, bjælkelag er en af dem.
klart gips udgør brandsikring flere konstruktion med traditionelt aldrig i et bjælkelag i moderne lejligheder.
Ofte har man jo ingen gips overhovedet i bjælkelaget

Der tager du fejl igen. Lejlighedsskel bjælkelag udført med bærende trækonstruktion i nyproducerede bolighuse har ved traditionelt byggeri altid en pladebeklædning for at opfylde brandkravene. Og da er den pladebeklædning i 9 ud af 10 tilfælde gips.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Og for at opfylde akustik-kravene desuden.

A
Der har du fejl igen. Lejlighedsskillegulve udført med bærende trækonstruktion i nyproducerede boliger har ved traditionelt byggeri altid en pladebeklædning for at opfylde brandkravene. Og da er den pladebeklædning i 9 ud af 10 tilfælde gips.
præcis hvor ofte er bjælkelaget i træ?

99,9% af alle lejligheder der bygges har betonbjælkelag og da har man som regel slet ingen gips ved filigran som er mest almindelig, men ved HD/f plejer man at have det, men ikke på grund af brand.

Der findes også huse med træbjælkelag, selvom beton nok er mere almindeligt. Men ikke helt så almindeligt som du synes at tro.

A Aunty sagde:
præcis hvor ofte er bjælkelaget i træ?

99,9% af alle lejligheder, der bygges, har betonbjælkelag, og da har man normalt ingen gips overhovedet ved filigran, som er den mest almindelige, men ved HD/f plejer man at have det, men ikke på grund af brand.
Men nu var det jo et træbjælkelag, som TS skrev om i tråden, og som vi diskuterer, så jeg forstår ikke rigtigt, hvad betonbjælkelag har med sagen at gøre. Desuden bygges der mange lejlighedshuse i træ. Oftest 2-3 etager, så usædvanligt er det ikke.

• Synes
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
Ualmindeligt taknemmelig for svar og engagement, meget nyttigt også :)

I 2015 flyttede jeg ind i en anden nyprod. Lejlighed, også denne bestod af gipsvægge + gipsloft. Dog havde jeg 3 lag gips på væggene samt 2 lag i loftet

vil prøve at kontakte entreprenøren, så måske man kan få en sprængskitse/tegning af hele lejligheden

Her er billedet jeg lykkedes med at tage fra loftdåsen

• Takdåse med rødt plastikstykke og ledninger synlige, taget indefra.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.