Har tænkt at bygge en brændeniche, når jeg bygger en indervæg. Jeg tænkte først at have målene 60x60, men begynder at overveje, om det bliver lidt stort? Med de mål kan der gå 0,8 m3 brænde ind. Hvad tror I? Tænkt at beklæde den indvendigt da det er beklædt rundt om kaminen. Mat antracitgrå kakel 30x60 sidder rundt om kaminen nu.

• Synes
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Sort brændeovn placeret i et rum med trægulv, med en seng og stort vindue i baggrunden. Nichen planlagt til venstre for ovnen.

Nichen bliver direkte til venstre for kaminen.

Jeg synes det afhænger lidt af, hvordan længden på brændet, du fyrer med i ovnen, hvis der går 40 cm brænde i ovnen, kan det måske være nok med en dybde på 40-45 cm, og lidt af, hvor meget du fyrer ad gangen.
Desuden af, hvor "pænt" brænde du har, vi har en niche ved siden af brændeovnen i køkkenet, og jeg synes, det kan se lidt rodet ud, hvis man fylder den op med diverse krogede grene og ujævnt kløvede brændeknuder, der er lidt mørke efter at have ligget for længe. Det bliver også ret rodet rundt omkring.
Men fint kløvede birkeknuder i passende størrelse pynter jo sin plads, det er gået så vidt, at jeg har nogle, jeg ikke vil fyre op, men som mest ligger for syns skyld.

Er begyndt at bygge, og det bliver en niche på 60x60 cm. Kører 30 cm brænde, så det rummer præcis to rækker/stabler. Kan jo have "finved" i den yderste stabel. ;)

Vægkonstruktion med trærammer og OSB-plader, en niche på 60x60 cm under opbygning til træopbevaring.

Brændeovn foran flisevæg med gråt, moderne design. Træstykker og værktøj på gulvet til højre.
En moderne stue med en brændeovn, sort sofa, barn sidder, væghængte reoler og magasiner, og en trækasse med papirer og genstande på gulvet.

Sådan blev det.

Flot

Planlægger et lignende projekt, men vil gerne have hylder, så det fugtige træ, man lige har taget ind, ikke ender øverst i bunken, dvs. mindst 2 rum, som man kan skifte imellem.

Vi fyrer til opvarmning, og jeg ville aldrig komme på ideen om at opbevare brændet på den måde, hvilket utroligt tidsspilde at stable det op igen :eek: Men vi bruger måske mere end dem, der fyrer for hyggens skyld også...

Nej, en brændekurv stående ved siden af brændeovnen bliver nok min løsning også fremover...

Meget flot, det er jeg enig i - synes det ser rigtig godt ud på billederne også kacke! :thumbup:

Tak! :)
Vi fyrer naturligvis for opvarmning. Det føles bekvemt at fylde op i løbet af weekenden. Hvad kan det tage? En halv time?
Så gør man, som man vil, man kan jo let tage en kurv med ind, når man kommer hjem fra jobbet, men jeg synes, det er godt at have det tæt på. Veden tørrer op og er ikke så rå.
/Kacke

Senest redigeret:
[QUOTE

Planlægger et lignende projekt, men vil have hylder, så det fugtige brænde, man lige har taget ind, ikke ender øverst i bunken, dvs mindst 2 rum, som man kan skifte mellem[/QUOTE]

Tror ikke, det er helt okay at fastgøre hvad som helst i murværket. At tænke på, hvis du vil have hylder.
/Kacke

Senest redigeret:
Tænkte faktisk at lave en fritstående med multiplattor, dvs mure op i letbeton

Har brugt en lignende niche om vinteren, og det er så dejligt at slippe for at hente brænde hver dag. Henter 6-8 poser fra brændeskuret en gang i løbet af weekenden, tager højst en halv time.

Min niche er ikke helt så pæn, en midlertidig løsning som jeg håber at gøre i stand til sommer, når man ikke behøver at bruge den :)

Læg et billede op, når det er færdigt! :)
Sjovt at se andres byggeri.

Sådan gjorde jeg

• En moderne brændeovn med flammer indeni, ved siden af en stabel brænde i en hylde.
  • Reol med hylder fyldt med bøger, dekorationer og brænde.
kacke_ sagde:
Læg op et billede, når det er færdigt! :) Sjovt at se andres byggeprojekter.
Ups, havde helt glemt dette. Håber det ikke gør noget, at billedet kommer et år efter det er færdigt. :p I dag er papkassen skiftet ud med en trækasse med optændingsmateriale. Når rummet er fyldt til omkring 1,7-1,8 højt, så holder brændet 2-3 uger.

En stabel af brænde står ved siden af en hvid væg, tæt på en kamin. Der er også en papkasse ved siden af brændet.

Lidt flere billeder fra opbygningen findes her

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.