Hejsa

Vi har ikke dette produktet (råspontluckor) i Norge :'( og jeg spekulerer på følgende:

1) Har du selv brugt dem, og hvilken erfaring har du?
2) Hvor findes disse til salg?
3) Følger de normalt med, når man bestiller tag?
4) Links til producenter/leverandører er stærkt ønskelige
5) Konkurrerer de mod OSB (trefiberplader) på pris?
6) Findes der en form for godkendelse (SP)?

Til sidst, hvis jeg ønsker at se nærmere på brugen af produktet (hus/garage/ osv.) er der nogen, der leverer/bruger dette nu i området Karlstad-Uddevalla, som kan besøges?

Håber nogen kan hjælpe mig med brugeroplevelser positive som negative " :-* "

Bidd@ sagde:
......
1) Har du selv brugt dem og hvilken erfaring har du?
2) Hvor findes disse til salg?
......
Ingen her med brugererfaring :-?

Hej !
ANvände råspontluckor til vores husbyggeri, købt fra den lokale træhandler på Orust Högströms,
gik meget hurtigt at lægge taget med disse, eneste ulempe var de små metalbiter som de var sammenføjet med, de er meget skarpe...

// Goerana

Hei goerana

Hvilken tykkelse var det du købte, og husker du prisen? De metaltsammenføjnings "stykker", gik de helt igennem, så de var synlige på begge sider? Er det normalt, at byggemarkederne har taglemme på lager?......og til sidst kunne din tagspærleverandør ikke levere disse? Takker så meget for svar.

Hej !

http://www.siggestatra.se/index.htm vises princippet for fremstillingen, metalstykkerne går næsten igennem hele brættet,
da vi byggede et løsvirkeshus så lavede tømrerne også spær,
så det var ikke prisen men det var tiden, der afgjorde det, derefter betalte vi ca 140kr per lugen 3600 *610 mm ikke så dyrt synes jeg.
her havde byggemarkedet råspontluger på lager, ellers plejer det at være en bestillingsvare,
mvh// Goerana

• Byggeri af træhus i gang, med synlige spær og understøttende træramme, omgivet af skov. En stige læner sig op ad konstruktionen.
Brugte I 17 eller 21 mm. Takker for svar.

Flere med bruger erfaring?

Har erfaring med et tag på ca. 80 m2.
Fordele
Sparer tid

Ulemper
Mange generalsamlinger
Lugerne er ret tunge og uhåndterlige, så sørg for at få dem løftet med kran, hvis det er højt.

Bør helst have et større tag for at det skal kunne betale sig, bliver en del måling.
Betalte ca. 50sek/m2 hos Beijer.

Takker sirbo, hvilken tykkelse brugte du og havde Bejer disse på lager (standard)?
Usikker på hvad du mener med mange generalskarvar, kan du uddybe nackdelen?

Gætter at tykkelse er tegltagsten?
Nej normalt lagerfører de ikke rårpontluckor, de havde bare tilfældigvis en stak derhjemme, som jeg fik billigt.

Når man sømmer almindelig råspont, er der regler for samlingerne, f.eks. at to ikke må ende direkte under hinanden. Med råspontluckor bliver det jo 6 stykker.

Ringede beijer, og de havde 22mm på lager 100 kr/m2. Forstår nu problemet med for mange samlinger inden for samme felt.

Flere med erfaring, eller er dette mest et produkt for de professionelle (Skanska/NCC o.l.)?

ClasseClas
Mit hus og garage blev leveret med råspontlåger 22mm, som også var grundmalet de rigtige steder. Den store fordel ved låger er primært, at det går hurtigere at tildække taget for regn, og med grundede låger sparer man et kedeligt malerarbejde.

"Generalfuger" har jeg ingen problemer med, dvs der er ingen nedhæng på grund af tunge betontagsten over fugerne.

Valget mellem råspontlåger eller endspontet råspont i løsvirke er ingen stor sag, synes jeg. Da jeg byggede min garage på egen hånd, syntes jeg, at det var godt hurtigt at få på tag + pap + lægter.

ClasseClas sagde:
.......
"Generalkormoranter" har jeg ingen problemer med, altså det er ingen heng på grunn av tunge betongtakstein over skjøtene. .......
I Norge har vi standard c-c 600 mellem tagspær og ikke c-c1200 som jer det reducerer dette problem da belastningerne ikke bliver overført direkte til pladen men til tagspæret, med undtagelse: torv og singeltag.

Maleret på begge sider eller kun den ene, grunder eller også med toplag? Prisudgift for dette, husker du det?

ClasseClas
Bidd@ sagde:
[quote author=ClasseClas link=1147803122/0#10 date=1148802019].......
"Generalskarvar" har jeg inga problemer med, dvs der er intet hæng pga tunge betonfliser over samlingerne. .......
Målad på begge sider eller bare den ene, grunning eller også med toppstrøk? Pristilegg for dette, husker du det?[/quote]
Visse af lågene var enten grundet nede ved tagfoden eller ved gavlsidens takutstikk. Udelukkende grundede låger. Pris kan jeg ikke angive. Jeg købte en byggesæt til aftalt totalpris.

Spåntlågerne sparer sikkert tid. (Men jeg formoder, at man skal være to, der hjælper hinanden med dem oppe på taget.) Spørgsmålet er, hvor meget tid der kan spares. Jeg, som mangler erfaring med tagbyggeri, sømmede selv 100 m[sup]2[/sup] "almindelig" råspån på en dag. Nogle gange bruger man betydeligt mere tid på at overveje, hvordan man skal forenkle tingene for sig selv, end det tager at udføre selve arbejdet.

• Synes
martinradbo
  • Laddar…
ClasseClas
andersmc sagde:
... Nogle gange bruger man betydeligt mere tid på at tænke over, hvordan man skal forenkle det for sig selv, end det tager at udføre selve arbejdet.
;D Hovedet på sømmet! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.