9,713 læst ·
16 svar
10k læst
16 svar
Godt Laminatgulv VS Parketgulv
Side 1 af 2
Står i et lille dilemma foran det kommende husbyggeri, skal jeg lægge et godt "dyrt" laminatgulv i huset eller lægge et parketgulv.!?!?!?
I mit forrige hus valgte vi, da det blev renoveret, at lægge et godt laminatgulv (en eg rustik antik) som jeg synes er flot og meget holdbart, vi valgte dette dels fordi vi har hund + små børn = slid & ridser i parket + prisen!
Parket er jo mere behageligt at gå på, men lagde et hos svigermor for ca. 1½ år siden og kan nu se, hvor grimt det ser ud nogle steder efter børn og hund.
Selvfølgelig er et parketgulv slebent, men er det det værd med dobbelt eller måske 3-gange indlægningsomkostningen??
Hvad synes I alle derude??
I mit forrige hus valgte vi, da det blev renoveret, at lægge et godt laminatgulv (en eg rustik antik) som jeg synes er flot og meget holdbart, vi valgte dette dels fordi vi har hund + små børn = slid & ridser i parket + prisen!
Parket er jo mere behageligt at gå på, men lagde et hos svigermor for ca. 1½ år siden og kan nu se, hvor grimt det ser ud nogle steder efter børn og hund.
Selvfølgelig er et parketgulv slebent, men er det det værd med dobbelt eller måske 3-gange indlægningsomkostningen??
Hvad synes I alle derude??
Jeg valgte et Pergo laminat skibsgulv til vores stue (60kvm) og er meget tilfreds med det. Prisen 320Kr/m2 er ikke billig, men med 30 års garanti, må man tro, at det er kvalitet på dette laminatgulv. Min søster! plejer at påpege, at det jo ikke er noget rigtigt skibsgulv, nej, Gud bevare mig fra det, siger jeg så, vil ikke have tjæreduft og drev som havner i støvsugeren.........men hun tænker nok på Junkers gulv til en tusindelapp/m2. I soveværelserne har vi "rigtig" parket (260Kr/m2) men det er ikke så svært at være gulv i et soveværelse, med minimal slitage. Jeg genkender mig ikke, når jeg læser om andres problemer med laminatgulv, uden jeg går omkring på laminatgulvet uden problemer. For øvrigt har vi 60 kvm granitgulv i køkkendelen og hallen, mærkes ingen forskel når man går fra det ene gulv, over på det andet.
Men er det ikke problemet, at laminatgulv er lige så hårdt og koldt som granitgulv?saturnus sagde:
Lakerede trægulve er plastikgulve. Svært at slå følelsen af et skuregulv eller olieret gulv dog. Et laminatgulv kan føles lidt "klapprende" at gå på, men med skum under svajer det jo en smule og føles ikke nær så hårdt som sten. Kan ikke selv lide kombinationen af børnehoveder og sten. Vi bruger laminat og tæpper, så længe vi har hund og børn. Så bliver det kløvet savet for 1000+ kr /kvm! 
Dette med at laminat skulle være mere stumt at gå på end et gulv med træfiner eller slidbar parket er en myte. Om det er et flydende gulv med skum eller limet på gulvmaterialet er afgørende, kludpap påvirker ikke mere end at udjævne og fjerne lyd. Hvad kan give sig i et materiale på 8-15mm og gøre det blødere, andet end det jeg nævnte tidligere. Jeg har selv taget fejl af et trægulv med ekstra laklag og troet at det var laminatgulv, hvor ejeren blev lidt sur da gulvet havde kostet omkring 600:-/m2. Har både gamle parketgulve og laminatgulve i huset. Vores første Pergo er fra -87 hvis jeg husker rigtigt og meget slidstærkt, men det gulv har en plastikagtig overflade som dagens gulve ikke har. Derefter er der kvalitetssvingninger afhængig af fabrikat. Skal selv lægge et laminatgulv af god kvalitet i fritidshuset kommende forår for at få det slidstærkt og kunne klare både mennesker og hunde. Vælger gerne trægulv men der hvor slidagen er minimal ud fra at de bliver ridset så let, i det mindste for en hundeejer.
Eksempelvis mærker saturnus ikke nogen forskel på laminatgulv og granitgulv, på trods af at granitgulv er meget hårde gulve.saturnus sagde:
Trægulve kan dog føles forskellige afhængigt af overfladebehandling. Matlakerede og oliebehandlede parketgulve har en blødere overflade end blanklakerede parketgulve. De sidste føles derfor hårdere og koldere, nogle gange næsten som laminat.
Senest redigeret:
Det ville være interessant at lave en blindtest ved at lade x personer gå på laminat og parket barfodet og derefter vurdere, hvad det er for et gulv. Og både blanke og matte gulve, samt med og uden gulvvarme. Testede selv lidt i går uden strømper og mærker ingen forskel i temperatur, derimod er det gamle Pergogulv fra -87 lidt glattere end det gamle parketgulv i stuen. Mærker ingen forskel mellem soveværelsernes nyere lakerede finer og laminatgulvet. Med strømper mærker jeg ingen forskel udover lidt forskellig ruhed.
Jeg vælger laminat fra, fordi det er koldere (formoder at det ikke er et problem, hvis man har gulvvarme). Mine forældre havde laminatgulv på overetagen, og der var det ekstremt koldt at gå barfodet, selvom der jo alligevel var varmt fra underetagen.
Et andet problem er, at hvis der kommer ridser, bliver de ridser meget grimmere. Nu ridses laminatgulv måske ikke så let, men jeg var hjemme hos en bekendts nyrenoverede hus med valnøds-laminat, som havde nogle ridser, der virkelig stod ud.
Et andet problem er, at hvis der kommer ridser, bliver de ridser meget grimmere. Nu ridses laminatgulv måske ikke så let, men jeg var hjemme hos en bekendts nyrenoverede hus med valnøds-laminat, som havde nogle ridser, der virkelig stod ud.
vi har varme i gulvet, men det kan jeg forestille mig det bliver, hvis man har kolde gulve fra begyndelsen....men da må man også tænke på, at det ofte ikke er muligt, at lægge et parketgulv med sine 14--16--18 mm tykkelse, på eksisterende gulve, da de bygger på/op ret regalt, da bliver det nemmere med laminatgulve på 7--8 mm.Henri sagde:
Senest redigeret:
Jeg tror, man "låser" sin ræsonnering, på hvad man selv har for gulv og hvad man er vant til. Anders S foreslog en test, om hvad det er for gulv man går på, så på med de store mystoffler, og med sådanne på fødderne, tror jeg det ville være umuligt at finde ud af, hvad det er for gulv man går på. Men hvis man med lakskoene med hård sål tramper rundt på de forskellige gulve, kan man måske gætte sig til, når man går på laminatgulvet, jeg oplever lyden som lidt højere og skarpere, end hvad parketgulvene gør. Men der plejer at være lidt forskel på, hvad man synes og oplever, end hvad man får frem ved en måling med decibelmåler f.eks. Gulvene skal da ligge i det samme rum og underlag m.m. så her kan det se ud

Senest redigeret: