12,213 læst ·
15 svar
12k læst
15 svar
God akustik i et biografrum?
Det her er MrZ afdeling, men hvad mener du med god akustik? Og hvad skal gipsen være godt for.
Hvis penge ikke var et spørgsmål, ville jeg vælge beton i væggene for at stoppe lyd i at trænge ud, letbeton er jo ikke en skøn sag.
Vil du styre efterklangstiden?
Vil du ændre efterklangstiden frekvens selektivt?
Vil du styre refleksioner?
Vil du forhindre lyd i at komme ind eller ud af rummet?
osv.
Hvis penge ikke var et spørgsmål, ville jeg vælge beton i væggene for at stoppe lyd i at trænge ud, letbeton er jo ikke en skøn sag.
Vil du styre refleksioner?
osv.
Eftersom jeg har lagt nogle penge i loftet (nedhængt loft og så Ecophon A) tænkte jeg også at gøre lidt ved væggene. Mest for lydisolering, men bag fronthøjttalere og lignende burde der akustik justeringer gøres?poiu sagde:Det her er MrZ afdeling, men hvad mener du med god akustik? Og hvad skal gips være godt for.
Hvis penge ikke var et spørgsmål, ville jeg have valgt beton i væggene for at stoppe lyd i at trænge ud, letbeton er jo ikke noget særlig.
Vil du styre reflekser?
osv.
klart du skal gøre ting ved væggene. Gipsen er jo lydisolerende men næppe noget fænomen hvad angår rumakustik, medmindre du bruger perforerede plader, der fungerer som helmholtzabsorbenter.
Gør det hele enkelt. Tegn en præcis plantegning over højttalere (stereo og center) samt hvor det er tænkt, at man skal sidde, når man sidder alene. Og gerne i sektion også, hvis du har tænkt dig at vinkle højttaleren nedad eller opad. Vi gør det enkle og tegner simpelthen lige streger fra højttalerens diskant gennem centrum på din lytteposition til den væg, den møder først, bagvæg eller sidevæg, det er lige meget. Her er den første refleksion, den skal tages i betragtning. Men hvis den falder ind mod væggen i 30 grader, så falder den ud med 120 grader. Og studser videre. Du skal først og fremmest sørge for at minimere refleksioner, der rammer lyttepositionen inden for 10 millisekunder eller noget. Usikker på om jeg husker rigtigt der. Tag hånd om disse refleksioner først. Diskanten reflekteres ofte fordi man vælger at have et sofabord i vejen, hvilket er det rene mareridt, men et praktisk valg...
Men lav tegninger og se, hvad der sker ved 1., 2., 3., 4. og 5. refleksion. Man vil jo ikke have dem ind i lyttepositionen, som sagt... Diskant er nemlig let at lede væk, da det fungerer som lys kan man sige...
Dog er mellemtone lidt sværere, da det kræver "tykkere" absorbenter... Absorbentens tykkelse skal være 1/4 af længden på den bølgelængde, den skal være mest effektiv mod... Se for eksempel, hvor du har det største problem med dimensionering af rummet... Hvor mødes overtoner osv. Der skal du foretage indgreb osv. osv....
Dog vil jeg påstå, at man skal bruge lige så mange penge på rumakustiske tiltag som på højttalere og forstærker...
Et dårligt rum gør et godt anlæg dårligt, men et godt rum kan ikke gøre et dårligt anlæg godt... Dog bedre...
Dimensionering er vigtigt, og det har du allerede gjort, hvilket vi har konstateret tidligere...
Nu ved jeg ikke præcis, hvad jeg har skrevet og hvad der er relevant egentlig... Må undskylde, at jeg har fredagskoma
Men præciser mere
Gør det hele enkelt. Tegn en præcis plantegning over højttalere (stereo og center) samt hvor det er tænkt, at man skal sidde, når man sidder alene. Og gerne i sektion også, hvis du har tænkt dig at vinkle højttaleren nedad eller opad. Vi gør det enkle og tegner simpelthen lige streger fra højttalerens diskant gennem centrum på din lytteposition til den væg, den møder først, bagvæg eller sidevæg, det er lige meget. Her er den første refleksion, den skal tages i betragtning. Men hvis den falder ind mod væggen i 30 grader, så falder den ud med 120 grader. Og studser videre. Du skal først og fremmest sørge for at minimere refleksioner, der rammer lyttepositionen inden for 10 millisekunder eller noget. Usikker på om jeg husker rigtigt der. Tag hånd om disse refleksioner først. Diskanten reflekteres ofte fordi man vælger at have et sofabord i vejen, hvilket er det rene mareridt, men et praktisk valg...
Men lav tegninger og se, hvad der sker ved 1., 2., 3., 4. og 5. refleksion. Man vil jo ikke have dem ind i lyttepositionen, som sagt... Diskant er nemlig let at lede væk, da det fungerer som lys kan man sige...
Dog er mellemtone lidt sværere, da det kræver "tykkere" absorbenter... Absorbentens tykkelse skal være 1/4 af længden på den bølgelængde, den skal være mest effektiv mod... Se for eksempel, hvor du har det største problem med dimensionering af rummet... Hvor mødes overtoner osv. Der skal du foretage indgreb osv. osv....
Dog vil jeg påstå, at man skal bruge lige så mange penge på rumakustiske tiltag som på højttalere og forstærker...
Et dårligt rum gør et godt anlæg dårligt, men et godt rum kan ikke gøre et dårligt anlæg godt... Dog bedre...
Dimensionering er vigtigt, og det har du allerede gjort, hvilket vi har konstateret tidligere...
Nu ved jeg ikke præcis, hvad jeg har skrevet og hvad der er relevant egentlig... Må undskylde, at jeg har fredagskoma
Men præciser mere
;D Tusind tak.mr Z sagde:klart du skal gøre noget ved væggene. Gipsen er jo lydisolerende men næppe noget fænomen hvad angår rumakustik medmindre du bruger perforerede plader, der fungerer som helmholtzabsorbere.
Gør det hele enkelt. Tegn en nøjagtig plantegning over højttalere (stereo og center) samt hvor det er tænkt at sidde, når man sidder alene. Og gerne i sektion også, hvis du tænker at vinkler højttalerne nedad eller opad. Vi gør det enkle og tegner simpelthen lige streger fra højttalerens diskant gennem centrum på din lytteposition til væggen, den møder først, bagvæg eller sidevæg er ligegyldigt. Her er den første refleksion, den skal tages hånd om. Men hvis den falder ind mod væggen i 30 grader, falder den ud med 120 grader. Og den bliver ved med at studse. Du skal fremfor alt sørge for at minimere refleksioner, der dukker op i lyttepositionen inden for 10 millisekunder eller noget. Usikker om jeg husker rigtigt der.. Tag hånd om disse refleksioner først. Diskanten bliver dog ofte reflekteret, fordi man vælger at have et sofabord i vejen, hvilket er det rene mareridt, men et praktisk valg...
Men lav tegninger og se, hvad der sker ved 1., 2., 3., 4. og 5. refleksion. Man vil jo ikke have dem ind i lyttepositionen som sagt...
Diskant er let at lede bort, da det fungerer som lys kan man sige...
Dog er mellemtone lidt sværere, da det kræver "tykkere" absorbenter.... Absorbentens tykkelse skal være 1/4 af længden på den bølgelængde, den skal være mest effektiv imod... Tjek f.eks. hvor du har det største problem med dimensioneringen af rummet... Hvor mødes overtoner osv. Der skal du gøre et indgreb osv...osv....
Dog vil jeg påstå, at man skal lægge nøjagtig lige så mange kroner på rumakustiske tiltag som man har gjort på højttalere og forstærker....
Et dårligt rum gør et godt anlæg elendigt, men et godt rum kan ikke gøre et elendigt anlæg godt... Dog bedre....
Dimensionering er vigtig, og det har du allerede gjort, hvilket vi har konstateret tidligere...
Nu ved jeg ikke præcis, hvad jeg har skrevet, og hvad der er relevant egentlig... Må undskylde det er fredagstræthed
Men præcisér mere![]()
Vi begynder med gipspladerne gør de nogen nytte, eller skal jeg bare pudse væggene som jeg tænkte fra begyndelsen, måske ikke passende at montere gips direkte mod en kældervæg?
Så trækker jeg el og højttalerkabler nu (ja i hvert fald når jeg ikke snedker facade...) så mit dilemma er, at jeg skal have højttalerne på den rigtige lytteposition, hvor højt skal surroundhøjttalerne sidde og hvor? jeg har 2plackpearl burde sidde bagved fordi de er store og 2 andre som skal sidde på højre venstre væg.
En tegning på hvordan det skal se ud findes her....
http://www.minhembio.com/Knystahall
Puds væggene.
Det her er jeg ikke særlig god til, så jeg spørger:
Vil man have et lytterum, der farver lyden, eller vil man have et "dødt" rum med surroundsystem?
Der er jo meget stor forskel på, hvad man sætter på væggene.
Bygger man et dødt rum, så løser man jo den første refleks direkte.
Så undrer jeg mig lidt over, hvad Mr Z mener med den første refleks.
Det jeg har lært er, at det er refleksioner, der kommer efter 10 ms?, der er forstyrrende, hvis de er stærke i forhold til "den første bølgefront".
Derefter kan man jo lege, så meget man vil.
Forskellige hulsten, med eller uden absorbent bagved.
Prismer på væggene (diffusor).
Selektive absorbenter, fx Helmholz uden dæmpning.
Hvad angår absorbenter, så kan man snyde lidt (hvis man bygger selv), mest dæmpning sker i overfladelagene og næsten intet ved væggen.
Derfor kan man sætte dem på skrå i loftsvinklen eller som fritstående skærme, hvor de ikke er så meget i vejen.
(Naturligvis gælder det kun for den totale efterklangstid, ikke for specifikke refleksioner, men der kan en reflektor/diffusor være et alternativ.)
Det her er jeg ikke særlig god til, så jeg spørger:
Vil man have et lytterum, der farver lyden, eller vil man have et "dødt" rum med surroundsystem?
Der er jo meget stor forskel på, hvad man sætter på væggene.
Bygger man et dødt rum, så løser man jo den første refleks direkte.
Så undrer jeg mig lidt over, hvad Mr Z mener med den første refleks.
Det jeg har lært er, at det er refleksioner, der kommer efter 10 ms?, der er forstyrrende, hvis de er stærke i forhold til "den første bølgefront".
Derefter kan man jo lege, så meget man vil.
Forskellige hulsten, med eller uden absorbent bagved.
Prismer på væggene (diffusor).
Selektive absorbenter, fx Helmholz uden dæmpning.
Hvad angår absorbenter, så kan man snyde lidt (hvis man bygger selv), mest dæmpning sker i overfladelagene og næsten intet ved væggen.
Derfor kan man sætte dem på skrå i loftsvinklen eller som fritstående skærme, hvor de ikke er så meget i vejen.
(Naturligvis gælder det kun for den totale efterklangstid, ikke for specifikke refleksioner, men der kan en reflektor/diffusor være et alternativ.)
Selvfølgelig skal man fjerne stærke sene refleksioner. Men det, jeg mener, er, at stærke tidlige refleksioner opleves som det samme signal af øret, hvilket er et forvrænget signal, en slags phaser, hvilket ikke er sjovt, hvis man ikke kan lide psykedelika
Med første refleks mener jeg der, hvor lyden reflekteres første gang. I et hjemmestudie er det ofte på miks- eller bordet, man sidder ved, hvilket man løser med et stykke stof... i et hjemmebiosystem er det det forbandede sofabord... Dog mener jeg den refleksion, som er lettest at tage hånd om. Den, der reflekteres først af en væg... Dog skal man nok ikke dæmpe den for meget, så man får et døddrum.. Man vil jo have en styrroim, ellers bliver lyden for tør. Det kan jo opblødes med effekter, som ofte findes på en del forstærkere, men disse er mere eller mindre værdiløse vil jeg hævde...
Et dødt rum er heller ikke sjovt at have, da surroundhøjttalerne skal have minimal retningseffekt uden at skabe diffuse lydfelter fra deres position. Derfor skal man helst rette surrounden mod væggen og have en diffusor bagved. Så har jeg hørt, men om det er rigtigt, ved jeg ikke; der findes vel tusind lærer her.... Dog vil jeg hævde, at dette er en rigtig konklusion... Man kan jo bygge sit rum efter LEDE-princippet (LiveEndDeadEnd), men jeg ved ikke, om det er så godt i et surroundsystem dog. Studier plejer at være opbygget på denne måde. Hvor man dræber den forreste halvdel og åbner den bagerste med diffusorer. Det er smart nok at dræbe refleksioner bag frontene, men man vil jo ikke dræbe dem så markant som i et studie, hvor man ikke vil have hele rummets akustik. Rummet skal farve lyden, men ikke ødelægge den.
Dog plejer den største skurk at være subwooferen, da folk har en tendens til at kunne lide bas af en eller anden grund... Nu er jeg ingen ekspert på placering af subwoofere, men hjørner er en klassiker, hvis man vil skabe stor baseffekt... Dog er det bassen, der plejer at blive det største problem i mindre rum, da den ikke rigtig får plads. Lofthøjden sætter ofte den værste grænse. Så personligt ville jeg nok bruge tungere gardiner i skinner rundt om hele rummet i 2 lag for at kunne påvirke rumakustikken enkelt og uden permanente tiltag... Samt 2 tubetraps i hjørner, eventuelt 4 afhængig af hvor dundrende bassen er...
For uanset hvor meget teori man kan teknisk set, er det jo lytterens oplevelse, der er nummer ét... Og jeg lever bestemt ikke, som jeg prædiker
Et dødt rum er heller ikke sjovt at have, da surroundhøjttalerne skal have minimal retningseffekt uden at skabe diffuse lydfelter fra deres position. Derfor skal man helst rette surrounden mod væggen og have en diffusor bagved. Så har jeg hørt, men om det er rigtigt, ved jeg ikke; der findes vel tusind lærer her.... Dog vil jeg hævde, at dette er en rigtig konklusion... Man kan jo bygge sit rum efter LEDE-princippet (LiveEndDeadEnd), men jeg ved ikke, om det er så godt i et surroundsystem dog. Studier plejer at være opbygget på denne måde. Hvor man dræber den forreste halvdel og åbner den bagerste med diffusorer. Det er smart nok at dræbe refleksioner bag frontene, men man vil jo ikke dræbe dem så markant som i et studie, hvor man ikke vil have hele rummets akustik. Rummet skal farve lyden, men ikke ødelægge den.
Dog plejer den største skurk at være subwooferen, da folk har en tendens til at kunne lide bas af en eller anden grund... Nu er jeg ingen ekspert på placering af subwoofere, men hjørner er en klassiker, hvis man vil skabe stor baseffekt... Dog er det bassen, der plejer at blive det største problem i mindre rum, da den ikke rigtig får plads. Lofthøjden sætter ofte den værste grænse. Så personligt ville jeg nok bruge tungere gardiner i skinner rundt om hele rummet i 2 lag for at kunne påvirke rumakustikken enkelt og uden permanente tiltag... Samt 2 tubetraps i hjørner, eventuelt 4 afhængig af hvor dundrende bassen er...
For uanset hvor meget teori man kan teknisk set, er det jo lytterens oplevelse, der er nummer ét... Og jeg lever bestemt ikke, som jeg prædiker
I Hififorum kan du sikkert finde en hel del information om akustiske tiltag.
http://www.hififorum.nu
Jeg ville nok først bare bygge rummet og mest tænke på evt. behov for dæmpning af lyd fra rummet og ud til resten af huset. Skillevægge ville jeg sørge for at mindske "kasseklang" i, gennem f.eks. dobbeltgips.
Derefter ville jeg teste forskellige akustiske tiltag, når anlægget og siddepladserne er på plads. Så tror jeg, at du allerede kan planlægge for behovet for diffusorer/absorbenter, på de steder, hvor du får førsterefleksioner.
Disse steder er altså de steder på gulv, loft og vægge, som du ser højttalerne i, hvis du sætter et spejl der. Førsterefleksionerne er forstyrrende, da de er kraftigst.
Diffusorer er vel enklest, lidt af hvert kan anvendes, typisk æggebakker og sådan. En bogreolvæg, hvor bøgerne ikke står så perfekt indstillet, fungerer også godt, samt IKEAs træpersienner/jalusier.
Jeg har tænkt på at lave en trækasse, ca. 15 cm høj, som har granulatfiber skåret i tapper, belysning og så et smukt stof på, på hver sidevæg. Det bliver både belysningsloft, absorbent og dekoration samtidigt.
På gulvet plejer et tæppe at gøre underværker.
I loftet ville en slags perforeret loft med isolering bag det nok være flottest, og det er måske bedst at bygge fra starten af.
Det var lidt _tanker_ fra mig, for jeg er næppe nogen akustikekspert, bare fordi jeg har bygget nogle højttalere selv.
http://www.hififorum.nu
Jeg ville nok først bare bygge rummet og mest tænke på evt. behov for dæmpning af lyd fra rummet og ud til resten af huset. Skillevægge ville jeg sørge for at mindske "kasseklang" i, gennem f.eks. dobbeltgips.
Derefter ville jeg teste forskellige akustiske tiltag, når anlægget og siddepladserne er på plads. Så tror jeg, at du allerede kan planlægge for behovet for diffusorer/absorbenter, på de steder, hvor du får førsterefleksioner.
Disse steder er altså de steder på gulv, loft og vægge, som du ser højttalerne i, hvis du sætter et spejl der. Førsterefleksionerne er forstyrrende, da de er kraftigst.
Diffusorer er vel enklest, lidt af hvert kan anvendes, typisk æggebakker og sådan. En bogreolvæg, hvor bøgerne ikke står så perfekt indstillet, fungerer også godt, samt IKEAs træpersienner/jalusier.
Jeg har tænkt på at lave en trækasse, ca. 15 cm høj, som har granulatfiber skåret i tapper, belysning og så et smukt stof på, på hver sidevæg. Det bliver både belysningsloft, absorbent og dekoration samtidigt.
På gulvet plejer et tæppe at gøre underværker.
I loftet ville en slags perforeret loft med isolering bag det nok være flottest, og det er måske bedst at bygge fra starten af.
Det var lidt _tanker_ fra mig, for jeg er næppe nogen akustikekspert, bare fordi jeg har bygget nogle højttalere selv.
Nu tror jeg, at jeg er med.
Det er vel snarere filtreffekter/interferens mellem signalerne, vi taler om.
(Ellers plejer man jo at tale om første bølgefront, og at det ikke spiller nogen rolle, om der kommer et nyt, endda stærkere signal inden for 10 ms? Det opfattes som det samme som det første. Anvendes ved fx højttalersystemer udendørs.)
Det gælder virkelig om at sætte en diffuser på væggen, hvis man retter den mod væggen. Allerede med højttaleren rettet mod rummet risikerer man kamfiltreffekter.
At erstatte efterklang med "ekoeffekter" tror jeg ikke en dyt på, ikke i et lytterum.
Placering af almindelige højttalere mod væg anbefales ikke, hvis jeg husker rigtigt.
Man risikerer tilsyneladende ret markante filtreffekter, fordi buer og noder bliver meget markante med den placering.
Subwooferen arbejder måske med bølgelængder, så dens dim. ikke skaber det problem, det ved jeg ikke.
Burde man ikke fra begyndelsen tage hånd om basmoderne i rummet?
Højere oppe i frekvens bliver jo det meste statistisk fordelt, og man behøver ikke bekymre sig så meget om stående bølger.
Rørtæpper antager jeg er Helmholtz resonatorer, men er de afstemt for hvert rum?
Det er vel snarere filtreffekter/interferens mellem signalerne, vi taler om.
(Ellers plejer man jo at tale om første bølgefront, og at det ikke spiller nogen rolle, om der kommer et nyt, endda stærkere signal inden for 10 ms? Det opfattes som det samme som det første. Anvendes ved fx højttalersystemer udendørs.)
Det gælder virkelig om at sætte en diffuser på væggen, hvis man retter den mod væggen. Allerede med højttaleren rettet mod rummet risikerer man kamfiltreffekter.
At erstatte efterklang med "ekoeffekter" tror jeg ikke en dyt på, ikke i et lytterum.
Placering af almindelige højttalere mod væg anbefales ikke, hvis jeg husker rigtigt.
Man risikerer tilsyneladende ret markante filtreffekter, fordi buer og noder bliver meget markante med den placering.
Subwooferen arbejder måske med bølgelængder, så dens dim. ikke skaber det problem, det ved jeg ikke.
Burde man ikke fra begyndelsen tage hånd om basmoderne i rummet?
Højere oppe i frekvens bliver jo det meste statistisk fordelt, og man behøver ikke bekymre sig så meget om stående bølger.
Rørtæpper antager jeg er Helmholtz resonatorer, men er de afstemt for hvert rum?
He he nu flytter vi op et tandhjul
Basmodulerne skal man forsøge at tage sig af allerede i dimensioneringsstadiet, dog kræver dette lidt vinkler og sager, hvilket man i 99 tilfælde af 100 ikke har plads til, desværre vil jeg påstå.
Højttalere mod væg er nogle gange en nødvendighed, da der findes et antal, der kræver netop dette. Dog er dette ret uinteressant, hvis man ikke har anskaffet sig et sådant par
Subwooferen bliver som sagt mere markant ved hjørneplacering eller hvis den står for tæt på en væg.. Jeg har en idé om, at den helst skal stå 1,5 m fra væg, dog afhænger dette af dimensionen af kassen, elementet osv. Man kan sikkert regne på det, hvis man har for meget fritid.
Tubetraps er helmholtzresonatorer, dog behøver de ikke at være afstemt, men det skader ikke, hvis de er det. Man kan jo relativt enkelt få resonansfrekvensen i rummet og beregne noder og hele den pakke. Jeg mener, jeg har set et lille Excel-ark til netop dette. Det er godt nok temmelig forenklet men sandsynligvis tilstrækkeligt præcist til, at en "almindelig" lytter ikke skal irritere sig over det. Personligt ville jeg bruge mine ører, indtil jeg blev tilfreds, men det er klart, først ville man nok lave en lille matematisk øvelse for at have lidt teori at stå på og noget at tage udgangspunkt i...
Så vil jeg huske, at der findes et præcist program til indmåling, hvor man indtaster en modelfil og så skriver ind højttalerkoordinater samt andre data for højttalerne, så får man en flot overskuelig tegning af noder, refleksioner og hele kittet... Dog mener jeg også, man skal kalibrere dette ved hjælp af testsignaler i rummet også...
Hvis man nu er en vild audiofil på grænsen til pervers... Men som Onkel Barbro sagde "Der findes ingen genveje til den perfekte lyd."
Basmodulerne skal man forsøge at tage sig af allerede i dimensioneringsstadiet, dog kræver dette lidt vinkler og sager, hvilket man i 99 tilfælde af 100 ikke har plads til, desværre vil jeg påstå.
Højttalere mod væg er nogle gange en nødvendighed, da der findes et antal, der kræver netop dette. Dog er dette ret uinteressant, hvis man ikke har anskaffet sig et sådant par
Subwooferen bliver som sagt mere markant ved hjørneplacering eller hvis den står for tæt på en væg.. Jeg har en idé om, at den helst skal stå 1,5 m fra væg, dog afhænger dette af dimensionen af kassen, elementet osv. Man kan sikkert regne på det, hvis man har for meget fritid.
Tubetraps er helmholtzresonatorer, dog behøver de ikke at være afstemt, men det skader ikke, hvis de er det. Man kan jo relativt enkelt få resonansfrekvensen i rummet og beregne noder og hele den pakke. Jeg mener, jeg har set et lille Excel-ark til netop dette. Det er godt nok temmelig forenklet men sandsynligvis tilstrækkeligt præcist til, at en "almindelig" lytter ikke skal irritere sig over det. Personligt ville jeg bruge mine ører, indtil jeg blev tilfreds, men det er klart, først ville man nok lave en lille matematisk øvelse for at have lidt teori at stå på og noget at tage udgangspunkt i...
Så vil jeg huske, at der findes et præcist program til indmåling, hvor man indtaster en modelfil og så skriver ind højttalerkoordinater samt andre data for højttalerne, så får man en flot overskuelig tegning af noder, refleksioner og hele kittet... Dog mener jeg også, man skal kalibrere dette ved hjælp af testsignaler i rummet også...
Hvis man nu er en vild audiofil på grænsen til pervers... Men som Onkel Barbro sagde "Der findes ingen genveje til den perfekte lyd."
Ok men hvor skal højttalerne placeres centeren over under lærredet? Frontlarne lige ved siden af lærredet? Surrene 2 ved siden af hver? 2 bag hver? Så subbasen 1,5 m fra væggen sagde du hmm, det kan blive et problem? Som sagt skal jeg trække alle kabler nu, og det ville være godt, hvis alt fik en placering, så jeg slipper for at flytte det senere = eftersom jeg trækker rør i væggene :-/
Center og stereo parret skal helst sidde i samme højde, det er det første krav. Derefter skal det fra primær lytteposition være lige så langt til centrum mellem stereoparret, som det er mellem diskanterne i stereoparret. Dvs. hvis du har 4 meter mellem diskanterne på dine front stereohøjtalere, skal du forestille dig en lige linje mellem dem. Præcis centreret mellem dem skal der så være 4 meter til din lytteposition.Draven sagde:Ok men hva skal højttalerne placeres centret over under dugen? Front højtalerne lige ved siden af dugen? Surroundhøjtalere 2 ved siden af hver? 2 bag hver? Så subwooferen 1,5 m fra væggen, sagde du hmm, det kan blive et problem? Som sagt, skal jeg trække alle kabler nu, og det ville være godt, hvis alt fik en placering, så jeg ikke skal flytte dem senere = fordi jeg trækker rør i væggene :-/
Surroundhøjtalerne er jeg dog mere usikker på, da jeg ikke er direkte bekendt med surroundplaceringen, men de bageste højtalere skal skabe diffust lyd og skaber jo ikke direkte så meget ballade, da frontene håndterer 90% af lyden, så jeg kan forestille mig, at det er ret åbent egentlig. Men jeg kan tage grueligt fejl... Hvis du har en god niveaukontrol på subben, kan du placere den i hjørnet, men vær forberedt på at have den meget lavere i volumen... For du vil få et ret godt svar fra den.. Men alt kan løses... jo...
Hvis man har et "firkantet" rum, dvs. alle vægge, loft og gulv er parallelle med den modsatte overflade, vil man få en frekvensgang, der er ujævn i de lavere frekvensområder. Mellem de plane overflader vil der være stående bølger med en frekvens, der er 1/2 bølgelængde af afstanden mellem væggene. + multipler af denne frekvens, men det er grundfrekvensen, der ødelægger mest. Resultatet kan blive en meget "bumpet" og upræcis bas.
Det (teoretisk) ideale er at lade to vægge og loftet hælde lidt.
Et andet problem er det, som mrZ har været inde på en del, højttalere, der er placeret ved en væg eller i et hjørne, får en kraftig forstærkning i de lavere registre, nogle gange ønskværdigt, andre gange ikke. Hvis jeg husker teorien korrekt, gengives bølgelængder op til elementdiameteren uden rumforstærkning, og lavere frekvenser end det forstærkes/svækkes af omgivende vægge og lignende. (Lidt forenklet)
Men selv har jeg egentlig ingen praktisk erfaring med dette, det er nok mest indlæst viden, så jeg anbefaler bl.a. følgende tråde i et andet forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54652
Der kan man læse om akustik og rummet.
//ML
Det (teoretisk) ideale er at lade to vægge og loftet hælde lidt.
Et andet problem er det, som mrZ har været inde på en del, højttalere, der er placeret ved en væg eller i et hjørne, får en kraftig forstærkning i de lavere registre, nogle gange ønskværdigt, andre gange ikke. Hvis jeg husker teorien korrekt, gengives bølgelængder op til elementdiameteren uden rumforstærkning, og lavere frekvenser end det forstærkes/svækkes af omgivende vægge og lignende. (Lidt forenklet)
Men selv har jeg egentlig ingen praktisk erfaring med dette, det er nok mest indlæst viden, så jeg anbefaler bl.a. følgende tråde i et andet forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54652
Der kan man læse om akustik og rummet.
//ML
Hvor store ting er det, du har tænkt dig at draven?
Der er en kæmpe forskel på subwuffer som drikkevarekasse og basbokse som skokasse, henholdsvis subwoofer som olietank og basbokse som olietønde.
De førstnævnte tager snarere hånd om mellemtone end bas.
Har du de senere ting, så skal du fikse akustikken i basregistret, måske skal man endda bruge elektriske båndspærringsfiltre for ikke at matche for meget i visse frekvenser.
Men nu begynder det at blive lidt "state of the art".
Der er en kæmpe forskel på subwuffer som drikkevarekasse og basbokse som skokasse, henholdsvis subwoofer som olietank og basbokse som olietønde.
De førstnævnte tager snarere hånd om mellemtone end bas.
Har du de senere ting, så skal du fikse akustikken i basregistret, måske skal man endda bruge elektriske båndspærringsfiltre for ikke at matche for meget i visse frekvenser.
Men nu begynder det at blive lidt "state of the art".
Nja jag hade tänkt behålla det jag har beroende på hur det låter i det nya biorummet :-/poiu sagde:Hur stora grejer är det du har tänkt draven?
Det är en grym skillnad på subwuffer typ drickaback och baslådor typ skokartong, resp subwoffer typ oljetank och baslådor typ oljefat.
De förts nämda tar snarare hand om mellanregister än bas.
Har du de senare grejerna så måste du fixa akustiken i basregistret, kanske måste man t.o.m använda elektriska bandspärrfilter för att inte ens mata ut för mycket i vissa moder.
Men nu börjar det bli lite "state off the art" .![]()
Förstärkare HK avr-430
Hela Blackdiamond serien från audiopro (2frontar 1 center 2surronds)
sen två lågbudget Sony surronds för att få 7.1 ljudet
Sen en 12" proson subwoofer. Ev komplettera med 1subwoofer till... kanske ?
Så inga oljetanks tror jag...