Skal snart begynde med afløbsføringen til overetagen og overvejer om det er ok at bore/skære 80 mm huller i bjælkerne (45*220) uden at forstærke på nogen måde :confused:

Jeg skal iøvrigt forstærke gulvet med flere bjælker, så jeg får cc 300 mm, men spær er fastgjort/hviler på nogle bjælker (cc 1200 mm)

Er der nogen, der har nogle gode idéer:)

Jeg tror ikke overhovedet, at det er i orden uden forstærkning.
Hvis jeg husker rigtigt, skal man:
- Udføre gennemføringen så tæt på underlag som muligt (jo længere væk fra underlag, desto mere svækkes bjælken)
- Bore midt i bjælken, i højderetning altså
- Forstærke med strimler af kraftig konstruktionskrydsfiner, som limes og skrues på begge sider af bjælken og både over og under hullet. Altså fire strimler per hul.

Jeg kan meget vel tage fejl i detaljer om forstærkningen, kan nogen erfaren bygherre bekræfte??

Hvor mange bjælker skal du igennem, før du kommer til rummet?

80'er huller er lidt for meget uden forstærkning. Kan du ikke gå igennem stommen/spångolv og på den måde op til overetagen og derefter fortsætte på den vej i stedet for bjælkebunden?

Edit* Er det et nybyggeri eller rot?

Danne213 sagde:
Hvor mange bjælker skal du igennem, inden du kommer til rummet?

80:ers hul er lidt vel i overkanten uden forstærkning. Kan du ikke gå igennem stammen/spangulv og på den måde op til overetagen og så fortsætte på den vej i stedet for bjælkelaget?

Edit* Er det et nybyggeri eller renovering?
Badeværelset på øverste etage ligger lige i det ene hjørne af huset, afløbsrøret kommer op cirka midt på, langs ydervæggen.

Huset er splinternyt med sokkel på jorden (mangler stadig indervægge nedenunder)
Har desværre ikke planlagt for noget mere afløbsrør udover 110 røret til overetage/ventilation (lidt sent at ændre nu måske)

I de huse jeg har bygget har vi altid undgået at bore nogle større huller gennem bjælker, undtagen elrør osv.

Altid i det omfang det har været muligt har vi ført gennem ydervæg/kattevinduer og eventuelle slitsker.

Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud hos dig, men hvis du har billeder, kan det måske lette lidt.

Er væggene gipset på overetagen?

Danne213 sagde:
I de huse jeg har bygget, har vi altid undgået at lave større huller gennem bjælker, kun elrør osv.

Altid i det omfang, det har været muligt har vi ført gennem ydervæg/kattevinduer og eventuelle slidsker.

Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud hos dig, men hvis du har billeder måske det kan lette lidt.

Er væggene i gips på øverste etage?
Ydervægge er helt udelukket (Trivselhus bruger diffspærre lige bag gipsen)
Kattevindue, hmm, så må jeg hæve gulvet i badeværelset, føre afløbsrøret ved tagfoden (kræver godt isolering af rør)

Afløbsrørene er 110 og 75 mm tykke:o

Huset er 1,5 plan med mansardtag (desværre ingen billeder lige nu) Øverste etage er helt tomt, man ser ydertaget fra nederste etage, stommens rejse lige færdig.

Senest redigeret:
hej.
bank en 2"2" i overkant på hver side lim lim så går det.

mvh
snickar estwing

Så på nogens hjemmeside, at den metode blev brugt :)
Men der sad det både i over- og underkant, så 4 stk. i alt.

srry jeg mente både over og under. korrekt!!!

mvh
snickar estwing

• Gulvisolering skrællet af for at vise skjulte rør og ledninger i trærammekonstruktion.
Netop. Men jeg har overvejet, om jeg i stedet skal bruge krydsfiner. Det må blive en endnu stærkere forbindelse!

Senest redigeret:
Monter 12mm konstruktionsplywood på hver side af 45x220 gulvbjælkerne, lav plyfadelene 200x600mm. Disse tillader dig at lave 100mm huller c/c i gulvbjælkerne uden at miste bæreevne, forudsat at du limer og sømmer dem.
Håber du får gavn af det.

hempa111 sagde:
Monter 12mm konstruktionsplywood på hver side af 45x220 gulvbjælkerne, lav plyfabiterne 200x600mm. Disse tillader dig at lave 100mm huller c/c i gulvbjælkerne uden at miste bæringsevne, forudsat at du limer og sømmer dem.
Håber at du får nytte af det.
Er det bedst at sømme, eller fungerer det lige så godt med skruer?

Det fungerer godt med skrue også

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.