50,947 læst ·
15 svar
51k læst
15 svar
Bøje trælister/foder til f.eks. bue.
Er der nogen, der ved, hvordan man på den enkleste måde bøjer trælister/dørkarme, så de kan tilpasses til f.eks. en bue? Eller findes der byggemarkeder, der sælger bøjede trælister, og jeg mener ikke færdige buekonstruktioner til 2-3000kr.
Jeg vil gerne bygge en døråbning om til en enkel bue i mdf, men hvordan man skal indramme buen med en pæn, føjelig træliste afskrækker lidt, forslag?
Jeg vil gerne bygge en døråbning om til en enkel bue i mdf, men hvordan man skal indramme buen med en pæn, føjelig træliste afskrækker lidt, forslag?
Har selv lavet en bue, og der sprang vi helt over lister. Skulle dog have forstærket hjørnerne ca. 1 meter op for at tåle lidt mere, så der kommer der til at være en metalliste af en slags. Arbejder du i MDF resten, så burde det nemmeste være at lave egne lister med en fræser.
Moriax, jeg antager, at du vil have dørkarmelister på vægsiden, dvs. buede mod "forkert" retning, den svære retning?
Så foreslår jeg følgende; Tag en tyk plade af fx gulvspånplade, tegn den ønskede kurve på den, sav ud.
Sav derefter 5mm tykke, og ønsket brede trælister, lange nok, og så mange, at deres samlede tykkelse svarer til den ønskede bredde på den færdige liste. Damp disse bløde, tag dem ind i saunaen fx.
Påfør uretanlim og klem listepakken mellem de to skabeloner, spænd fast med limtvinger + tvinger mod arbejdsbordet. Når det er tørt, har du et fint emne at arbejde videre på, fas kanter osv. Hvis du vil have profil, brug overfræseren. Så får du en bøjet liste i træ
Så foreslår jeg følgende; Tag en tyk plade af fx gulvspånplade, tegn den ønskede kurve på den, sav ud.
Sav derefter 5mm tykke, og ønsket brede trælister, lange nok, og så mange, at deres samlede tykkelse svarer til den ønskede bredde på den færdige liste. Damp disse bløde, tag dem ind i saunaen fx.
Påfør uretanlim og klem listepakken mellem de to skabeloner, spænd fast med limtvinger + tvinger mod arbejdsbordet. Når det er tørt, har du et fint emne at arbejde videre på, fas kanter osv. Hvis du vil have profil, brug overfræseren. Så får du en bøjet liste i træ
Det er et antal år siden jeg bøjede lister, så jeg husker ikke præcist tider eller dimensioner. Princippet er, at man tager et rør (spiro hvis det er brede lister), leder vanddamp ind (jeg mindes, at vi brugte en almindelig vandkedel) fra enderne, reguleres ind og udløbet af dampen, så listerne får et ordentligt dampbad. Jeg husker, at det var enklere og hurtigere, end jeg kunne forestille mig. Fremfor alt fandt jeg det rigtig sjovt. Men så snart listen bliver kold, er det forbi. Således skal man montere hurtigt med søm/skruer eller tvinge. Hvorfor ikke prøve på en kort og tynd liste i et lille rør, så kan du nok regne ud, hvad der behøves til dit behov. Det er endda muligt at bøje en liste bare ved at holde den over tuden på en kaffemaskine i et minut, mens man bøjer under jævnt tryk. Husk at bruge handsker, ellers bliver det varmt om hænderne. Prøv dig frem med træ, du kløver med "rigtig" fiberretning. Ved grovere træ foreslår jeg en bøjeligt slange/rør og en form, man efterhånden tvinger indad. Antar at man også kan tage flere tynde lister og dampe samtidig, lægge i en færdiglavet form og tvinge sammen. Efter de er kølnet, lime og tvinge sammen igen og høvle slibe ned. Har aldrig gjort det selv, men det burde fungere rent teoretisk. Det kan endda blive flot og usædvanligt. Lidt svært at være mere præcis, når man ikke ved, hvilke dimensioner eller radier det drejer sig om.
Enig med Lurvnos. Hvis man bedømmer listeprojektet på en skala, så har MDF og krydsfiner en sværhedsgrad på 2 på en 5-trinsskala. Imponeringsfaktoren er ekstremt lav, ca. 0,1. Derimod, hvis du baser trælister og beholder dem trærene, er sværhedsgraden 3, men imponeringsfaktoren er ca. 4,0.
Altså en fremragende mulighed for maskulin selvhævdelse, forudsat at du er mand. Er du derimod kvinde, er det en sikker måde at knække hele din maskuline omgivelses selvværd.
Således kun fordele. Relativt enkelt. Byg en jig med præcise mål. Bas nogle lister ad gangen. Pres fast. Tør. Lim. Høvle og slibe, og det er klart. Endnu flottere hvis du borer huller gennem listerne, indsætter træpløkke og sliber ned. Tilføj 0,5 til imponeringsfaktoren.
Hvor blev - tommelfingrene i selerne, de udbulede brystkasser og det selvtilfredse smil - af. Er den attitude ved at uddø?
Altså en fremragende mulighed for maskulin selvhævdelse, forudsat at du er mand. Er du derimod kvinde, er det en sikker måde at knække hele din maskuline omgivelses selvværd.
Således kun fordele. Relativt enkelt. Byg en jig med præcise mål. Bas nogle lister ad gangen. Pres fast. Tør. Lim. Høvle og slibe, og det er klart. Endnu flottere hvis du borer huller gennem listerne, indsætter træpløkke og sliber ned. Tilføj 0,5 til imponeringsfaktoren.
Hvor blev - tommelfingrene i selerne, de udbulede brystkasser og det selvtilfredse smil - af. Er den attitude ved at uddø?
At male ferarrirødt på steder som ikke ses, ser jeg ikke rigtig pointen med
, men jeg kan indrømme, det ser imponerende ud, hvis en bøjet træliste er træren. Øvrige lister skal så også være trærene, hvis det skal give nogen mening. Det falder jo lidt til jorden, hvis man alligevel skal fortælle alle, at det faktisk er bøjet træ under malingen. På den anden side er umalede fyrretrælister ret grimme, synes jeg.
Kan man bøje egetrælister på samme måde med godt resultat? Skal bygge en bar på et tidspunkt, og da kunne man jo prøve at bøje lidt.
/CC
Kan man bøje egetrælister på samme måde med godt resultat? Skal bygge en bar på et tidspunkt, og da kunne man jo prøve at bøje lidt.
/CC
Helt klart falder maling på sin egen urimelighed. Grundmaterialet står i direkte forhold til forædlingsarbejdet. Man lægger ikke lige så meget forædlingsarbejde i et tinsmykke, som man ville på et tilsvarende i guld.
Bøjet eg lyder fint. Generelt er det sværere at bøje nåletræer end løvtræer. Med hensyn til eg skal man være opmærksom på fugtigheden. Man bruger damp bare for at træet skal bevare overfladefugten. Ellers kan det revne på grund af fugtforskelle i træet. Generelt gælder det om at studere fiberretningen og knaster. Kernen udad. Bøj cirka 1-2 timer på en normal tyk liste 10-20 mm. Men prøv dig frem.
Bøjet eg lyder fint. Generelt er det sværere at bøje nåletræer end løvtræer. Med hensyn til eg skal man være opmærksom på fugtigheden. Man bruger damp bare for at træet skal bevare overfladefugten. Ellers kan det revne på grund af fugtforskelle i træet. Generelt gælder det om at studere fiberretningen og knaster. Kernen udad. Bøj cirka 1-2 timer på en normal tyk liste 10-20 mm. Men prøv dig frem.
Det går udmærket at bøje eg!
Her er en god kilde til viden:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=&p=45869&cat=1,45866,45867
Se tabellen over træsorter, eg og hickory tilhører dem, som kan bøjes mest, en 1x1" eg kan krøjes med en radius af 2"
Visse krav stilles dog til træet, se teksten.
Hemmeligheden med at bøje træ brutalt meget er denne;
Når man bøjer en liste opstår trykkræfter på indersiden, og trækkræfter på ydersiden. Træ tåler cirka 2-3% træk henholdsvis tryk, inden det kollapser.
Men hvis træet er dampet (=basaet) og rygende varmt tåler det stadig kun 3% træk, men op til 35% sammenpresning! Så når man bøjer meget, behøves et stålbånd strakt på listens yderside, der tager op trækkræfterne. Da strækkes ikke "yderkurven", men kun "inderkurven" komprimeres.
Jeg krøllede med godt resultat en egliste, 30x8mm i en radius omtrent som rundt en tekop, et kvart omgang.
Dette blev en trappenæse i min nye trappe, hvis sidste trin er afrundet.
Her er en god kilde til viden:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=&p=45869&cat=1,45866,45867
Se tabellen over træsorter, eg og hickory tilhører dem, som kan bøjes mest, en 1x1" eg kan krøjes med en radius af 2"
Visse krav stilles dog til træet, se teksten.
Hemmeligheden med at bøje træ brutalt meget er denne;
Når man bøjer en liste opstår trykkræfter på indersiden, og trækkræfter på ydersiden. Træ tåler cirka 2-3% træk henholdsvis tryk, inden det kollapser.
Men hvis træet er dampet (=basaet) og rygende varmt tåler det stadig kun 3% træk, men op til 35% sammenpresning! Så når man bøjer meget, behøves et stålbånd strakt på listens yderside, der tager op trækkræfterne. Da strækkes ikke "yderkurven", men kun "inderkurven" komprimeres.
Jeg krøllede med godt resultat en egliste, 30x8mm i en radius omtrent som rundt en tekop, et kvart omgang.
Dette blev en trappenæse i min nye trappe, hvis sidste trin er afrundet.
En anden metode når det kommer til små trædetaljer er at bruge mikrobølgeovnen. Vikl en fugtig klud rundt om træet. Prøv dig frem med tiden.
Det er varmen der gør at man kan bøje, men det handler om sekunder, ikke om minutter, som træet er formbart.
Det er varmen der gør at man kan bøje, men det handler om sekunder, ikke om minutter, som træet er formbart.
Ok, da jeg hverken har sauna eller adgang til lange metalrør til at dampe lister i, er det enkle alternativ vel at save buede lister ud af en mdf-plade. Så kommer spørgsmålet op, hvordan får jeg bedst mulig disse udsavede stykker til at se ud som lister?
Kan jeg få forslag og idéer!
Helst ville jeg slibe den ene side ned en del, så det bliver en hvælvet kant (typisk udseende på en liste). Derefter ville jeg gerne have en svag "fordybning" over cirka halvdelen af listen, så det får et dekorativt udseende. Det sidste har jeg ingen idé om, hvordan man løser uden en professionel maskinpark model træindustri, så det skal måske droppes! Jeg ved ikke hvad man kan opnå med en håndfræser, da jeg ikke ejer en eller har brugt en for den sags skyld. Listen vil nok blive malet i brun tone, der er jo ingen flotte træmønstre at fremhæve med mdf, så bejdsning er vel ikke en mulighed?
Som sagt, idéer til hvordan man får en udsavet mdf-bit til at se mere ud som en dekorativ liste?
Kan jeg få forslag og idéer!
Helst ville jeg slibe den ene side ned en del, så det bliver en hvælvet kant (typisk udseende på en liste). Derefter ville jeg gerne have en svag "fordybning" over cirka halvdelen af listen, så det får et dekorativt udseende. Det sidste har jeg ingen idé om, hvordan man løser uden en professionel maskinpark model træindustri, så det skal måske droppes! Jeg ved ikke hvad man kan opnå med en håndfræser, da jeg ikke ejer en eller har brugt en for den sags skyld. Listen vil nok blive malet i brun tone, der er jo ingen flotte træmønstre at fremhæve med mdf, så bejdsning er vel ikke en mulighed?
Som sagt, idéer til hvordan man får en udsavet mdf-bit til at se mere ud som en dekorativ liste?
Har du en overfræser monteret i bordet? I så fald kan man lave en jigg, der gør det muligt at fræse selv bøjede lister. Gør følgende: Sav listen ud af MDF. Tag den resterende MDF-plades ydre bue og læg et lige snit som tangent til cirkelbuen. Du bør nu have to stk. ensrettede retvinklede "trekanter", hvor hypotenusen faktisk er en cirkelbue. Fjern lidt i midten for at give plads til fræseren. (der hvor tangenten mødte cirkelbuen) Fastspænd dine dele på fræsebordets anslag, så de passer med listen. Alt skal altså stå op. Nu burde resten falde naturligt på plads. Skal gå,
Mattias
Mattias
En mulig måde at gøre det på er at pensle på ammoniak. Jeg plejer at bruge den opløsning, du kan finde i malerbutikken (25%ig). Ammoniakken opløser cellulosan, så det bliver let at bøje. Når ammoniakken er fordampet, har træet taget den nye form. Dog er det ikke passende at stikke næsen for tæt på;-)