Jeg tænkte på at bygge et cykelskur af carport-model - fire stolper og et tag. Mine spørgsmål vedrører dimensioneringen.
Konstruktionen vil måle 2500*2500 (højde 2200). Jeg har nogle 70*70 stolper til overs, som jeg tænkte at bruge til at holde taget oppe. Jeg overvejer, om man også kan bruge en 70*70 stolpe som regel for bjælkelag til taget? Jeg vil lægge ru brædder og derefter shingel ovenpå.
De beregningseksempler, jeg finder, gælder for 45 mm-regler, og 45*70 føles jo for svagt, selv for en lettere konstruktion.
Er der nogen, der har en vurdering af, om en 70*70 stolpe ville holde som regel ved 2500 mm fri længde og cc60? Eller vil det give efter?
/Erik
Konstruktionen vil måle 2500*2500 (højde 2200). Jeg har nogle 70*70 stolper til overs, som jeg tænkte at bruge til at holde taget oppe. Jeg overvejer, om man også kan bruge en 70*70 stolpe som regel for bjælkelag til taget? Jeg vil lægge ru brædder og derefter shingel ovenpå.
De beregningseksempler, jeg finder, gælder for 45 mm-regler, og 45*70 føles jo for svagt, selv for en lettere konstruktion.
Er der nogen, der har en vurdering af, om en 70*70 stolpe ville holde som regel ved 2500 mm fri længde og cc60? Eller vil det give efter?
/Erik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, det kommer til at svikte en del på midten. Flere cm. Lim og skruer du dem derimod sammen på højden bliver det rigtig godt. Ellers er nok minimumsdimensionen 45x145 C 24. Jeg ville nok vælge 45x170 C 24.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er som sagt et cykelstativ. Risikoen ved at underdimensionere er, at det ret hurtigt ser grimt ud. Ellers bør sådan en konstruktion kunne holde sig frisk længe.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Samling i bjælkelag for indvendigt loft
Bygningsfysik -
Förvandla sadeltak till mansardtak och behålla befintligt mellanbjälklag?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Finns en mening med vindavledare för bjälklagsisolering utan taktfotsventilation?
Ventilation -
Inför lösull i takbjälklaget
Isolering -
Hulboring i tagbjælkelag, svækkelse?
Bygningsfysik