Jeg tænkte på at bygge et cykelskur af carport-model - fire stolper og et tag. Mine spørgsmål vedrører dimensioneringen.

Konstruktionen vil måle 2500*2500 (højde 2200). Jeg har nogle 70*70 stolper til overs, som jeg tænkte at bruge til at holde taget oppe. Jeg overvejer, om man også kan bruge en 70*70 stolpe som regel for bjælkelag til taget? Jeg vil lægge ru brædder og derefter shingel ovenpå.

De beregningseksempler, jeg finder, gælder for 45 mm-regler, og 45*70 føles jo for svagt, selv for en lettere konstruktion.

Er der nogen, der har en vurdering af, om en 70*70 stolpe ville holde som regel ved 2500 mm fri længde og cc60? Eller vil det give efter?

/Erik

Magnus E K
Mere information er nødvendig. Vinkel på taget? Snezone?

Hvis du kløver stolperne og skruelimer sammen til 30 x 140, så bliver det stærkere. (Nogen anden må beregne om det holder.)

Ja, det kommer til at svikte en del på midten. Flere cm. Lim og skruer du dem derimod sammen på højden bliver det rigtig godt. Ellers er nok minimumsdimensionen 45x145 C 24. Jeg ville nok vælge 45x170 C 24.

Tak for svar!

Supplerer lidt: Snözon 2 og 10 graders pulpettag. Føles alligevel som om det er nødvendigt at gå op i dimension.

Det er som sagt et cykelstativ. Risikoen ved at underdimensionere er, at det ret hurtigt ser grimt ud. Ellers bør sådan en konstruktion kunne holde sig frisk længe.

J justusandersson sagde:
Det er som sagt et cykelstativ. Risikoen ved at underdimensionere er, at det ret hurtigt ser grimt ud. Ellers bør sådan en konstruktion kunne holde sig frisk længe.
Tak for godt svar, følger dine anbefalinger.

/Erik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.