Hej allesammen! Jeg har fået den idé, at jeg skal fjerne en bærende væg for at få køkken, spisestue og stuen i én række. Jeg gik ind på byggesbeskrivelser og lavede en enklere beregning (se vedhæftet), men problemet er jo som bekendt, at limtræ bygger højde for meget! Så mit spørgsmål er, hvilken dimension af HEA eller HEB man kunne regne hjem i stedet? Og hvad kræver bygningsnævnet for beregninger i en byggeanmeldelse?
Bør kræves K-tegning af konstruktør. Konstruktør kan mange kalde sig, men man skal besidde tilstrækkelig viden til opgaven.
Man kan i teorien sammenligne I*E for henholdsvis limträ og HEA og på den måde få en dimension efter sin fremtagne bjælke. Men jeg anbefaler at tage en konsulent ind, så har du gode tegninger til byggeanmeldelse også.
Man kan i teorien sammenligne I*E for henholdsvis limträ og HEA og på den måde få en dimension efter sin fremtagne bjælke. Men jeg anbefaler at tage en konsulent ind, så har du gode tegninger til byggeanmeldelse også.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg synes også, du skal tage hjælp af nogen. Du har regnet med en udstrakt last på ca. 20 kN/m på bjælken, hvilket lyder lidt i overkanten. Samtidig er dit svar, 90x360 for spinkelt med hensyn til nedbøjningen. Med 20 kN/m har du brug for en HEA 180 bjælke. Hvis du mindsker åbningens mål et par decimeter, kunne du bruge 215x270 limtræ, stadig under forudsætning af 20 kN/m.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis I er sikre på plantegningen, er det bedre med en konstruktør i dette tilfælde.
@justusandersson må jeg spørge, hvor egenvægten af taget og snelasten kommer ind i billedet i Byggbeskrivningars beregning med hensyn til dimensioneringen af bjælken? På hjemmesiden er der ingen steder, hvor man kan angive c/c afstanden mellem spær.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det ved jeg lige så lidt som du. Jeg er skeptisk over for det værktøj og har ingen viden om det. Jeg bare regnede baglæns ved hjælp af oplysningerne om bjælkedimension og nedbøjning. Uden spær c/c og støttebensplacering er det jo svært at regne ned tagbelastningerne.
Jeg er enig. Jeg lavede en egen beregning for at sammenligne og får den totale linjelast til ca. 19 kN/m. Da har jeg regnet med den nyttige last (2kN/m2) samt gulvbjælkernes og bjælkenes egentyngde.
Afvekslingsbjælken belastes vel ikke af andre laster?
Afvekslingsbjælken belastes vel ikke af andre laster?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger jo af takkonstruktionen.
Nja ikke helt og holdent. Men det ville være godt, hvis man kunne se, hvordan de tænker med beregningerne, antagelser osv.L link74 sagde:
EDIT: Jeg så, at der står, at beregningerne udføres med Statcon, et dimensioneringsprogram desuden. Jeg bliver hurtigt skeptisk over for ting, som jeg ikke selv kan kontrollere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg deler @scorp1ons opfattelse i stort. Jeg skrev, at jeg er skeptisk, men jeg har aldrig brugt værktøjet. Jeg synes nok, at anvendelsen må bygge på ret gode forkundskaber, så man kan sætte spørgsmålstegn ved resultatet. Som min matematiklærer indprentede: Er svaret rimeligt?L link74 sagde:
Hyggeligt område du bor i. Skräcklestugan har jeg besøgt mange gange. Hvornår er dit hus bygget?