Det er tid til at renovere træterrassen, som er 15 år gammel.

Underkonstruktionen (45x90mm bjælker) skal udskiftes, og nu er spørgsmålet, om jeg bedst pensler de trykimprægnerede bjælkers overside (som terrassebrædderne monteres på) med bitumen eller klarlak.

Hornbach anbefalede bitumen (efter grunder), men hvad taler egentlig imod en klarlak til udendørs brug? Det føles som om klarlak ville være en lettere og mindst lige så god løsning. Og hvis jeg har forstået det rigtigt, kræves der heller ingen grunder for klarlak.

Hvad mener I?

Der findes speciel tape til formålet

Klarlak lægger sig på overfladen, og så snart fugt kommer ind under, løsner det sig. Biltum trænger ind i træet og giver en "zone" også under overfladen.
Men er det nødvendigt at behandle trykimprægneret træ?

Matti_75 Matti_75 sagde:
Der findes speciel tape til formålet
Ja, jeg så det - Bitumen-tape. Rigtig dyrt er det. Hornbach anbefalede mig at pensle Bitumen i stedet, da det er store flader og det trænger bedre ind ved at pensle. Meget billigere også.

Z z_bumbi sagde:
Klarlak lægger sig på overfladen, og så snart fugt trænger ind under, løsner det. Biltum trænger ind i træet og giver en "zone" selv under overfladen.
Men er det nødvendigt at behandle imprægneret træ?
Godt at vide angående lakken. Tak. Ja, her er et billede af det imprægnerede gamle træ, som jeg desværre ikke penslede med bitumen før:

Gammelt trykimprægneret træ uden bitumenbelægning placeret på en byggeplads med mos og stenblokke.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Denne er ikke så dyr
Verktygsvaruhuset

[bild]
Ok, så du mener at Bitumen-tape er bedre end penslet bitumen? Nogen særlig grund?

Z z_bumbi sagde:
Klarlak lægger sig på overfladen, og så snart fugt kommer ind under, løsner det. Biltum trænger ind i træet og giver en "zone" også under overfladen.
Men er det nødvendigt at behandle trykimprægneret træ?
Kom til at tænke på en ting. Der findes jo bådlak, som burde være tilpasset fugt. Ville det være et alternativ?

Roslagsmahogny

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.