Hej jeg skal til efteråret indrette overetagen på et ælvsbyhus, ifølge anbefalinger fra ælvsbyhus skal man sætte en luftspalte på ca. 45mm, derefter skal man sætte en plade op, almindelig eller oliehærdet er uklart.
da ælvsbyhus har valgt at have deres spær med større mellemrum end standard cc120, passer meget ikke.

Jeg tjekkede derfor med bison om at bruge deres vindpap i stedet for oliehærdet plade, og de mente, at det ville fungere godt, da den har den rette damptæthed og er vandafvisende og vindtæt.

Hvad mener I, det ville spare enormt meget tid at kunne skyde en film fast i stedet for en masse småstykker af plade, da den ikke er bredere end 1220, så det ville blive omkring 4-5 stykker per fag.

Er for nylig blevet færdig med vores overetage, og jeg brugte Masonite plader.
Meget enkelt, det var kun tagspærene i hjørnerne, der var større end 120.
De andre var flere mindre, så det var bare at skære Masoniten til.

Ulempen, jeg kan komme i tanke om med nogen film/dug, er vel, at den måske kan presses op mod ydertaget?
Hvis man bruger løsuld, fylder de jo op, indtil det stopper i skråtaget.

Brug Masoniten, er mit tip, enkelt og sandsynligvis klart billigst.

Jeg brugte T-vind dug i loftet, da jeg byggede min garage.
Der blev dog problemer med, at isoleringen trykkede dugen op mod spærtræet nogle steder. Så jeg måtte gå efter og skyde lægter ind midt mellem tagspærene for at få luftspalten.
Jeg arbejder på taget på huset nu, her bliver det masonit.

Desværre har Älvsbyhus i de nye huse ikke ét eneste fag, der er cc120, det varierer mellem cc137 til cc140. Havde det bare været et enkelt fag, som man enten sadler ned eller skærer en Masonitplade til, er det intet problem, men nu skal det gøres på hele taget. Hvis jeg skulle sætte sådan lidt tykkere vindpap, så ville jeg i så fald ikke bruge løsuld, men almindelig stenuld/glasfiber.

Bliver jo ikke direkte mere besværligt om de er 137 eller 140 med masonite dog spild går jo at redde også.
Du sætter jo en 45 mm regel på hver side, men du skal jo også have en i midten.
Sav en plade 140 sæt op, næste bliver 1 meter den samles med midter reglen.
Midter reglen bliver ikke præcist i midten men hvad gør det.
Så næste plade skæres 40cm næste 140 så bliver det 60 "tilbage" den skæres ned til 40 osv :)
Så bliver der kun en spild bit på 20 cm du smider på hver anden plade.
Det er vel fuldt godkendt spild?

• Synes
kulle
  • Laddar…
Jo vist man kan sætte en 45 i midten men som visse gør og sømmer gennem plasten men vil helt ikke lave en masse som jeg anser unødvendige huller.

Nej det holder jeg med om spik ikke gennem plasten.
Jeg fæstede midterreglen ved at skrue fast masoniten i midterreglen med gipseskruer inden jeg satte pladen op.
Så kan masoniten svigte lidt, indtil isoleringen kom på plads.

Jeg tænker, hvad sker den dag ydertækket skal udskiftes sammen med lægter og undertag?
Når der sidder en masse skruer/spiger nedefra... pokkers bøvl at få løs kan man jo gætte.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Så skal du have en i midten for at undgå, at hvilken skive du end vælger, ikke bliver presset eller suget fast i loftet.

Det bliver vel sådan, man må gøre, hvis nu ikke nogen finder en bedre løsning.

Bare de to/tre første som er besværlige, så kører det, når I har fået vanen ind ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.