www.byggigen.se eller www.blocket.se hvis du vil have brugt material. På blocket plejer der nogle gange også at dukke nye op.
Min erfaring er, at der ikke er alt for meget at prutte om på træ. Vi fik rabat i den lokale tømmerhandel, som gjorde, at prisen blev som byggmax-priser.
Når det kom til gips, har Byggmax været uslåelig - indtil bauhaus for nylig kørte tilbud på 240 plader (jeg bruger dem som loftgips).
Hvad angår OSB, har K-rauta været billigst med en pris på 119 kr. pr. plade.
Isolering, simple døre og lignende plejer at have gode priser hos byggmax.
Skruer og søm har jeg oftest købt hos Biltema og Byggmax. Tror Biltema er noget billigere på skruer.
Tørret trægulv på Nackagatan i syd har gode priser på trægulve, men den bedste pris fik jeg, da jeg handlede via kontakter.
Maling har jeg købt lidt her og der, men har opsøgt kontakter for at handle direkte fra producenterne.
Konklusion:
Jeg har handlet en masse materialer og er blevet mere sparsommelig for hver måned, der er gået. Efter et års byggeri begynder man at have styr på, hvor man skal lede. Der er nogle forskellige måder at tackle problemet på:
1) Søg den laveste pris i varehusene rundt om Stockholm.
(fx byggmax, biltema, k-rauta)
2) Start firma, åbne konto hos grossisterne og handle direkte fra dem.
(fx Ahlsell, Alcro, Malmbergs, Beijer facade og beton)
3) Udnyt kontakter såsom din brors vens fætter...
(ja, der ved du selv, hvordan dit kontaktnet ser ud)
4) Handle på postordre.
(fx Tumstock.se, Rinkabyror.se, skanskabyggvaror.se, bygglagret.se)
4) Handle i udlandet.
(tag sydpå med en stor bil - har dog ikke udnyttet denne kanal)
5) Køb forarbejdede byggematerialer fra andre dele af Sverige - arbejdskraft og lokaler er DYRE i Stockholm.
(vinduer, yderdøre, trapper, køkkener mm mm mm)
Min erfaring er, at der ikke er alt for meget at prutte om på træ. Vi fik rabat i den lokale tømmerhandel, som gjorde, at prisen blev som byggmax-priser.
Når det kom til gips, har Byggmax været uslåelig - indtil bauhaus for nylig kørte tilbud på 240 plader (jeg bruger dem som loftgips).
Hvad angår OSB, har K-rauta været billigst med en pris på 119 kr. pr. plade.
Isolering, simple døre og lignende plejer at have gode priser hos byggmax.
Skruer og søm har jeg oftest købt hos Biltema og Byggmax. Tror Biltema er noget billigere på skruer.
Tørret trægulv på Nackagatan i syd har gode priser på trægulve, men den bedste pris fik jeg, da jeg handlede via kontakter.
Maling har jeg købt lidt her og der, men har opsøgt kontakter for at handle direkte fra producenterne.
Konklusion:
Jeg har handlet en masse materialer og er blevet mere sparsommelig for hver måned, der er gået. Efter et års byggeri begynder man at have styr på, hvor man skal lede. Der er nogle forskellige måder at tackle problemet på:
1) Søg den laveste pris i varehusene rundt om Stockholm.
(fx byggmax, biltema, k-rauta)
2) Start firma, åbne konto hos grossisterne og handle direkte fra dem.
(fx Ahlsell, Alcro, Malmbergs, Beijer facade og beton)
3) Udnyt kontakter såsom din brors vens fætter...
(ja, der ved du selv, hvordan dit kontaktnet ser ud)
4) Handle på postordre.
(fx Tumstock.se, Rinkabyror.se, skanskabyggvaror.se, bygglagret.se)
4) Handle i udlandet.
(tag sydpå med en stor bil - har dog ikke udnyttet denne kanal)
5) Køb forarbejdede byggematerialer fra andre dele af Sverige - arbejdskraft og lokaler er DYRE i Stockholm.
(vinduer, yderdøre, trapper, køkkener mm mm mm)
Mit seneste påfund er at handle afbrydere i Tyskland.
Webshoppen vil dog ikke sende til Sverige, så jeg måtte endnu en gang kontakte alle, jeg kender (både perifert og nært), for at finde en tysker, der kan modtage varerne og sende dem videre til Sverige.
Afbryderne er noget specielle, hvorfor prisen er ekstremt høj her i Sverige, men i Tyskland (hvor netop disse fremstilles) koster de en tredjedel af prisen her.
Hvilke taler jeg om? Jo, rustfri Jung-afbrydere (www.jung.de) og det er Treotham (www.treotham.se), der er generalagent i Sverige.
Webshoppen vil dog ikke sende til Sverige, så jeg måtte endnu en gang kontakte alle, jeg kender (både perifert og nært), for at finde en tysker, der kan modtage varerne og sende dem videre til Sverige.
Afbryderne er noget specielle, hvorfor prisen er ekstremt høj her i Sverige, men i Tyskland (hvor netop disse fremstilles) koster de en tredjedel af prisen her.
Hvilke taler jeg om? Jo, rustfri Jung-afbrydere (www.jung.de) og det er Treotham (www.treotham.se), der er generalagent i Sverige.
Jeg fortsætter med at give tips, da ingen andre hopper på.
Lagde mærke til, at man får 20% rabat hos Flügger, hvis man er medlem af Villaägarnas Riksförbund. Det er jo helt ok, hvis man ikke har kontakter i malerbranchen.
Der findes flere sådanne rabataftaler, som jeg selv sjældent har benyttet...
Gennem HSB:s medlemskab får man rabat hos Måleributiken i Alvik, og DET har jeg da benyttet mig af.
Lagde mærke til, at man får 20% rabat hos Flügger, hvis man er medlem af Villaägarnas Riksförbund. Det er jo helt ok, hvis man ikke har kontakter i malerbranchen.
Der findes flere sådanne rabataftaler, som jeg selv sjældent har benyttet...
Gennem HSB:s medlemskab får man rabat hos Måleributiken i Alvik, og DET har jeg da benyttet mig af.
Adressen til webshoppen tager jeg gerne.Fasting65 sagde:Mit seneste påfund er at handle afbrydere i Tyskland.
Webshopen vil dog ikke sende til Sverige, så jeg måtte igen kontakte alle jeg kender (både perifert og tæt) for at finde en tysker, der kan modtage varerne og sende dem videre til Sverige.
Afbryderne er noget specielle, hvorved prisen er vanvittigt høj her i Sverige, men i Tyskland (hvor netop disse fremstilles) koster de en tredjedel af prisen her.
Hvem taler jeg om? Jo, rustfri Jung-afbrydere (www.jung.de), og det er Treotham (www.treotham.se), der er generalagent i Sverige.
Oj, sjusket af mig at ikke nævne adressen - her kommer den:
http://www.elektro-scheid.de/shop/
Husk, at man skal samle kontakten med tre dele, underdel/chassie, vippe og ramme.
På den måde har man samme chassie uanset ydre egenskaber - modularitet.
Med hjælp fra produkt-pdf'en fra Treotham
http://www.treotham.se/pdf/grossist/E-nr_rostfritt.pdf
så har jeg lært, at selve underdelen til eksempelvis en enkelt vippe hedder 506U, koster 3,31.
Derefter skal man købe en ES 2990 (vær omhyggelig med ikke at købe en anden vippe, da der findes mange forskellige), pris 5,14.
Sidst men ikke mindst tager man rammen, der hedder ES 2981, 6,32.
OBS: Vippe og ramme er da rustfrit stål, vil man have model LS 990 skal man bestille en brochure for produktnr - eller lære sig tysk :-/
Summa 14,77 for en rustfri kontakt, som koster 395 kr i Sverige.
EDIT!
Jeg skrev forkerte priser først, NU er der priser for rustfri enhed!
http://www.elektro-scheid.de/shop/
Husk, at man skal samle kontakten med tre dele, underdel/chassie, vippe og ramme.
På den måde har man samme chassie uanset ydre egenskaber - modularitet.
Med hjælp fra produkt-pdf'en fra Treotham
http://www.treotham.se/pdf/grossist/E-nr_rostfritt.pdf
så har jeg lært, at selve underdelen til eksempelvis en enkelt vippe hedder 506U, koster 3,31.
Derefter skal man købe en ES 2990 (vær omhyggelig med ikke at købe en anden vippe, da der findes mange forskellige), pris 5,14.
Sidst men ikke mindst tager man rammen, der hedder ES 2981, 6,32.
OBS: Vippe og ramme er da rustfrit stål, vil man have model LS 990 skal man bestille en brochure for produktnr - eller lære sig tysk :-/
Summa 14,77 for en rustfri kontakt, som koster 395 kr i Sverige.
EDIT!
Jeg skrev forkerte priser først, NU er der priser for rustfri enhed!
Når det gælder skruer og søm i lidt større partier, så er et firma i Skövde meget billige. Swerotec hedder de.
Købte blandt andet gipsskruer 32mm der for 56kr/1000st
Købte blandt andet gipsskruer 32mm der for 56kr/1000st
Takker !Fasting65 sagde:Oj, sløset av mej at ikke slynge ut adressen - her kommer den:
[link]
Husk at man må plukke sammen strømbryteren med tre deler, underdel/chassis, vippe og ramme.
På den måten har man samme chassis uansett ytre egenskaper - modularitet.
Med hjelp av produkt-pdf'en fra Treotham
[link]
så har jeg lært mej at selve underdelen til eksempel en enkel vippe heter 506U, koster € 3,31.
Deretter får man kjøpe en ES 2990 (vær nøye med å ikke kjøpe en annen vippe for det finnes mange forskjellige), pris € 5,14.
Sist men ikke minst tar man rammen som heter ES 2981, €6,32.
OBS: Vippe og ramme er da rustfri, vil man ha model LS 990 må man bestille brosjyre for produktnr - eller lære se tysk :-/
Summa €14,77 for en rustfri bryter som koster 395 kr i Sverige.
EDIT!
Skrev feil priser først, NU er det priser for rustfri enhet!
Tror ikke Swerotec har nogen hjemmeside. men deres telefonnummer er 0500-471600.