Hej,
Vi har en mærkelig væg i et stort kælderrum, hvor vi nu er ved at lægge klinker. Før vi begynder at lægge klinker, vil vi dog gerne afklare, om væggen kan fjernes uden at forårsage problemer?
Sådan ser det ud: http://imgur.com/a/uA4b6
Rummet ovenover er en stue, som er en smule mindre end dette kælderrum, men der er ingen udbygget væg, som der er her i kælderen? Hvilken funktion har den? Kan man rive den ned, eller har den en bærende funktion?
Huset er bygget i 1971 og består af træbjælkelag med teglstensfacade (om det nu spiller nogen rolle). Kælderen er selvfølgelig beton, og efter måling kan vi konstatere, at det ikke er blåbeton.
Hvis man kan hugge denne væg ned, går det fint at gøre det med eksempelvis en Makita HR2610, som kan indstilles til kun at hakke? Er der noget, man skal tænke på?
Vi har en mærkelig væg i et stort kælderrum, hvor vi nu er ved at lægge klinker. Før vi begynder at lægge klinker, vil vi dog gerne afklare, om væggen kan fjernes uden at forårsage problemer?
Sådan ser det ud: http://imgur.com/a/uA4b6
Rummet ovenover er en stue, som er en smule mindre end dette kælderrum, men der er ingen udbygget væg, som der er her i kælderen? Hvilken funktion har den? Kan man rive den ned, eller har den en bærende funktion?
Huset er bygget i 1971 og består af træbjælkelag med teglstensfacade (om det nu spiller nogen rolle). Kælderen er selvfølgelig beton, og efter måling kan vi konstatere, at det ikke er blåbeton.
Hvis man kan hugge denne væg ned, går det fint at gøre det med eksempelvis en Makita HR2610, som kan indstilles til kun at hakke? Er der noget, man skal tænke på?
Medlem
· Västra Götealand
· 154 indlæg
Det er en kontrafor/kontrafort.
Tak! så er der ikke tale om sagen, vægstumpen får blive stående! Vidste faktisk ikke, at sådan noget var nødvendigt, kan ikke huske, at jeg har set så forfærdeligt mange af den slags konstruktioner før, men det kan jo være, at jeg bare ikke har tænkt på dem.
For øvrigt, hvad ville man have brugt for maskine, hvis ikke den jeg nævnte fungerer?
For øvrigt, hvad ville man have brugt for maskine, hvis ikke den jeg nævnte fungerer?
En mejselhammare eller kombihammer, altså i princippet samme type maskine som du har linket til, men sådär 3-10x tungere og tilsvarende kraftigere. Størrelsen vælger man ud fra, hvor tung en maskine man orker at håndtere. Jo større, jo bedre, rent generelt, men for at rive væg bliver en alt for stor maskine for tung at løfte. Den du har linket til er passende for at fjerne kakelplattor i bilningsläget...snowjim sagde:
Noget sådan her altså:
https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/mejselhammare/r3140904
Hvis man ikke er så vant, bør man måske gå efter en noget mindre maskine, men det vil tage længere tid.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Plocka bort gammal ringklocka
El -
Tips på rör för bortledning av avlopp & dagvatten
Vatten & Avlopp -
Moderartor, ta bort denna tråd tack (dublett och jag hittar inte ngn Ta bort-funktion)
Vatten & Avlopp -
Ta bort hydropress och enbart använda pump till borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Hugga bort betongplint ur gammal garderob i bostadsrätt, tips och varningar uppskattas
Golv