10,839 læst ·
15 svar
11k læst
15 svar
Betonplade: tykkelse og armering
Jeg skal støbe en betonplade, hvorpå en stenovn (ca. 800 kg) skal stå.
Pladen skal stå på en ramme af betonpiller (ca. 80 cm høj), eventuelt også en række i midten, hvis det er nødvendigt.
Hvilken tykkelse bør pladen have?
Og hvor kraftigt armeringsnet har jeg brug for? Er det bedre at have to "lag" armering end et?
Jeg vil helst undgå rækken af piller i midten. Kan jeg undgå den, eller er den nødvendig?
Pladen skal stå på en ramme af betonpiller (ca. 80 cm høj), eventuelt også en række i midten, hvis det er nødvendigt.
Hvilken tykkelse bør pladen have?
Og hvor kraftigt armeringsnet har jeg brug for? Er det bedre at have to "lag" armering end et?
Jeg vil helst undgå rækken af piller i midten. Kan jeg undgå den, eller er den nødvendig?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Jeg opfatter det som et bjælkelag og ikke en plade på jord?
800 kg statisk last er enormt. Du har brug for en konstruktør, der kan beregne det, men det vil kræve meget armering og beton.
800 kg statisk last er enormt. Du har brug for en konstruktør, der kan beregne det, men det vil kræve meget armering og beton.
8 kN spiser man til morgenmad som konstruktørStringfellow Hawke sagde:
Tak for svar!
Jeg er ikke helt sikker på den endelige vægt, men anslår den til 800 kg, baseret på de angivne vægte jeg har set for andre ovne i lignende størrelse.
Tanken er, at ovnen skal stå ca. 5 cm indenfor pladens kanter. Under ovnen er der også en plade med et isolerende lag af vermiculit/cement, der er formet, så ovnens sten står på dens ydre kant. Og denne plade skal støbes på den større plade (160 x 175 cm). Ovnen vil blive ca. 150 x 170 (halv sfære med en åbning, der går til betonpladens yderkant). Se skitsen jeg har lavet.
Der bygges ovne på YouTube hvor man støber plader på piller med tykkelser fra 5 cm til hvad jeg anslår at være 15 cm og med varierende engagement hvad angår armering. Og det var derfor jeg blev usikker og ønskede at stille spørgsmålene. Vedhæfter også et foto af en ovn, der ligner den, jeg planlægger at bygge.
Jeg er ikke helt sikker på den endelige vægt, men anslår den til 800 kg, baseret på de angivne vægte jeg har set for andre ovne i lignende størrelse.
Tanken er, at ovnen skal stå ca. 5 cm indenfor pladens kanter. Under ovnen er der også en plade med et isolerende lag af vermiculit/cement, der er formet, så ovnens sten står på dens ydre kant. Og denne plade skal støbes på den større plade (160 x 175 cm). Ovnen vil blive ca. 150 x 170 (halv sfære med en åbning, der går til betonpladens yderkant). Se skitsen jeg har lavet.
Der bygges ovne på YouTube hvor man støber plader på piller med tykkelser fra 5 cm til hvad jeg anslår at være 15 cm og med varierende engagement hvad angår armering. Og det var derfor jeg blev usikker og ønskede at stille spørgsmålene. Vedhæfter også et foto af en ovn, der ligner den, jeg planlægger at bygge.
Ja, det stemmer. Se fotoet ovenfor.
Antal mursten, der estimeres at bruge, er 250. En mursten vejer 2,8 kg, hvilket bliver 700 kg.
Derudover kommer basen med polystyren/cement samt et ca. 10 cm tykt lag puds/isolering, som består af forskellige dele, samt "dekorationsten" og en skorsten, der skal mures op på forsiden. Svært at se, at det kan blive under 800 kg.
Men hvis vi nu skal være lidt mere præcise, kan vi regne på selve kuplen, som vil bestå af et antal sammenpuzzlede delte ildfaste mursten.
En kugle har volumen: (4*π*r^3)/3.
Det ydre kugle (radius 62 cm) får da volumen 998 liter.
Det indre kugle (hulrummet, radius 50 cm) får volumen 523 liter.
998 - 523 = 475 liter. Delt på to, da det er en halvkugle = 238 liter ildfast tegl (og mørtel).
Under kuplen er der et ildfast lag af samme mursten, og det får volumen 60 liter.
I alt har vi 300 liter ildfast tegl. En sten vejer ifølge oplysning 2,8 kg, og med givne mål får den densitet 2,13 kg per liter. Det giver en vægt for kuppel plus bund = 300*2,13 = 640 kg. På forsiden er der jo hullet, men på den anden side skal der mures op en bue ovenover, så det går omtrent op i en højere enhed.
Derudover kommer altså vægten for skorstenen samt den isolerende kappe samt isolerende bundplade (vermikulit/cement). Og 700-800 kg er vel da ikke urimeligt?
Der sælges "færdige" stenovne, som ifølge producenterne vejer mellem 500 og 2.000 kg. De små består kun af kupler + skorsten.
Antal mursten, der estimeres at bruge, er 250. En mursten vejer 2,8 kg, hvilket bliver 700 kg.
Derudover kommer basen med polystyren/cement samt et ca. 10 cm tykt lag puds/isolering, som består af forskellige dele, samt "dekorationsten" og en skorsten, der skal mures op på forsiden. Svært at se, at det kan blive under 800 kg.
Men hvis vi nu skal være lidt mere præcise, kan vi regne på selve kuplen, som vil bestå af et antal sammenpuzzlede delte ildfaste mursten.
En kugle har volumen: (4*π*r^3)/3.
Det ydre kugle (radius 62 cm) får da volumen 998 liter.
Det indre kugle (hulrummet, radius 50 cm) får volumen 523 liter.
998 - 523 = 475 liter. Delt på to, da det er en halvkugle = 238 liter ildfast tegl (og mørtel).
Under kuplen er der et ildfast lag af samme mursten, og det får volumen 60 liter.
I alt har vi 300 liter ildfast tegl. En sten vejer ifølge oplysning 2,8 kg, og med givne mål får den densitet 2,13 kg per liter. Det giver en vægt for kuppel plus bund = 300*2,13 = 640 kg. På forsiden er der jo hullet, men på den anden side skal der mures op en bue ovenover, så det går omtrent op i en højere enhed.
Derudover kommer altså vægten for skorstenen samt den isolerende kappe samt isolerende bundplade (vermikulit/cement). Og 700-800 kg er vel da ikke urimeligt?
Der sælges "færdige" stenovne, som ifølge producenterne vejer mellem 500 og 2.000 kg. De små består kun af kupler + skorsten.
Senest redigeret:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Kuppelen står jo på pladens kanter, så pladen bærer jo kun sig selv og pizzaen, der bages.
Lav en lille kantbjælke.
Protte
Lav en lille kantbjælke.
Protte
Kuplen skal stå på en 10 cm tyk, isolerende plade af cement/vermikulit som igen står på den støbte betonplade og som igen hviler på søjlerne. Så vil kuplens vægt vel fordele sig over vermikulitpladens overflade som igen står midt på betonpladen. Dvs kuplens vægt fordeles på en groft cirkelformet overflade som er 150 cm i diameter og befinder sig midt på betonpladen.prototypen sagde:
Grav ud 30cm
Læg fiberdug
Læg 20 cm 8-16 makadam
Støb en plade på 10cm med 6150 armering i
Lad armering stikke op fra pladen, hvor du skal have dine stolper.
Form til stolper og øvre plade.
Støb stolper og plade 10cm
hvis du føler dig usikker på styrken, støb 15cm plader og læg dobbelte lag 6150.
...så ville jeg gøre iaf.
Læg fiberdug
Læg 20 cm 8-16 makadam
Lad armering stikke op fra pladen, hvor du skal have dine stolper.
Form til stolper og øvre plade.
Støb stolper og plade 10cm
hvis du føler dig usikker på styrken, støb 15cm plader og læg dobbelte lag 6150.
...så ville jeg gøre iaf.
Tak.MathiasS sagde:
Grav ud 30cm
Læg geotekstil
Læg 20 cm 8-16 makadam
Lad armeringen stikke op af pladen, hvor du skal have dine plinte.
Form for plinte og øvre plade.
Støb plinte og plade 10cm
hvis du føler dig usikker på styrken, støb 15cm plader og læg dobbelt lag 6150.
...så ville jeg gøre det i hvert fald.
Det var ret præcist, hvad jeg selv havde tænkt at gøre, hvis ingen var kommet med forslag. Og det ser ud til, at 10 cm burde være nok for begge plader, når man ser på, hvordan andre ovnbyggere har valgt at dimensionere.
Nu har jeg gravet ud, fyldt med 20 cm makadam og lavet støberammen.Z zingo sagde:
Jeg har læst (og indset), at betonen delvist vil trænge ned i makadamen til ingen nytte. Og min første tanke var, at man måske kan lægge en fiberdug/margdug også mellem makadam og beton for at forhindre dette. Eller er det af en eller anden grund en dårlig idé?