4,459 læst ·
7 svar
4k læst
7 svar
Betonggulv med niveauforskel. Hvordan fikse?
Jeg har revet en letbetonvæg i suterrainskælderen for at lave et stort rum ud af to små. Det viser sig, at gulvene i de respektive rum ikke er i niveau, der er en forskel på 15 mm. På betongulvet har der ligget en linoleumsmåtte, helt intakt efter næsten 50 år (huset bygget 1960), hvilket vel må betyde, at der ikke er noget fugtproblem i betonen. Vi vil gerne have et 7 mm parketgulv. Hvordan fikser man bedst niveauforskellen? Det føles unødvendigt at bruge flydespartel, da den eksisterende gulvflade er jævn og pæn.
Mistænker at flydespartel er det bedste alternativ. Alternativt celleplast som er lavet til gangtrafik i den rigtige størrelse.
Det nemmeste er vel ellers at lave en tærskel og have forskellige niveauer i rummene, men det er måske ikke en mulighed?
Det nemmeste er vel ellers at lave en tærskel og have forskellige niveauer i rummene, men det er måske ikke en mulighed?
Den tyndeste celleplast ligger desværre på 20 mm. Du skrev om parket, der er 7 mm? Det må være laminatgulv, du tænker på, ikke? Jeg har for nylig lagt et laminatgulv, der bygger 9 mm. Alternativet er, at du flydende lægger renoveringsgips (6 mm) og et laminatgulv på 9 mm, så kommer du op på 15 mm. Nogle vil nok skrige, når jeg foreslår at lægge gips direkte på betonen, men har du ikke haft nogle fugtproblemer før, skal det nok fungere godt. Gips er trods alt et dødt materiale, selvom det ikke er 100% fugtbestandigt. Tjek Optimera for gulv. Der købte jeg mit. Håber du finder en løsning!
Du kunne lægge 12 mm typ muresand og derefter 1 lag 3mm masonit, så slipper du flydespartel, masoniten kan du tape sammen.
Bara ikke sanden kan "smutte ud" i huller i gulv eller væg, så fungerer det godt.
Sand er billigt ca. 185 kr/ton og er derudover lyddæmpende.
En masse lejligheder fra -60'erne blev bygget på denne måde, men der havde de 100-150mm sand under den profilerede masonit, og de fungerer stadig.
MvH Jawen
Bara ikke sanden kan "smutte ud" i huller i gulv eller væg, så fungerer det godt.
Sand er billigt ca. 185 kr/ton og er derudover lyddæmpende.
En masse lejligheder fra -60'erne blev bygget på denne måde, men der havde de 100-150mm sand under den profilerede masonit, og de fungerer stadig.
MvH Jawen
Tror det blev en tankevurpa, eftersom laminat skal lægges i "begge" rum, kan det jo ikke regnes med som forhøjende. Lægger man 6mm gips, mangler der jo 9mm, for at det bliver samme niveau.Onelight sagde:Den tyndeste celleplast ligger desværre på 20 mm. Du skrev om parket, der er 7 mm? Det må være laminatgulv, du tænker på, ikke? Jeg har for nylig lagt et laminatgulv, der bygger 9 mm. Alternativet er, at du flydende lægger renoveringsgips (6 mm) og et laminatgulv på 9 mm, så kommer du op på 15 mm. Nogle vil nok skrige, når jeg vil lægge gips direkte på betonen, men har du ikke haft nogen fugtproblemer før, skal det nok fungere godt. Gips er trods alt et dødt materiale, selvom det ikke er 100% fugtbestandigt. Tjek Optimera, når det drejer sig om gulv. Der købte jeg mit. Håber du finder en løsning!
Men en 13mm plade burde fungere, da 2mm forskel garanteret ikke vil kunne mærkes.
Dog er jeg skeptisk over for gips på beton, papiret kan jo lugte grimt, hvis det bliver fugtigt.
Men på den anden side lægger du jo plastik først, så det burde jo ikke være et problem overhovedet, ellers ville også trægulvet gå ad helvede til. Du kan også lægge plyfa eller en anden valgfri plade.
Tænk på at lægge lumppap mellem gulv og plade som lyddæmper. Bruger du 13mm gips, bygger papiret sikkert også 1mm, og så differerer det jo kun 1mm, hvilket aldrig vil kunne mærkes.
Jeg synes selv, at flydespartel ser ud til at være det absolut nemmeste og sikreste. Hvorfor vil du ikke bruge det?
Senest redigeret:
Årsagen til, at jeg helst vil undgå flydespartel, er:
1 det eksisterende gulv er jævnt og flot
2 jeg har aldrig arbejdet med flydespartel (ok, jeg kan jo hyre nogen til jobbet)
3 kan man være sikker på, at flydespartel er et ok materiale i dag, ingen risiko for farlige emissioner?
Jeg overvejer platon yellow line (plastmåtte med knopper, bygger 3 mm) som fugtspærre mod betonen og derefter, som du foreslår, krydsfiner eller anden plade (findes der krydsfiner 12 mm?).
Men jeg har ikke helt udelukket flydespartel.
1 det eksisterende gulv er jævnt og flot
2 jeg har aldrig arbejdet med flydespartel (ok, jeg kan jo hyre nogen til jobbet)
3 kan man være sikker på, at flydespartel er et ok materiale i dag, ingen risiko for farlige emissioner?
Jeg overvejer platon yellow line (plastmåtte med knopper, bygger 3 mm) som fugtspærre mod betonen og derefter, som du foreslår, krydsfiner eller anden plade (findes der krydsfiner 12 mm?).
Men jeg har ikke helt udelukket flydespartel.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan skal man fikse niveauforskel ved ny og gammel væg / dør?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur fixa betonggolv som dammar
Golv -
Hur fixa poröst betonggolv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Göra om garage till boendeyta - hur fixa iskallt betonggolv?
Värme allmänt -
Hur fixa till nivåskillnad på betonggolv?
Grund & Markarbeten