Hej!
Planlægger en udbygning af mit hus med 7,2x9,6 meter ydre mål i to plan. Fire soveværelser på overetagen og køkken/stue i åben planløsning i stueetagen. Jeg kunne bruge lidt hjælp til at dimensionere mellemloftet.
Min tanke er en hea-bjælke i midten langs med rummet med en støtte i midten. Derefter træbjælker, der stikkes ind i hea-bjælken fra siden. Spændvidden bør således blive ca. 5 m for hea-bjælken og 3,3 m for træbjælkerne. Hvilken dimension på hea-bjælken bør anvendes, hvor grov støtte og hvilke træbjælker?
Eller måske har nogen et bedre forslag?
Planlægger en udbygning af mit hus med 7,2x9,6 meter ydre mål i to plan. Fire soveværelser på overetagen og køkken/stue i åben planløsning i stueetagen. Jeg kunne bruge lidt hjælp til at dimensionere mellemloftet.
Min tanke er en hea-bjælke i midten langs med rummet med en støtte i midten. Derefter træbjælker, der stikkes ind i hea-bjælken fra siden. Spændvidden bør således blive ca. 5 m for hea-bjælken og 3,3 m for træbjælkerne. Hvilken dimension på hea-bjælken bør anvendes, hvor grov støtte og hvilke træbjælker?
Eller måske har nogen et bedre forslag?
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hej Buicken, velkommen til Bygge Hus-forummet!
Her kan du begynde at læse lidt, jeg har præcis samme konstruktion som du skitserer:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...aller-upp-takstol.html?perpage=15#post2073618
Her kan du begynde at læse lidt, jeg har præcis samme konstruktion som du skitserer:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...aller-upp-takstol.html?perpage=15#post2073618
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Sådan noget kan jeg ikke, men jeg skal fortælle, hvordan "beregningen" af min bjælke fandt sted:buicken sagde:
På byggesamrådet blev det store åbne spænd over stuen diskuteret, og hvordan det skulle bygges.
Min kvalitetsansvarlige kiggede på plantegningen, tænkte i ca. 10 sekunder, og sagde "Vi tager en 200 mm HEA-bjælke". Sådan blev det. Bjælken kostede 5.000 kr og hviler på en 95x95 mm træpille i hver ende.
Hej. Jeg har regnet på dette for dig, og dimensioner som er passende er følgende:
Bærende bjælke HEA 220
Bjælker 45x220
Jeg har regnet med 10 meters spændvidde med støtte i midten. Støtterne har jeg ikke regnet på, men hvis du vælger 95x95, så er du på den sikre side.
Held og lykke med byggeriet // Marcus
Bærende bjælke HEA 220
Bjælker 45x220
Jeg har regnet med 10 meters spændvidde med støtte i midten. Støtterne har jeg ikke regnet på, men hvis du vælger 95x95, så er du på den sikre side.
Held og lykke med byggeriet // Marcus
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hvordan gøre med dampspærren her omkring planke og ved mellemgulv?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
1800-tals hus med mellemloft på cc 1800
Bygningsfysik -
Beregn bjælke mellemstrøer torprenovering
Byggematerialer & Byggeteknologi