Hej!
Planlægger en udbygning af mit hus med 7,2x9,6 meter ydre mål i to plan. Fire soveværelser på overetagen og køkken/stue i åben planløsning i stueetagen. Jeg kunne bruge lidt hjælp til at dimensionere mellemloftet.
Min tanke er en hea-bjælke i midten langs med rummet med en støtte i midten. Derefter træbjælker, der stikkes ind i hea-bjælken fra siden. Spændvidden bør således blive ca. 5 m for hea-bjælken og 3,3 m for træbjælkerne. Hvilken dimension på hea-bjælken bør anvendes, hvor grov støtte og hvilke træbjælker?
Eller måske har nogen et bedre forslag?

Tak skal du have.
Der ser ud til at være en hel del kompetence her, og jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen tog sig an opgaven at dimensionere mit bjælkelag:)

Beregn også gerne på 7,2x10,2, hvis det gør nogen forskel på bjælken.

buicken sagde:
...jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen tog sig af opgaven med at dimensionere mit bjælkelag:)
Sådan noget kan jeg ikke, men jeg skal fortælle, hvordan "beregningen" af min bjælke fandt sted:
På byggesamrådet blev det store åbne spænd over stuen diskuteret, og hvordan det skulle bygges.
Min kvalitetsansvarlige kiggede på plantegningen, tænkte i ca. 10 sekunder, og sagde "Vi tager en 200 mm HEA-bjælke". Sådan blev det. Bjælken kostede 5.000 kr og hviler på en 95x95 mm træpille i hver ende.

Hej. Jeg har regnet på dette for dig, og dimensioner som er passende er følgende:
Bærende bjælke HEA 220
Bjælker 45x220

Jeg har regnet med 10 meters spændvidde med støtte i midten. Støtterne har jeg ikke regnet på, men hvis du vælger 95x95, så er du på den sikre side.

Held og lykke med byggeriet // Marcus

Mange tak!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.