Hej!
Jeg aner selv, at svaret på dette spørgsmål er at kontakte en konstruktør - men jeg tager en chance og poster her, hvis der mod forventning findes nogen online beregner eller lignende, man kan bruge.
Jeg er i gang med at bygge en vinterhave i forbindelse med mit hus. Vinterhaven skal stå på en støbt plade. Væggene vil stort set kun bestå af store glaspartier, og konstruktionen skal bæres af limtræssøjler. Taget vil være tegltag. Jeg havde egentlig først tænkt på at kopiere det fundament, som mit ret nybyggede letbetonhus hviler på (EPS 100, 300 mm, kantbjælke 200x200 forstærket med 4 x 10 mm), før jeg indså, at fordelingen af laster bliver meget forskellig, hvis man har en kontinuerlig væg, der bør give en udbredt linjebelastning, sammenlignet med en søjlekonstruktion med store punktbelastninger.
Derfor undrer jeg mig: Findes der nogen beregner eller andet lignende instrument, man kan bruge til at beregne, hvilke punktbelastninger de respektive søjler vil udgøre?
Jeg aner selv, at svaret på dette spørgsmål er at kontakte en konstruktør - men jeg tager en chance og poster her, hvis der mod forventning findes nogen online beregner eller lignende, man kan bruge.
Jeg er i gang med at bygge en vinterhave i forbindelse med mit hus. Vinterhaven skal stå på en støbt plade. Væggene vil stort set kun bestå af store glaspartier, og konstruktionen skal bæres af limtræssøjler. Taget vil være tegltag. Jeg havde egentlig først tænkt på at kopiere det fundament, som mit ret nybyggede letbetonhus hviler på (EPS 100, 300 mm, kantbjælke 200x200 forstærket med 4 x 10 mm), før jeg indså, at fordelingen af laster bliver meget forskellig, hvis man har en kontinuerlig væg, der bør give en udbredt linjebelastning, sammenlignet med en søjlekonstruktion med store punktbelastninger.
Derfor undrer jeg mig: Findes der nogen beregner eller andet lignende instrument, man kan bruge til at beregne, hvilke punktbelastninger de respektive søjler vil udgøre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Princippet er, at man beregner den samlede taglast og fordeler den på søjlerne. Har du fire symmetrisk placerede søjler, vil hver af dem optage en fjerdedel af taglasten. En 2,4 meter høj limtræs-søjle med tværsnitsmålene 90x90 mm kan klare en last på 50 kN (ca. 5000 kg). En tagkonstruktion med fire søjler kan altså sammenlagt klare 200 kN, hvilket er ret meget. Taglasten i Skåne bør i grundlaget ligge på 2-3 kN/kvm afhængigt af snezonen. Sværheden ligger i at beregne indvirkningen af eventuelle snelommer afhængigt af vinterhavens placering. Med fire søjler kommer du alligevel meget langt. Derefter kan der være behov for flere søjler for ikke at få for lange spændvidder på limtræsbjælkerne. Hvis du dimensionerer hvert søjlefæste til 50 kN, behøver du nok ikke tænke mere på det. Jeg tror ikke, at en almindelig kantbjælke kan klare 50 kN, så en form for forstærkning er nødvendig. Et alternativ er at placere søjlerne lidt indtrukket i forhold til kantbjælken. Så kan du forstærke pladen gennem stem på undersiden på de aktuelle punkter. Det kan blive pænere, selvom det stjæler mere plads.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Start der med hvad du har tænkt dig, så får du laster i søjlerne.
Start der med hvad du har tænkt dig, så får du laster i søjlerne.
Meget taknemmelig for så hurtige svar! Jeg skal begynde at regne i aften!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Räkna ut värdet på en fasadrenovering
Fasad