Jeg har seks stående tagspær (60x150mm) i fyrrummet/snickerboa i kælderetagen i min skråningsvilla, som gør, at jeg skal bøje mig hver gang jeg går der. I stedet for at brække gulvet op, tænkte jeg på at save i spærrene.

Jeg overvejer at tage seks eller tolv stykker 3 mm fladjern, 100 mm brede og lige så lange som spærene (som fyrrummet er bredt). Bøje dem 90° langs midten og så skrue dem fast i loftet med M8x80 lige igennem plade og spær, for derefter at save træ i spærene væk, så jeg kan gå oprejst i rummet.

Hvad tænker I om sådan en idé?

Pannrum med synlige træbjælker i loftet, arbejdsbænk med værktøj og hylder, røde reoler og en varmtvandsbeholder i baggrunden.

Forstår jeg dig rigtigt, at du altså vil fjerne 50mm fra tagbjælkens højde?

Så tror jeg, at du vil få betydeligt øget svaj i gulvet..

GoForIt GoForIt sagde:
Forstår jeg dig rigtigt, at du altså vil fjerne 50mm på tagbjælkens højde?

Så tror jeg, du vil få betydeligt øget svaj i gulvet..
Jeg vil fjerne ca. (75-)100 mm i reglarne, men samtidig "sikre op" med metalprofilerne, som jeg skrev.

Det kommer jo ikke til at fungere at fjerne 50-75% af bjælken og erstatte med plade/vinkeljern..
Med tanke på bjælkernes dimension så mistænker jeg, at de har en ret stor spændvidde..

Det kommer ikke til at fungere. Den eneste mulighed er at erstatte de eksisterende bjælker med andre i bedre materiale (f.eks. limträ) og bedre dimensioner. Uden at kende de nuværende bjælkers spændvidde og styrkeklasse og belastningen på bjælkelaget, tror jeg alligevel, at du kan komme ned i en bjælkehøjde på 100 mm. Om det så er det værd, er en anden sag.

Lidt anden idé.. same same måske..

5-6 mm tykt fladjern, 75 mm højt og 2820 mm lange (bredden på rummet). Et fladjern med de mål på hver side af tagtegl (i alt 12 stk) og med M8x70 lige igennem, 500 mm mellem hver, fire 8 mm huller i hver regel.

Det er jo en hel del metal man forstærker med.. og man synes jo, at det burde svare til træet man saver væk..

Det er materialmængden i højden der er vigtigst. Køb limtræsbjælker 140x225 (homogen kvalitet) og kløv dem på midten og erstat de eksisterende så fungerer det.

R Rockhard Lindgren sagde:
Jeg har seks stående tagregler (60x150mm) i.

Hvad tror I om sådan en idé?
Min bror har gjort noget lignende, han fjernede de bærende vægge i kælderen helt, indsatte stålbjælker på loftet og kabler, der holder stueetagen oppe.

Jeg tror ikke, det er en god idé at blande to forskellige materialer træ+metal, ingen konstruktør vil beregne på bøjede plader OG træbjælker.

Den bedste løsning er at fjerne træbjælkerne helt og erstatte dem med I-bjælker i stål.
Det er let for en konstruktør at oversætte f.eks. en seks meter træbjælke til en tilsvarende I-bjælke.
Dette giver klart den bedste lofthøjde.

For at få stålbjælken på plads kan du enten lave et hul i ydervæggen og skubbe den på plads eller lave bjælkerne i 2 dele med en boltforbindelse i midten.

/Claes

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.