Satt og læste rundt lidt og faldt over https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ hvor man kan beregne bjælker til afvekslinger i ydervæg.
For sjov lagde jeg data ind for mit hus og vinduesåbningen jeg har i køkkenet og ifølge denne beregner skulle jeg have en limtræ der.
Nu antager jeg at beregneren går ud fra fagverksspær, jeg har loft til kip med en limtræ i kip, så belastning på ydervægge er måske endnu højere da, men huset har stået siden 2005 uden tendenser til at det skal krumme over vinduet.
Har i dag en indfældet "tvåtumåtta" (45x170) under tagremmen som fordeler belastningen til de stående væggesøjler (denne indfældede regel sidder altså ikke kun der, men rundt om hele husets ydervægge).

Huset er 8 meter bredt og har en tagvinkel på 23 grader, betonsten... Nogen der kan dette med beregninger måske kan regne på hvor pas det er med bæreevne for min C24 regel der sidder der i væggen som afveksling? Er den krum som en banan eller er det sikkert? :D

Man får betydeligt mindre last på ydervæggen, når der er skråloft. Så det kan være en forklaring.
Programmet giver ofte meget overdimensionerede svar.

(45*170 er det, der tidligere hed 2x7")

• Synes
moken
  • Laddar…
larsbj larsbj sagde:
Man får betydligt mindre last på ydervæggen når det er ryggås tag. Så det kan være en forklaring. Programmet giver ofte meget overdimensionerede svar.

(45*170 er det som hed 2x7" tidligere)
Aha, mindre last med ryggås, troede på det modsatte. Sorry for en tomme for meget angivet :)

M moken sagde:
Aha, mindre last med ryggås, troede på det modsatte.
Sorry for en tomme for meget angivet :)
Omtrent halve taget/lasten havner på ryggåsbalken i nakken i stedet for på ydervæggene.

larsbj larsbj sagde:
Ungefär halva taket/lasten hamnar på ryggåsbalken i nacken istället för på ytterväggarna
Ja iofs, om man tænker efter så bliver det ganske selvklart at nockbalken tager meget af total-lasten ifrån taget.
Tak for svar :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.