Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Har fået for mig at åbne en væg i min kælder klassisk 50'er hus med garage i en fjerdedel af kælderen tænker at udvide det lidt ved at lave et hul på ca. 2 m og overvejer hvordan man skal beregne bjælke dimensionen for at veksle af da denne væg er bærende mvh Andreas
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Har du nogle gamle tegninger af huset, planer og sektioner? Lidt målte skitser og fotos kan også fungere, hvis du mangler tegninger.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Er det væg mellem svale og garage, du skal åbne op? Har du nogen tegning over entréplanet? Er det selvbærende spær? Antager at det er betondæk mellem kælder og entréplan?
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Stueetagen er opbygget på samme måde, en bærende væg lige over den i kælderen tænkte åbne fra den stiplede linje, som markerer servicen ind og ca. 2 m indad mellem garagen og det, der kaldes svale.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Prøver igen da det begynder at blive aktuelt at bygge om i vinter @justusandersson ?
Hej Andreas,
Jeg ville anbefale dig at hyre en konstruktør.
For øvrigt ved jeg, at du kan gå ind her og udregne en omtrentlig bjælkedimension, intet garanteret: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/
Held og lykke.
Jeg ville anbefale dig at hyre en konstruktør.
For øvrigt ved jeg, at du kan gå ind her og udregne en omtrentlig bjælkedimension, intet garanteret: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/
Held og lykke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at kunne regne på det, skal man vide, hvordan det ser ud på stueetagen, samt hvordan spær er konstrueret. En sektions tegning er nok til, at man kan se det.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Tegning af huset ligger i tråden, behøves der nogle flere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, det er nødvendigt med en sektion, så man kan se tagkonstruktionen og en eventuel hjärtvägg på bv.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg

Billede to er stueplan, røde prikker er støtte for en limtræsbjælke, der er tilføjet for en hvælving, den ene støtte ender måske i den nye åbning i kælderen.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis åbningen i væggen kun skal være 2 m bred, kræves ingen grovere bjælke. Vælger du en stålbjælke, er en HEA 140 mere end tilstrækkelig. Jeg antager, at kældervæggen, som du vil lave et hul i, er lavet af betonhulsten. Så er det ret enkelt at fjerne stenene og indfælde en stålbjælke.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Tænkt et sted mellem 2-3 m limtræsbjælke er jo nemmest at løfte og fastgøre åbningens mål afhænger af bjælkens højde vil helst komme under 270mm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vil du bruge limtræ er 140x270 en passende erstatning. Vil du ned i højde, så er 190x225 et alternativ.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Hvor stor åbning kan man lave, uden at få for stor nedbøjning?