Hej, jeg er i gang med at ombygge mit brændeskjul, og bjælken i midten af huset, hvor gulvbjælkerne for anden etage ligger på, skal udskiftes (Bærende bjælke for bjælkelag). Da første etage skal blive garage, havde jeg tænkt at sætte en HEA bjælke der, og jeg har en lille kran på den, der kan løfte op til 1 ton. Nu gælder det om at beregne det hele. Fri længde for bjælken er 5m, og på hver side af bjælken vil der være 3,5m gulv. På øverste etage bliver det lager/snedkeri også. Jeg kan få fat i en 200x100x? Rektangulær profil, men helst vil jeg bruge en HEA eller HEB bjælke, så jeg kan sætte en løber til hejseværket. Med Moelvens beregningsprogram har jeg fundet ud af, at jeg skulle have brug for en L40 90x405 Limtræsbjælke. Hvad kunne det være i HEA? Desværre kunne jeg ikke tilføje hejseværket som yderligere belastning. Det andet alternativ er, at jeg sætter tre mindre bjælker over hele længden, hvilket gør, at jeg kan bruge hejseværket flere steder. Da ville 7m x5m gulvarealet være opdelt i tre sektioner. Men jeg havde tænkt mig at sætte en bilift der, og derfor skal jeg efterlade fri plads over bilen, hvilket gør, at jeg foretrækker en enkelt bjælke i midten. Er der nogen, der vil hjælpe mig? Beklager eventuelle stave- eller sprogfejl, jeg er ikke dansk ;-)
Hvis jeg forstår dig korrekt skal bjælken bære anden sal og belastes med en traversblok/vægt på cirka 1 ton? Bjælken er 5 m lang og bygningen 7 m bred?
Hvilken taghældning har du og hvilken type tagstol?
Hvad belastes førstesalens gulv af?
Hvordan vil bjælken blive lagt op i enderne, på hvad og hvor højt er det til fundamentet?
Vend tilbage med svarene og gerne en sektionsskitse gennem huset samt en plantegning, så skal jeg kunne regne det ud for dig.
Hvordan vil bjælken blive lagt op i enderne, på hvad og hvor højt er det til fundamentet?
Vend tilbage med svarene og gerne en sektionsskitse gennem huset samt en plantegning, så skal jeg kunne regne det ud for dig.
Overetagen tænkte jeg kunne belaste med 2-3 ton. Jeg har ingen idé om, hvad der er en almindelig belastning. Man kan ikke stille nogen biler der, så det bliver lidt bildelar, nogle snedkermaskiner (ingen voldsomme støbejernsklodser, kun en byggesav osv.) og et stativ til tømmer. Måske 1-2 scootere.
Bjælkens ender kan ligge på, hvad jeg/du bestemmer. Lige nu har jeg 2,5 m luft til granitfundamentet. Jeg havde planlagt at forstærke væggen med 145x45 c-c 600, eller alternativt bygge en stålkonstruktion, som jeg bolter fast i granitten.
Tagkonstruktionen er en A spær, og hældningen ville jeg gætte på er 35 til 40 grader. Det må jeg måle i aften.
Nisse
Overetagen tænkte jeg kunne belaste med 2-3 ton. Jeg har ingen idé om, hvad der er en almindelig belastning. Man kan ikke stille nogen biler der, så det bliver lidt bildelar, nogle snedkermaskiner (ingen voldsomme støbejernsklodser, kun en byggesav osv.) og et stativ til tømmer. Måske 1-2 scootere.
Bjælkens ender kan ligge på, hvad jeg/du bestemmer. Lige nu har jeg 2,5 m luft til granitfundamentet. Jeg havde planlagt at forstærke væggen med 145x45 c-c 600, eller alternativt bygge en stålkonstruktion, som jeg bolter fast i granitten.
Tagkonstruktionen er en A spær, og hældningen ville jeg gætte på er 35 til 40 grader. Det må jeg måle i aften.
Nisse
Nu er jeg ikke professionel i SketchUp, men jeg tror man kan se, hvad der skal bygges. Det er de to rammede vægge, der mangler lige nu, HEA bjælken i midten og gulvbjælkerne. Rummet er 5x7m stort, og HEA bjælken ligger på tværs af den korte side (deraf 5m). Spærret har jeg bare skitseret. Mellem sidevæggene er der en jernstang, der holder huset sammen. Bjælkerne, som gulvet på øverste etage vil blive sømmet på, er 200x50 (kom over et parti). Og gulvbrædderne er også et sted mellem 35 eller 40mm tykke. Der undrer jeg mig også over, om det er nok med 1200cc i stedet for de almindelige 600cc, eller om det er dumbesparelse? Har tagkonstruktionen nogen betydning for netop HEA bjælken?
Mvh, Nisse
Mvh, Nisse
Som tagstolen er tegnet, berører den ikke bjælken. Skrivestøtten går ned til bjælkelaget, hvor den møder den forhøjede væggrund. Vægten af sne og vind ender så i ydervæggen. Altså kun egenvægt og nyttig last at tage hensyn til. Men...
Det lader til, at du skulle have en hel del skrammel
deroppe. 2-3 ton på 5x7=35 kvm. Dertil måske højst ujævnt fordelt? og til det en ganske massiv egenvægt af gulvbjælker (ikke bjælker) og tykke gulvbrædder.
Statisk set ud fra konstruktiv synspunkt, m.t.h bjælkens længde, vil den have brug for at være en del større end normalt. (I normaltilfælde plejer man at regne med 250 kg/kvm gulvflade i nyttig last.) Derudover skal der tages hensyn til en bevægelig punktlast på 1 ton, hængende i u.k bjælke (eg. skal man da også tage hensyn til bremsekraften for bevægelsen, som giver et tillæg på cirka 10-20% parallelt bjælken, som giver bøjning med samtidig tryk, men det kan vi nok springe over?).
Ved brug af strimlemetoden (som indebærer at man regner lastområdet, som berører bjælken, til halve området på hver side af den frem til ydervæggen i hele bjælkens længde) og ser bjælken som en fri understøttet 2-støttebjælke, bliver resultatet som følger:
Maksimalt momentet ender på omkring 450 kNm, hvilket betyder at du skal have en af følgende profiler for at finde et bøjning-modstand (Wx), der er tilstrækkelig stort til at klare det.
INP 240 (ikke så velegnet til trillet m.h.t flangerne hælder, men er stærkere end en) IPE 240 (som har parallelle flanger), HE200A eller en HE160B (som begge har parallelle flanger).
Set fra deformationshensyn på længere sigt og kravet om, at maksimal nedbøjning (Ymax) på midten ikke skal være større end 1/400-del af spændvidden (500/400=1,25 cm) bør du dog øge med et profilnummer. Dvs. INP 260, IPE 260, HE220A eller HE180B.
I bjælkens begge yderender vil der komme ned omkring 850 kg. Du bør derfor bruge en firkantprofil med bundplade for at fordele trykket mod granitgrunden og støbe under den med ekspanderende mørtel. Bundpladen kan du svejse til firkantprofilen og forsyne med fire huller (et i hvert hjørne) til bolt, som du borer ind i granitten. Mulighed er der for at justere støtterne i vater før understøbning. En møtrik under og en møtrik over bundpladen. Øverst kan du svejse eller bolte fast bjælken til firkantprofilerne. Med en knæk-længde på 2,5 m skal du regne med en VKR eller KKR i dimension omkring 80x80x5 mm.
Eftersom jeg ikke har regnet med bremsekræfter på trillet, bør du sætte en kort snedstøtte i hvert hjørne mellem bjælke og firkantprofil for at gøre hjørnet momentstift.
Går du så til skroten og køber din bjælke, skal den have kvalitetsbetegnelse SIS 1312 ifølge den gamle standard, hvilket indebærer en tilladt påvirkning af 1470 kp/cm2. Ny hedder den S235JRG2. (Hvorfor skal de altid gøre det besværligt? måske du undrer. Jo det skyldes, at i denne talkombination ligger en beskrivelse af stålet i bjælken.)
Jernstangen, du skriver om, er et trækstag for at forhindre trykket fra tagstolen i at presse ydervæggene fra hinanden. Vær forsigtig med den.
Statisk set ud fra konstruktiv synspunkt, m.t.h bjælkens længde, vil den have brug for at være en del større end normalt. (I normaltilfælde plejer man at regne med 250 kg/kvm gulvflade i nyttig last.) Derudover skal der tages hensyn til en bevægelig punktlast på 1 ton, hængende i u.k bjælke (eg. skal man da også tage hensyn til bremsekraften for bevægelsen, som giver et tillæg på cirka 10-20% parallelt bjælken, som giver bøjning med samtidig tryk, men det kan vi nok springe over?).
Ved brug af strimlemetoden (som indebærer at man regner lastområdet, som berører bjælken, til halve området på hver side af den frem til ydervæggen i hele bjælkens længde) og ser bjælken som en fri understøttet 2-støttebjælke, bliver resultatet som følger:
Maksimalt momentet ender på omkring 450 kNm, hvilket betyder at du skal have en af følgende profiler for at finde et bøjning-modstand (Wx), der er tilstrækkelig stort til at klare det.
INP 240 (ikke så velegnet til trillet m.h.t flangerne hælder, men er stærkere end en) IPE 240 (som har parallelle flanger), HE200A eller en HE160B (som begge har parallelle flanger).
Set fra deformationshensyn på længere sigt og kravet om, at maksimal nedbøjning (Ymax) på midten ikke skal være større end 1/400-del af spændvidden (500/400=1,25 cm) bør du dog øge med et profilnummer. Dvs. INP 260, IPE 260, HE220A eller HE180B.
I bjælkens begge yderender vil der komme ned omkring 850 kg. Du bør derfor bruge en firkantprofil med bundplade for at fordele trykket mod granitgrunden og støbe under den med ekspanderende mørtel. Bundpladen kan du svejse til firkantprofilen og forsyne med fire huller (et i hvert hjørne) til bolt, som du borer ind i granitten. Mulighed er der for at justere støtterne i vater før understøbning. En møtrik under og en møtrik over bundpladen. Øverst kan du svejse eller bolte fast bjælken til firkantprofilerne. Med en knæk-længde på 2,5 m skal du regne med en VKR eller KKR i dimension omkring 80x80x5 mm.
Eftersom jeg ikke har regnet med bremsekræfter på trillet, bør du sætte en kort snedstøtte i hvert hjørne mellem bjælke og firkantprofil for at gøre hjørnet momentstift.
Går du så til skroten og køber din bjælke, skal den have kvalitetsbetegnelse SIS 1312 ifølge den gamle standard, hvilket indebærer en tilladt påvirkning af 1470 kp/cm2. Ny hedder den S235JRG2. (Hvorfor skal de altid gøre det besværligt? måske du undrer. Jo det skyldes, at i denne talkombination ligger en beskrivelse af stålet i bjælken.)
Jernstangen, du skriver om, er et trækstag for at forhindre trykket fra tagstolen i at presse ydervæggene fra hinanden. Vær forsigtig med den.
Jeg skammer mig jo lidt, når jeg siger, at jeg har studeret maskinteknik, men det der med husberegninger er ikke min ting ;-) Det var et stykke tid siden, jeg sidst lavede beregninger. S235 synes jeg derimod er en fornuftig betegnelse
I Tyskland hed den førhen ST 37, men da jeg begyndte at studere var det allerede 235, der gjaldt.
Ingen skrammel vil ende deroppe, kun gode ting at have! ;-)
Men jeg tror, det går fint at tage udgangspunkt i de almindelige 250kg/kvm og en punktlast på måske 500kg. Tungere ting vil jeg nok ikke løfte rundt i Garagen. Og hvis det skulle ske mod forventning, kan jeg altid stille en midlertidig søjle under bjælken
Derimod bliver det godt 8 ton med 250kg/kvm og 35kvm eller 4 ton med den halve lastflade, så hvordan regner man videre da?
Bremsekraften for bevægelsen behøver du, som du sagde, ikke tage hensyn til. Det er heller ikke dagligt, at jeg skal løfte rundt på noget. Men man ved jo aldrig, ordne traktoren lidt...
Jeg har allerede støbt en glat betonoverflade på granitten, som jeg havde tænkt at tage en længere HEA profil (typ1,5m, eller måske hele 7m?) og lægge den langs på. Så svejse en KKR 80x80 midt på den og resten som du beskriver. Er dette et alternativ? Til støbningen som du beskriver?
Det var jeg, der satte trækstangen på, så jeg er forsigtig med dem ;-) Det var et tømmerhus før, som desværre blev brugt til svin og heste og raadnede fuldstændig væk. Så jeg blev nødt til at skære det meste væk.
Ville det også være nok med KKR Rektangulær 200x100x5? Så, at den havde lidt mindre Wx. Det er sådan en, jeg kan få for godt 200 DKK/m. Tænkte måske at svejse en HEA under for vognhjul.
Og endnu en gang stort tak for at ofre din tid!
Mvh, Nisse
Jeg skammer mig jo lidt, når jeg siger, at jeg har studeret maskinteknik, men det der med husberegninger er ikke min ting ;-) Det var et stykke tid siden, jeg sidst lavede beregninger. S235 synes jeg derimod er en fornuftig betegnelse
Ingen skrammel vil ende deroppe, kun gode ting at have! ;-)
Men jeg tror, det går fint at tage udgangspunkt i de almindelige 250kg/kvm og en punktlast på måske 500kg. Tungere ting vil jeg nok ikke løfte rundt i Garagen. Og hvis det skulle ske mod forventning, kan jeg altid stille en midlertidig søjle under bjælken
Bremsekraften for bevægelsen behøver du, som du sagde, ikke tage hensyn til. Det er heller ikke dagligt, at jeg skal løfte rundt på noget. Men man ved jo aldrig, ordne traktoren lidt...
Jeg har allerede støbt en glat betonoverflade på granitten, som jeg havde tænkt at tage en længere HEA profil (typ1,5m, eller måske hele 7m?) og lægge den langs på. Så svejse en KKR 80x80 midt på den og resten som du beskriver. Er dette et alternativ? Til støbningen som du beskriver?
Det var jeg, der satte trækstangen på, så jeg er forsigtig med dem ;-) Det var et tømmerhus før, som desværre blev brugt til svin og heste og raadnede fuldstændig væk. Så jeg blev nødt til at skære det meste væk.
Ville det også være nok med KKR Rektangulær 200x100x5? Så, at den havde lidt mindre Wx. Det er sådan en, jeg kan få for godt 200 DKK/m. Tænkte måske at svejse en HEA under for vognhjul.
Mvh, Nisse
Koebes sagde:TAK!
Jeg skammer mig jo lidt når jeg siger at jeg har studeret maskinteknik, men det der med husberegninger er ikke min ting ;-) Det er et stykke tid siden jeg beskæftigede mig med beregninger også. S235 synes jeg derimod er en fornuftig betegnelseI Tyskland hed den førhen ST 37 men da jeg begyndte at studere var det allerede 235 der gjaldt.
Intet skrammel kommer til at ende deroppe, bare godt at have sagerne! ;-)
Men jeg tror, at det går fint at udgå fra de almindelige 250kg/kvm og en punktlast af måske 500kg. Tungere ting bør jeg nok ikke løfte rundt i garagen. Og hvis det skulle ske mod forventning kan jeg altid stille en midlertidig søjle under bjælkenDerimod bliver det godt 8 ton med 250kg/kvm og 35 kvm eller 4 ton med halve lastfladen, så hvordan regner man videre så?
Bremsekraften for bevægelsen behøver du som du sagde ikke tage hensyn til. Det er heller ikke dagligt at jeg skal løfte noget rundt. Men man ved vel aldrig, reparere traktoren lidt....
Jeg har allerede støbt en jævn betonoverflade på granitten, som jeg havde tænkt tage en længere HEA profil (type 1,5m, eller måske hele 7m?) og ligge den længst på. Så svejse en KKR 80x80 midt på den og resten som du beskriver. Er dette et alternativ? Til støbningen som du beskriver?
Det var jeg, der satte trækstag, så jeg er øm overfor dem ;-) Det var et tømmerhus førhen, der desværre blev brugt til svin og heste og rådnede væk fuldstændigt. Så jeg måtte save det meste væk.
Ville det også række med KKR Rektangulær 200x100x5? Så at den havde lidt mindre Wx. Det er sådan en jeg kan få for godt 200DKK/m. Overvejede måske at svejse en HEA under til vognen.
Mvh, Nisse
St 37 er/var brudstyrken i kp/cm2. Den gælder for SIS 1311 som er en standard. (Svensk Industri Standard). S235 angiver, at det drejer sig om et konstruktionsstål med øvre flydegrænse 235N/mm2.
Jeg regnede med 250kg/m2. Tyngden for træ (gran og fyr) er sat til 500kg/m3. Bjælken gættede jeg til 60 kg/m, hvilket viste sig at være dobbelt op i sidste ende. Men hellere på den måde end den anden vej, dvs. underdimensionering.
Formlen for bjælken ser ud som en almindelig 2-støtte bjælke. Dvs. jævnt udbredt belastning for qn og qe og punktlast for traversblokken. Lastfladen er 5 m ggr. halvdelen af husets bredde. Så får du (byt spv på bjælken mod L og læs 2:en som 'op til'): Mmax = (q gange L2) divideret med 8 plus (P gange L) divideret med 4.
Brug derefter de gamle tilladte spændinger i stedet for de nye bygningsreglernes karakteristiske styrkeværdier (som er 95% af empirisk bestemte brudgrænser og kræver reduktion med partialkoefficienter for at få tilladte styrkeværdier). Dvs. 1470 kp/cm2 for stål SIS 1311/S235JRG2 og 80 kp/cm2 for træ i mest forekommende konstruktionsklasse (tilsvarende T80 på sin tid).
Divider derefter den samlede Mmax med disse styrkeværdier for at få nødvendig Wx på bjælken.
Derefter skal du tjekke nedbøjningen med respektive tilfælde for udbredt last og punktlast=P. Læg nedbøjningerne sammen (som altså ikke må overstige L/400). Formlen for det første er: L/400= (5 gange q gange L4) divideret med (384 gange E gange I) og for det andet: (P gange L3) divideret med (48 gange E gange I). (Læs 3: en og 4: en som 'op til'.) E er elasticitetsmodulet som for stål er: 210000 kp/cm2. Og I skal du hente fra tabellen for den stålprofil du ender på.
For søjlerne gælder som vanligt Euler tilfælde 2 (eller evt. tilfælde 3 eftersom den øvre ende kan gøres momentstyv og derigennem regnes indspændt).
Alt i henhold til Hookes lov og elasticitetsteorien (hvor også partialkoefficientmetoden ender efter reduktion af de karakteristiske styrkeværdier).
Du behøver selvfølgelig ikke tage de store værktøjer i brug for at slå en lille søm i. En bundplade på 150x150 er tilstrækkelig til at overføre kraften fra stolperne under søjlerne til granitten. Især hvis du har udjævnet overfladen med beton. Hvis du vælger en HE-A bjælke, er 1,5 meter mere end nok. Hovedsagen i begge tilfælde er, at du sørger for at forankre dem med indboret bolt i granitten, så blokken ikke vender, og stolpen glider af opstillingen.
Hvis jeg regner om på Mmax med hensyn til lettere bjælke havner jeg på et nødvendigt Wx=300 cm3. Alt andet lige. Men uden hensyntagen til nedbøjningen. Svejser du en I-bjælke til vognen under dit hulprofil og gør svejsningsarbejdet professionelt (dvs. afbrudt langs begge flanger hen over hele længden og den sidste meter helsvejset og uden rodfejl osv.) kan du regne med Wx for den også i det totale snit ifølge Steiners sætning. Det er jo i underkanten du får belastning som følge af nedbøjningen. Dermed bliver værdien på I samtidig højere, hvilket betyder at bjælken bøjer mindre ned.
jeg skrev den første formel her: http://www.techniker-forum.de/testboard-17/test-22876.html#post119716 og der er også en skitse af, hvordan jeg havde tænkt mig at bygge med det eksisterende materiale. Jeg skal prøve at beregne, om en firkantprofil 120x120x6,3 svejset på en HEA 120 er tilstrækkeligt. Tror ikke, det er tilstrækkeligt, men for øvelsens skyld.
Men jeg kan ikke rigtig følge dine formler, og hvis du har lyst, kan du påpege, hvor jeg har regnet forkert.
Normbelastningen er altså 250kg/m^2 og jeg bruger halvdelen af arealet for at komme frem til belastningen af Bjælken
=(5m x 7m / 2 ) *250kg/m^2 = 4375kg eller 43kN
Fordelt på 5m bjælke bliver det:
qn=43kN/5m=8,6kN/m
Egenvægt er 60kg/m eller 0,6kN/m. Er det din qe?
Egenvægt af Bjælkelag med 200x50 c-c60 = omkring 8 bjælker
qb=0,2m*0,05m*3,5m*8*500kg/m^3/5m=28kg/m eller 0,28kN/m
Egenvægt af Gulvet med qg=17,5m^2*0,035m (tykkelse på gulvet)*500kg/m^3 / 5m=61,25kg/m=0,61kN/m
Uden punktlast bliver så Mbmax1=(qe+qn+qb+qg)*L^2/8=[(8,6kN/m+0,6kN/m+0,28kN/m+0,61kN/m)*25m^2]/8 =31,53kNm og ligger naturligvis midt på bjælken
Punktlast er:
P=1000kg =10kN
Formlen er: Mmax2=P*L/4 =10kN*5m/4=12,5kNm
Mbmax total= Mbmax1+Mbmax2=31,53kNm+12,5kNm=44kNm eller 44000kNmm
(du skriver 450kNm i dit første indlæg. Kommafejl af mig eller dig?!? eller hvad er fejlen?)
1470kp/cm^2 er vel omkring 144N/mm^2
Wx=44000kNmm/(144N/mm^2) =305555mm^3=306cm^3
Og her synes vi at stemme overens igen med din Wx på 300cm^3
Spørgsmål/Bemærkninger:
1. Jeg har regnet med bjælkelagets og gulvets vægt eller indgår det i de 250kg/m^2?
2. Passer min beregning?
3. Hvordan regner du 850kg/pæl frem, når bare belastningen fra gulvarealet med 250kg/m^2 allerede er 4375kg fordelt på to pæle?
Tak, Nisse
jeg skrev den første formel her: http://www.techniker-forum.de/testboard-17/test-22876.html#post119716 og der er også en skitse af, hvordan jeg havde tænkt mig at bygge med det eksisterende materiale. Jeg skal prøve at beregne, om en firkantprofil 120x120x6,3 svejset på en HEA 120 er tilstrækkeligt. Tror ikke, det er tilstrækkeligt, men for øvelsens skyld.
Men jeg kan ikke rigtig følge dine formler, og hvis du har lyst, kan du påpege, hvor jeg har regnet forkert.
Normbelastningen er altså 250kg/m^2 og jeg bruger halvdelen af arealet for at komme frem til belastningen af Bjælken
=(5m x 7m / 2 ) *250kg/m^2 = 4375kg eller 43kN
Fordelt på 5m bjælke bliver det:
qn=43kN/5m=8,6kN/m
Egenvægt er 60kg/m eller 0,6kN/m. Er det din qe?
Egenvægt af Bjælkelag med 200x50 c-c60 = omkring 8 bjælker
qb=0,2m*0,05m*3,5m*8*500kg/m^3/5m=28kg/m eller 0,28kN/m
Egenvægt af Gulvet med qg=17,5m^2*0,035m (tykkelse på gulvet)*500kg/m^3 / 5m=61,25kg/m=0,61kN/m
Uden punktlast bliver så Mbmax1=(qe+qn+qb+qg)*L^2/8=[(8,6kN/m+0,6kN/m+0,28kN/m+0,61kN/m)*25m^2]/8 =31,53kNm og ligger naturligvis midt på bjælken
Punktlast er:
P=1000kg =10kN
Formlen er: Mmax2=P*L/4 =10kN*5m/4=12,5kNm
Mbmax total= Mbmax1+Mbmax2=31,53kNm+12,5kNm=44kNm eller 44000kNmm
(du skriver 450kNm i dit første indlæg. Kommafejl af mig eller dig?!? eller hvad er fejlen?)
1470kp/cm^2 er vel omkring 144N/mm^2
Wx=44000kNmm/(144N/mm^2) =305555mm^3=306cm^3
Og her synes vi at stemme overens igen med din Wx på 300cm^3
Spørgsmål/Bemærkninger:
1. Jeg har regnet med bjælkelagets og gulvets vægt eller indgår det i de 250kg/m^2?
2. Passer min beregning?
3. Hvordan regner du 850kg/pæl frem, når bare belastningen fra gulvarealet med 250kg/m^2 allerede er 4375kg fordelt på to pæle?
Tak, Nisse
Hej Nisse!
Jeg bliver skør af dette ændrede forum. Det er ikke muligt at skrive en matematisk formel korrekt uden * og ^ o.l., f.eks. nedsænket indeks. Klart dårligere end tidligere m.a.o. Jeg har forsøgt hele aftenen at give dig udregningerne som indsatte kommentarer i din tekst, men det gik heller ikke. Brugte Italien og alt så godt ud indtil forhåndsvisningen, hvor alt blev Italien.
Jeg skal tage mig mere tid til at svare de kommende dage nu hvor konens 70-års fødselsdag er overstået.
Jeg bliver skør af dette ændrede forum. Det er ikke muligt at skrive en matematisk formel korrekt uden * og ^ o.l., f.eks. nedsænket indeks. Klart dårligere end tidligere m.a.o. Jeg har forsøgt hele aftenen at give dig udregningerne som indsatte kommentarer i din tekst, men det gik heller ikke. Brugte Italien og alt så godt ud indtil forhåndsvisningen, hvor alt blev Italien.
Jeg skal tage mig mere tid til at svare de kommende dage nu hvor konens 70-års fødselsdag er overstået.
Vi skal rive en 5 meter lang væg ned mellem køkkenet og den "gamle" spisestue. Væggen står i dag på kælderens hjertemur. En bygningsingeniør har ud fra husets tegninger fra 1968 regnet ud, at vi har brug for en HEA200. Jeg vil lægge en HEA220 op for at have lidt margin. Nedbøjningen er nu beregnet til 8,3 mm. Normal belastning er beregnet til omkring 800 kg/meter, og maksimal (ved sne og lignende) til ca. 1800 kg/meter.
Så, bjælken skal nu støttes op i begge ender. Vi kan i normaltilfældet regne med ca. 2000 kg tryk på hver søjle. Søjlerne er tænkt som limtræsbjælker 225x115. Jeg undrer mig blot over, om man skal tænke på kældervæggene. I den ene ende vil søjlen hvile på kælderens gavlvæg, som består af 30 cm brede betonghulsten. På disse ligger en murstensfacade og en syld af typen 15 cm bred og 22 cm høj, som bærer indvendige væg.
Spørgsmål 1: Kan jeg stille limtræssøjlen med normalbelastningen 2000 kg direkte på sylden på kældervæggen? Kældervæggen holder vel? Eller bør jeg placere en 1 meter lang, kraftig stålprofil ovenpå sylden for yderligere at fordele trykket?
I den anden ende vil søjlen hvile på kælderens hjertemur, som består af 14 cm brede betonghulsten. På hjertemuren ligger en 14 cm bred og 22 cm høj syld, ved hvilken gulvbjælkelaget er fastgjort.
Spørgsmål 2: Holder hjertemuren lavet af 14 cm bred betonghulsten til en 2000 kg tung belastning? Jeg kan også her lægge en type 1-1,5 meter lang, kraftig stålprofil nedenunder. Vægtfordelingen bliver da ca. 133 kg per dm længde. Dette burde vel være helt ok?
Taknemmelig for et hurtigt svar =)
Jeg har læst samtalen her og har brug for hjælp med et opfølgende spørgsmål.
Vi skal rive en 5 meter lang væg ned mellem køkkenet og den "gamle" spisestue. Væggen står i dag på kælderens hjertemur. En bygningsingeniør har ud fra husets tegninger fra 1968 regnet ud, at vi har brug for en HEA200. Jeg vil lægge en HEA220 op for at have lidt margin. Nedbøjningen er nu beregnet til 8,3 mm. Normal belastning er beregnet til omkring 800 kg/meter, og maksimal (ved sne og lignende) til ca. 1800 kg/meter.
Så, bjælken skal nu støttes op i begge ender. Vi kan i normaltilfældet regne med ca. 2000 kg tryk på hver søjle. Søjlerne er tænkt som limtræsbjælker 225x115. Jeg undrer mig blot over, om man skal tænke på kældervæggene. I den ene ende vil søjlen hvile på kælderens gavlvæg, som består af 30 cm brede betonghulsten. På disse ligger en murstensfacade og en syld af typen 15 cm bred og 22 cm høj, som bærer indvendige væg.
Spørgsmål 1: Kan jeg stille limtræssøjlen med normalbelastningen 2000 kg direkte på sylden på kældervæggen? Kældervæggen holder vel? Eller bør jeg placere en 1 meter lang, kraftig stålprofil ovenpå sylden for yderligere at fordele trykket?
I den anden ende vil søjlen hvile på kælderens hjertemur, som består af 14 cm brede betonghulsten. På hjertemuren ligger en 14 cm bred og 22 cm høj syld, ved hvilken gulvbjælkelaget er fastgjort.
Spørgsmål 2: Holder hjertemuren lavet af 14 cm bred betonghulsten til en 2000 kg tung belastning? Jeg kan også her lægge en type 1-1,5 meter lang, kraftig stålprofil nedenunder. Vægtfordelingen bliver da ca. 133 kg per dm længde. Dette burde vel være helt ok?
Taknemmelig for et hurtigt svar =)
et svar kig på www.stålbyggnadsintitutet.se …..send det videre til andre, der undrer sig om bygninger til at løfteK Koebes sagde:Hej, jeg er ved at bygge min brændeskur om, og bjælken i midten af huset, hvor gulvåsene for anden etage ligger på, skal erstattes (Bærende bjælke for bjælkelag). Fordi stueetagen skal blive Garage, havde jeg tænkt mig at sætte en HEA bjælke derhen med en lille kran på, som kan løfte op til 1 ton.
Nu skal det hele beregnes. Fri længde for bjælken er 5m, og på hver side af bjælken vil der være 3,5m gulv. På øverste etage bliver det lager/snedkeri med.
Jeg kan få fat i en 200x100x? Rektangulær Profil, men helst vil jeg bruge en HEA eller HEB bjælke, så jeg kan sætte en løber for løfteblokken derhenne.
Med Moelvens beregningsprogram har jeg fundet ud af, at jeg ville have brug for en L40 90x405 Limtræsbjælke. Hvad kan det være i HEA? Desværre kunne jeg ikke lægge løfteblokken ind som yderligere belastning.
Det andet alternativ er, at jeg sætter tre mindre bjælker over hele længden, hvilket gør, at jeg kan bruge løfteblokkene flere steder. Så vil der være 7m x5m gulvflade opdelt i tre sektioner. Men jeg havde tænkt mig at sætte en bil-lift derind, og da må jeg efterlade fri plads over bilen, hvilket gør, at jeg foretrækker en enkelt bjælke i midten.
Er der nogen, der vil hjælpe mig?
Undskylder for eventuelle stave- eller sprogfejl, jeg er ikke svensk ;-)
imported_Byggaren sagde:St 37 er/var styrken i kp/cm2. Den gælder for SIS 1311 som er en standard. (Svensk Industri Standard). S235 angiver at det drejer sig om et konstruktionsstål med øvre flydegrænse 235N/mm2.
Jeg regnede med 250kg/m2. Tyngden for træ (gran og fyr) er sat til 500kg/m3. Bjælken skød jeg til 60 kg/m hvilket viste sig at være dobbelt op til sidst. Men hellere den vej end den anden, dvs. underdimensionering.
Formlen for bjælken ser ud som en almindelig 2-støttebjælke. Dvs. jævnt fordelt belastning for qn og qe og punktlast for traversblokken. Lastarealet er 5 m gange. halv husets bredde. Så får du (byt spv på bjælken mod L og læs 2-tallet som 'opløftet til'): Mmax = (q gange L2) divideret med 8 plus (P gange L) divideret med 4.
Brug derefter de gamle tilladte spændinger i.st.f. de nye bygningsreglers karakteristiske styrkeværdier (som er 95% af empirisk bestemte brudgrænseværdier og kræver reduktion med partialkoefficienter for at få tilladte styrkeværdier). Dvs. 1470 kp/cm2 for stål SIS 1311/S235JRG2 og 80 kp/cm2 for træ i mest forekommende konstruktionsklasse (svarede til T80 på sin tid).
Divider derefter det samlede Mmax med disse styrkeværdier for at få nødvendig Wx på bjælken.
Derefter skal du tjekke nedbøjningen med henholdsvis tilfælde for fordelt last og punktlast=P. Læg nedbøjningerne sammen (som altså ikke må overstige L/400). Formlen for den første er: L/400= (5 gange q gange L4) divideret med (384 gange E gange I) og for den anden: (P gange L3) divideret med (48 gange E gange I). (Læs 3 og 4 som 'opløftet til'.) E er elasticitetsmodulet som for stål er: 210000kp/cm2. Og I skal du hente fra tabellen for den stålprofil du ender på.
For søjlerne gælder som sædvanligt Euler tilfælde 2 (eller evt. tilfælde 3 eftersom den øvre ende kan gøres momentstiv og derved regnes fastgjort).
Alt ifølge Hookes lov og elasticitetsteorien (hvor også partialkoefficientmetoden ender efter reduktion af de karakteristiske styrkeværdier).
Du behøver selvfølgelig ikke tage det store hammer for at slå i små søm. En fodplade på 150x150 er nok til at overføre kraften fra stolperne under søjlerne til granitten. Især hvis du har udjævnet overfladen med btg. Hvis du tager en HE-A bjælke er 1,5 meter mere end rigeligt. Hovedsagen i begge tilfælde er at du sørger for at forankre dem med indborret bolt i granitten så blokken ikke vender og stolpen glider af opstillingen.
Hvis jeg regner om på Mmax m.h.t. lettere bjælke ender jeg på et nødvendigt Wx=300 cm3. Alt andet lige. Men uden hensyntagen til nedbøjningen. Hvis du svejser på en I-bjælke for trillen under din hulprofil og udfører svejsearbejdet professionelt (dvs. intermitterende langs begge flanger langs hele længden og den sidste meter helsvejset og uden rodfejl osv.) kan du regne med Wx for den også i det totale snit ifølge Steiners sætning. Det er jo i underkanten at du får belastning som følge af nedbøjningen. Da bliver værdien på I højere, hvilket betyder at bjælken bøjer mindre.